جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمودرضا جمشیدی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: وارثان باورهای دینی امروزه معتقد و معترف‌اند که معلمان و استادان، رکنِ اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت‌اند. افزایش دانش، ایجاد بینش و تثبیت ارزش‌های ناب، پیش از هر چیز، در دستان پرتوان معلمان قرارگرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پیام حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به مناسبت هفته معلم،بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ثنا و ستایش مخصوص ذات پاک آفریدگاری است که بشر را آفرید، سپس در جایگاه رفیعِ معلم قرار گرفت و به انسان آنچه نمی‌دانست آموخت.(1)

سلام و صلوات بی پایان بر بزرگ معلمی که در ام القری، برانگیخته شد تا مردم را از حیرت ضلالت و تاریکی جهالت به سوی نور هدایت کند،(2) به تزکیه و تربیتِ آن‌ها همت گمارد و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد.(3)

درود بیکران بر خاندان پاک پیامبر خاتم صلوات الله علیه، معلّمان راستین بشریت و چراغ راه هدایت که با منطقِ «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»، جایگاه والا و نقش بی بدیل علما ربانی را در قوام جامعه انسانی و نظام الهی روشن ساختند.

بی‌تردید هر آن‌که علم هدایت را بر دوش گرفته و به باغبانی باغستان‌های عبودیت پرداخته، ادامه‌دهنده مسیر انبیاء و اوصیاء خواهد بود. به همان میزان سعادتمند و همان‌قدر مسئول و پاسخگو در محضر الهی. فرموده مولای متقیان علیه السلام می‌تواند بیانگر این باشد که تعلیم هر نکته، راهی به سوی بندگی می‌گشاید که« من علمنی حرفا، فقد صیرنی عبدا».

وارثان باورهای دینی امروزه معتقد و معترف‌اند که معلمان و استادان، رکنِ اصلی نظام‌های تعلیم و تربیت‌اند. افزایش دانش، ایجاد بینش و تثبیت ارزش‌های ناب، پیش از هر چیز، در دستان پرتوان معلمان قرارگرفته است. همچنین پیشی گرفتنِ نقش رفتار بر گفتار و تأثیرپذیری فراگیران از کردارِ استاد، بر کسی پوشیده نیست.

همان‌گونه که بیانِ «العالم بلا عمل کالشجر بلا ثمر»، همه‌ ی نقش و اهمیّت اندیشمند را در عمل او منحصر می‌داند.

وسعت و عمق دایره تاثیرگذاری معلم بر جامعه‌ی انسانی، ایجاب می‌کند حرمت وی همواره پاس داشته شده و مقام او مورد تکریم قرار گیرد. بزرگداشت‌های نمادین، از همین رو اهمیت یافته است که ضرورت گرامیداشت شایسته‌ی معلم را همیشه و هر زمان یادآور شود.

از این فرصت بهره جسته، در بین دو عید بزرگ میلادِ مبارک امامت و رویداد سعید بعثت، فرا رسیدن هفته معلم را به محضر تمامی اساتید گرانقدر حوزه‌های علمیه خواهران تبریک و تهنیت بگویم و صمیمانه‌ترین سلام و خالصانه ترین درود خود را به پیشگاه یکایک آنان تقدیم دارم.

به همین مناسبت و با توجه جدی و دائمی به لزوم پاسداشت اصول تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی موارد زیر را از سیاستگذاران، مسئولان و دست اندرکاران امور اساتید، مجدانه انتظار دارم:

برنامه‌ریزی برای:

1 ـ ارتقای جایگاه اخلاقی، علمی و مهارتی اساتید؛

2 ـ ارتقای فرهنگ انقلابی و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه توسط اساتید آگاه، مومن، متعهد و انقلابی؛

3 ـ تدوین نظام جامع اساتید؛

4 ـ توسعه تربیت مدرس برای سطوح عالی تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران؛

5 ـ ایجاد تشکل‌های علمی برای استادان در مدارس و استان‌های سراسر کشور؛

6 ـ فراهم کردن زمینه مشارکت استادان در برنامه ریزی‌ها با ایجاد ارتباط سازمان یافته بین ستاد و صف؛

7 ـ بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، تکنولوژی آموزشی، روش‌های خلاقانه و پژوهشی در الگوهای تدریس؛

8 ـ افزایش حمایت‌های معنوی و مادی از استادان بر اساس توانمندی‌های آنان؛

امید آن دارم لطف، عنایت و دعای خیر صاحب حقیقی حوزه‌های علمیه، حضرت ولی عصر ارواحنا فداه شامل همه خدمتگزاران ساحت مقدس دین گردیده، توفیقشان را مستمر گرداند و سربلندی حوزه مقدسه علمیه را در پی داشته باشد.

محمودرضا جمشیدی

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

دوازدهم اردیبهشت 1395

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha