جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کودک فلسطینی

حوزه/ پست‌های بازرسی و کنترل اسرائیلی مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به فلسطینی‌ها در کرانه باختری شده و بسیاری از مردم این مناطق در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، اسرائیل زندگی سختی را به آن‌ها تحمیل کرده و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بسیار کم است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از middleeasteye.net، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از هر 1000 کودک اسرائیلی 5 کودک به خاطر نارس به دنیا آمدن جان خود را از دست می‌دهند که این عدد در میان کودکان فلسطینی 20 برابر است. و بسیاری از نوزادان نارس به دلیل فقدان متخصص، همچنین نبود پشتیبانی فنی مثل ونتیلاتور و انکوباتور جان خود را از دست می‌دهند.

شرایط بهداشت و درمان در سرزمین‌های اشغالی وخیم است

دکتر راند اسکالان که در سال 1995 به کانادا آمده است، 6 سال پیش برنامه بورس تحصیلی پزشکان اطفال را راه اندازی کرده؛ والدین او در جنگ 1967 از کرانه باختری گریخته‌اند و او در سال 2002 در طی انتفاضه دوم با گروهی از پزشکان داوطلب به این منطقه باز گشت. آسکالان که در آن زمان به تازگی از دانشکده پزشکی تورنتو فارغ التحصیل شده متوجه فقدان کمک‌های درمانی در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود.

او می‌بیند که پست‌های بازرسی و کنترل اسرائیلی مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به فلسطینی‌ها در کرانه غرب شده و بسیاری از مردم این مناطق در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، اسرائیل زندگی سختی را به آن‌ها تحمیل کرده و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بسیار کم است.

اسکالان در این باره می‌گوید: ما به روستاهایی می‌رفتیم که ماه‌ها دکتری نداشته‌اند و شرایط وحشتناک بود. تمام روستاها تحت حکومت نظامی بود. با وجودی که اتومبیل‌هایمان آرم ماموریت پزشکی کانادا داشت، اما حتی ما هم برای ورود به روستاها باید با سربازان اسرائیلی درگیر می‌شدیم. من آن زمان متوجه شدم که شرایط بسیار وخیم است.

این تجربه تلخ باعث شد که این پزشک اطفال پس از بازگشت به کانادا اقدام به تشکیل بورس تحصیلی برای فلسطینیان کند. نخستین پزشک اطفال در سال 2011 به فلسطین بازگشت و از آن پس پزشکان دیگری با استفاده از این طرح دوره‌های آموزشی را گذراندند. بورس‌های تحصیلی دو ساله، سالانه هزینه‌ای در حدود 350 هزار دلار برای 4 پزشک دربرداشته که این هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردمی جمع آوری می‌شود.

درمان کودکان سرطانی در غزه هفته‌ها به طول می‌انجامد

محمود شبیر از اهالی خان یونس در جنوب نوار غزه که در این بورس مشغول تحصیل است و قصد دارد در برگشت به نوار غزه یک واحد اختصاصی درمان سرطانی در این منطقه تاسیس کند، درباره وضعیت اسف بار بهداشت و درمان کودکان فلسطینی به خبرنگاران گفت: غزه در این مورد به شدت توسعه نیافته و کودکانی که به انواع سرطان مبتلا می‌شوند، حتی اگر هم بتوانند اجازه خروج از محاصره غزه را دریافت کنند، مجبورند برای درمان به مصر، اردون یا مناطق دیگر بروند.

بعضی کودکان مبتلا به لوسمی گاهی 3-4 هفته برای درمان معطل می‌شوند. اینجا در کانادا زمانی که بیماری لوسمی تشخیص داده می‌شود، درمان او یک روز بعد آغاز می‌شود و این برای والدین فلسطینی بسیار دردناک است که ببینید کودکان بی‌گناه‌شان که مبتلا به سرطان هستند، مجبورند هفته‌ها صبر کنند تا اجازه خروج از محاصره غزه را از صهیونیست‌ها گرفته و برای درمان به کشورهای مختلف بروند. این مسئله درد و رنج بسیاری را هم برای خانواده‌ها و هم کودکان، در پی داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha