پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید مطهری

حوزه/ طلاب و فضلای جوان حوزه با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اندیشه مطهر شهید مطهری هستیم، ترویج اندیشه وتفکر ناب ایشان را یکی از رموز مهم توفیق حوزویان در عرصه جنگ نرم فرهنگی دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  ایام سالگرد شهادت بزرگ تئوریسین انقلاب اسلامی که با اندیشه مطهر خود زمینه ساز تحول و حرکت جمع کثیری از مردم ما به ویژه نسل جوان فعال و انقلابی شد، فرصت خوبی است تا بار دیگر با نگاهی به اندیشه ها و آثار این شهید والامقام ، نسبت خود با اندیشه ایشان و به ویژه وظیفه امروزین خود در قبال این اندیشمند متعهد و فرزانه را جویا شویم.

شهید مطهری همان شخصیتی است که امام امت درباره ایشان فرمود:"آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او كه از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست"

و نیز مقام معظم رهبری درباره ایشان تاکید کردند که "مبنای این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است."

در حاشیه برگزاری یادواره شهدای طلبه مدرسه علمیه امام باقر(ع) فرصتی دست داد تا با تنی چند از طلاب و فضلای جوان حوزه درباره آیت الله شهید مطهری و رسالت امروز نسل جوان حوزه در قبال ایشان و آثار گرانسنگشان گفتگویی انجام داده و دیدگاه و نظراتشان را جویا شویم؛

تعبیر بی نظیر امام (ره) درباره آثار شهید مطهری

حجت الاسلام احمد صمدی، با اشاره به فرمایشی از حضرت امام (ره) مبنی بر این که قلم و بیان شهید مطهری بدون استثناء، آموزنده و مفید است، اظهار داشت: تا آن جا که بنده اطلاع دارم فکر نمی کنم امام خمینی (ره) درباره فرد دیگری همچنین عباراتی را به کار برده باشند و این نشان می دهد که این شهید بزرگوار تا چه حد مورد اطمینان و تایید رهبر و معمار انقلاب بوده اند و این که کتاب ها و آثار ایشان تا چه میزان مفید و کاربردی و سالم هستند.

وی همچنین افزود: شهید مطهری دارای شخصیت جامعی بود که ضمن آشنایی با علوم روز و اشراف به شرایط و اقتضائات زمانه بر اساس مبانی تشیع و اسلام ناب به انجام وظیفه می

پرداخت و با وجود مشکلات فراوان از روشنگری و هدایت عامه مردم به خصوص نسل جوان تشنه دریافت حقیقت ، هیچ گاه خسته و نااُمید نشد.

مظهر غیرت دینی در برابر جریان های باطل

رضا نورمحمدی، طلبه پایه هفتم حوزه نیز با بیان این که شهید مطهری در روزگار ما مظهر غیرت دینی در برابر اندیشه های باطل و انحرافی بود، گفت: ایشان به طور خاص نسبت به رواج مکاتب الحادی و اندیشه های التقاطی در جامعه حساس و دغدغه مند بود ، کما این که در زمینه فلسفه، حاشیه ارزشمند و پرمحتوای ایشان بر کتاب فلسفه و اصول روش رئالیستم علامه طباطبایی تاییدی بر این مدعاست.

وی بیان داشت: ایشان هر کجا که احساس می کرد نیاز به حضور و فعالیت اوست، وارد عرصه می شد و بدون توقع و چشمداشت و بی هراس از فشارها و طعنه ها و اذیت ها برای اعتلای دین و هدایت امت بپا می خاست و خدای متعال نیز به خاطر اخلاص و تقوای بالای ایشان، به کار و حرکتش برکتی صدچندان داد تا آن جا که هنوز هم پس از گذشت 37 سال از شهادت ایشان، همه آثار و کتب این بزرگوار مورد استفاده عموم حوزویان و دانشگاهیان است.

نوآوری و زمان شناسی استاد مطهری؛ الگویی برای حوزویان

حجت الاسلام حسن حصیری ، شاغل در مقطع درس خارج فقه و اصول ، با اشاره به زمان شناسی خاص شهید مطهری در انجام رسالت طلبگی خود گفت: ایشان با نوآوری و شناخت نیازهای روزگار خود به خوبی توانست بر قشر عظیمی از نسل جوان دوران قبل از انقلاب اسلامی تاثیربگذارد و در عین حال حتی پس از شهادت ایشان نیز برای جمع بسیاری از جوانان منشا خیر و برکت و هدایت بود.

وی افزود: به عقیده بنده ، ما طلبه ها و روحانیون نیز باید به تاسی از ایشان و دیگر بزرگان اولاً ببینیم جامعه ما چه نیازها و الزاماتی دارد و ثانیاً هم این که برای رفع مشکلات و نقصان ها ، طرح و برنامه ارایه دهیم؛ همان کاری که شهید مطهری کرد یعنی اول نیازشناسی کرد و بعد بر اساس نیازها و مشکلات، نسخه راه حل ارایه داد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال شک ندارم که اگر ایشان امروز در قید حیات بود، به طور خاص سرمایه گذاری تبلیغی بر بحث رسانه و فضای مجازی انجام می داد چرا که امروزه عرصه ارتباطات مجازی حرف اول را می زند و مبلغ دین باید آشنا به شرایط و اقتضائات این عرصه باشد.

بهره گیری از اندیشه مطهر؛ لازمه توفیق در جنگ نرم فرهنگی

سید محمد علوی ، طلبه پایه پنجم حوزه نیز با تاکید بر این که رمز موفقیت امروز حوزه در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن ، بهره گیری از اندیشه مطهر این استاد شهید است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که امروز دشمنان در جنگ نرم فرهنگی ، در اذهان مردم به ویژه نسل جوان، شبهه پراکنی می کنند، ما باید با الهام از اندیشه شهید مطهری به دفاع فرهنگی بپردازیم و بدین سان با کسانی که در فکر و ذهن جوانان و نوجوانان نسبت به اصول و فروع دین، تشکیک ایجاد می کنند، به مقابله برخیزیم.

تقدیر از تداوم طرح مطالعاتی شهید مطهری

وی افزود: در همین راستا یکی از کارهای خوبی که چندسالی است درحوزه با قوت انجام می شود، اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری است که قطعاً با رفع برخی نقاط ضعف در سال های آینده شاهد بروز و ظهور برکات بیشتر آن در حوزه های علمیه و به خصوص در رابطه با طلاب جوان خواهیم بود.

علوی با اشاره به الگوبودن شهید مطهری برای عموم مردم به خصوص حوزویان و اهل علم گفت: ابعاد مهمی چون تقوا و دین مداری، به روز بودن، اخلاق و ... در شخصیت آیت الله شهید مطهری  امروز می تواند بهترین الگوی زندگی برای همه مردم به ویژه طلاب و فضلای حوزه باشد.

تازگی مطالب پس از 32 سال

وی همچنین اضافه کرد: گرچه بیش از سه دهه از شهادت ایشان می گذرد، اما مشاهده می کنیم که هنوز نوشته های ایشان کاملاً به روز است و تفکر این شهید والامقام، برای نسل جوان و مراکز و نهادهای علمی و فکری کشور، کاملا جنبه کاربردی و اثربخشی دارد.

رضا محمدی نژاد، طلبه پایه نهم حوزه ، شهید مطهری را معلمی دلسوز و عالمی بیدار توصیف کرد که در مسیر احیای ارزش های الهی و انقلاب اسلامی از بذل جان و مال و آبرو ، دریغ نکرد و گفت: این که سالروز شهادت ایشان را به عنوان روز معلم نامیده اند به این خاطر است که همه معلمان ما چه در محیط مدارس آموزش و پرورش، چه حوزه های علمیه و چه دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی به ایشان اقتدا کرده و بدانند که در چه جایگاه و منزلت رفیعی قرار گرفته اند چه آن که معلمی حقیقتاً شغل انبیاست.

مطالعه آثار استاد؛ راهگشای پاسخ به شبهات

وی  همچنین با بیان این که مطالعه آثار گرانقدر شهید مطهری تا حدود زیادی به طلاب در زمینه شبهه شناسی و به ویژه پاسخ گویی به شبهات با موضوعات دینی و اعتقادی کمک می کند،افزود: طلاب می‌توانند با مطالعه آثار ارزشمند شهید مطهری و آشنایی با افکار و اندیشه‌های والای این عالم شهید، در عرصه تبلیغ معارف دینی و پاسخ‌گویی به شبهات، موفق عمل کنند،

چه آن که آثار ایشان حقیقتاً بسیار جامع و کامل است و نیازهای یک طلبه یا مبلغ را تا حدود زیادی مرتفع می سازد

محمدی نژاد ادامه داد: تاکید ویژه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر توجه جدی به آثار قلمی استاد مطهری بیانگر این است که استخوان بندی فکری و اندیشه ای طلاب باید با رهنمود گرفتن از این آثار گرانسنگ شکل بگیرد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha