پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی بر لزوم توسعه حوزه علمیه نجف به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های دین و تشیع تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‎الله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار با حجت‎الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی که در موسسه علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که مشهد هنوز به جایگاهی اصلی خود نرسیده، گفتند: حوزه مقدسه مشهد از بزرگترین حوزه‎های علمیه جهان اسلام بود و علمای بزرگی در این شهر تدریس و مرجعیت داشتند که باید این شرایط دوباره ایجاد شود.

ایشان افزودند: شهری که غزالی پرور خواجه نصیرپرور است و عالمان بسیار بزرگی در این شهر تربیت شدند، نباید این شرایط امروز را داشته باشد؛ امروزه حوزه علمیه مشهد متوسط است و باید رو به تعالی رود.

این مرجع تقلید بیان کردند: خروجی‎های حوزه علمیه نجف پس از هزار سال در حال درخشش هستند به حدی که اگر امروز خروجی حوزه علمیه نجف را از شیعه بگیریم دیگر چه داریم؟

ایشان گفتند: کتب اربعه ما خروجی این حوزه مقدسه است؛ امروز این حوزه، بزرگی چون سید مرتضی را طلب می‎کند؛ اگر کاری کردید که این حوزه علمیه بتواند آن خروجی‎ها را داشته باشد کار بزرگی کرده‎اید.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که یکی از مهمترین وظایف در اداره حوزه، حفظ بذرهای این مزرعه و نگاه داری و پرورش مراجع بزرگ و اساتید مبرز است، اظهارکردند: راز موفقیت نجف آن بود که در یک بخش، جمعی از بزرگان و مراجع عظام شیعه را پرورش داد و کار آنها فقط مرجعیت بود و گروه وسیعی نیز به اجتهاد مشغول بودند و درس و بحث داشتند.

حضرت آیت الله جوادی آملی، حوزه علمیه قم را یک حوزه بین المللی دانستند و گفتند: این شهر ظرفیت‌های محدودی برای توسعه بیشتر دارد و امروزه بسیاری از افرادی که ثبت نام می کنند، ولی به دلیل عدم وجود امکانات، امکان پذیرش همه آنها نیست، ولی حوزه علمیه مشهد با توجه به ظرفیت خاص آن، توان گسترش بسیار زیادی دارد؛ طلاب خراسانی طلابی با وفا، مهربان، خوش ذوق و بسیار قوی هستند که باید از آنها به خوبی استفاده شود.

این مرجع تقلید بیان کردند: راز موفقیت سید مرتضی آن بود که ایشان شهریه طلاب را بر اساس میزان علمیت و جایگاه آنها اختصاص می‎داد و دقیقا می‎دانست کدام طلبه را باید در چه بخشی استفاده کند و به همین شکل شد که کسی که توان رسیدن به جایگاه شیخ طوسی و شیخ صدوق داشت را پرورش میداد و او را به تبلیغ و امام جماعت منصوب نمی‎کرد.

ایشان قم و مشهد را شهرهای مقدس شیعیان نامیدند و گفتند: این دو شهر باید پناهگاه‎های شیعیان باشند و از هر لحاظ باید این پناهگاه بودن و شرایط آن را داشته باشند ولی هنوز با آن جایگاه فاصله داریم.

معظم له بیان کردند: هنوز حوزه علمیه ما سرسپرده حوزه نجف است و کتب 100 سال پیش آخوند خراسانی که از هرات به نجف آمده بود تدریس می‎شود.

 این مرجع تقلید بیان کرد: متاسفانه امروز در نجف اشرف شاهد امنیت نیستیم و این حوزه نتوانسته به بالندگی گذشته خود ادامه دهد، ولی باید از ظرفیت عالی مشهد برای این کار استفاده کرد.

ایشان گفتند: آستان قدس رضوی باید به مناطقی چون خراسان جنوبی نیز عنایت بسیاری داشته باشد، زیرا مردم این منطقه هم بسیار کوشا و زحمت کش هستند و هم در محرومیت‎هایی به سر می‎برند که باید رفع شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha