پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ رئیس شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان این که عید سعید مبعث ، سرچشمه و سرآغاز جریان هدایت بشری است، تمسک به اخلاق نبوی را مهم ترین پیام بعثت حضرت رسول(ص) عنوان کرد.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید مبعث اظهار داشت: مبعث یکی از اعیاد بزرگ و مهم اسلامی است که حتی می توان آن را از بزرگترین اعیاد اسلامی عنوان کرد به این خاطر که در این روز خدای متعال بالاترین نعمت را که وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) است به امت اسلامی و بلکه همه بشریت عنایت فرمود.

وی افزود: در سوره مبارکه آل عمران از چنین نعمت عظیمی به عنوان منت خداوند بر بندگانش یاد شده است و چنین بعثتی بی گمان مملو از بیشترین برکات و حسنات برای جامعه بشری است.

تعلیم و تزکیه؛ دو اصل مهم رسالت محمدی(ص)

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که بر اساس آیات نورانی قرآن ، تزکیه ، تعلیم و آموزش رسالت های اصلی خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص) را شامل می شود، گفت: در روزگار بعثت ، آن قدر جهان در تاریکی و ظلمت و گمراهی فرو رفته بود که باید آن را جهالت و ضلالت در حد اعلی خود توصیف کرد به طوری که مردم با دست خودشان سنگ یا چوب را به صورت بت تراشیده و آن را می پرستیدند و همچنین خون ریزی و قتل و غارت  به یک روال روزمره و عادی تبدیل شده بود.

 وی افزود: در همین جامعه بود که فجایعی چون زنده به گور کردن دخترکان معصوم رخ می داد و پیامبر (ص) در چنین جامعه ای مبعوث شد و معنای حقیقی سعادت و رستگاری را به بشر جهل زده نشان داد.

بعثت ؛ سرآغاز نورانی شدن بشر گمراه

وی بیان داشت: پروردگار عالم بهترین مخلوقاتش را مبعوث کرد تا آیات الهی را بر مردم بخواند و گوش و ذهن آن ها را با آیات نورانی قرآن آشنا سازد تا به تدریج زمینه نورانی شدن و هدایت در میان آن ها فراهم شود.

عضو خبرگان رهبری همچنین ادامه داد: بعد از ابلاغ وحی و تبیین معارف قرآن، نوبت به مساله تربیت و تزکیه نفس می رسد که در این خصوص نیز حضرت رسول(ص) به عنوان اُسوه حسنه و شخصیتی که به تعبیر قرآن دارای خُلق عظیم است، مردم را با هدایت قرآنی خود از رذایل دور ساخته و معطر به فضایل می کند.

فلسفه بعثت ، تکمیل مکارم اخلاقی است

وی گفت: در حقیقت تلاش به منظور آراسته شدن به فضایل اخلاقی و پاکیزگی از رذایل اخلاقی ، روش و سنت رسول الله(ص) بوده ، کما این که خود ایشان می فرماید که من برای اتمام مکارم اخلاقی مبعوث شده ام.

آیت الله مقتدایی یادآور شد: با نگاهی به آیات نورانی قرآن مجید متوجه می شویم که خدای متعال 6 چیز را عظیم توصیف کرده است که یکی از آن ها اخلاق پیامبر است و این موضوع نشان می دهد که نبی مکرم اسلام دارای سجایای بزرگ اخلاقی و کرامت های بزرگی هستند که می تواند برای همه نسل ها و جوامع دارای پیام ویژه ای باشد.

دوری از رذایل و معطر شدن به فضایل اخلاقی

وی افزود: در این میان بی شک بالاترین پیام زندگانی سرتاسر پربرکت خاتم الانبیا(ص) تاکید بر اصل اخلاق نیکو، مهربانی و دوستی و سلامتی و به دور ریختن کثافت های اخلاقی است چه آن که اگر این رذایل را از خود دور کنیم آن موقع است که می توانیم معطر به فضایل شویم؛ در واقع پیام مهم مبعث نگاه به رویکرد اخلاقی و اجتماعی بشریت است به این که پیامبر (ص) به ما فرمود که حسد ، دروغ، کبر ، بدبینی و سوء ظن ، نفاق و دورنگی و غیره پلیدی و پلشتی و از رذایل است و باید از آن ها برحذر بود تا بتوان به سعادت حقیقی نائل آمد.

ارادت خود به پیامبر(ص) را در عمل نشان دهیم

رییس شورای عالی حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که به تعبیر قرآن، وجود پیامبر (ص) بالاترین نعمت الهی بر بشریت محسوب می شود، گفت: آن چه مهم است این که ما باید شاکر این نعمت باشیم و شکر چنین نعمتی به این است که رهرو خوبی برای راه نورانی حضرتش باشیم و به ویژه در مباحث اخلاقی و رفتاری و مناسبات و تعاملات فی مابین خود در جامعه بکوشیم که حتی الامکان رنگ و بوی پیامبر (ص) را بگیریم و ارادتمان به ایشان صرفاً در حد سخن و شعار باقی نماند و درعمل و جای جای زندگی مان مجال ظهور و بروز پیدا کند.

وی ابراز داشت: به خصوص در این میان علما و روحانیت نقش مهم تری برعهده دارند ، چه آن که باید جامعه به ویژه نسل جوان را هر چه بیشتر و بهتر با سیره نبوی و سبک زندگی متعالی ایشان آشنا کرده و به این وسیله به اخلاقی تر شدن فضای جامعه کمک کنند.

نقش مهم علما و روحانیت در هدایت مردم

این استاد حوزه افزود: به هر صورت بنابر حدیث معروف علما، وارثان انبیاء هستند و همان رسالت هدایت جوامع را بر عهده دارند و می بایست به تاسی از سیره نبوی و دیگر حضرات معصومین(ع) در روشنگری و هدایت جامعه بکوشند.

وی تاکید کرد: بی گمان خروجی و نتیجه این کار، پاکیزه شدن مردم از رذایل اخلاقی و آراسته شدن به فضایل است و این که زمینه تقویت فرهنگ اخوت و برادری، مهربانی و دوستی و صفا و صمیمیت در کشور ما و دیگر جوامع مسلمان فراهم شود.

مشکل بشر امروز دوری از اخلاق و معنویت است

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بشر امروز به شدت از ضعف مباحث اخلاقی و نبود عزت و کرامت حقیقی رنج می برد، گفت: راه درمان معضلات بشری این است که به فطرت الهی خویش بازگشته و با تمسک به دامان اهل بیت(ع) و در راس آن ها نبی مکرم اسلام به مقابله با نفسانیات و خواسته های شیطانی بپردازد.

وی همچنین با بیان این که عید مبعث، عید تحول در زندگی بشر و نقطه عطفی در مسیر هدایت اوست، افزود: شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تداوم مسیر بعثت انبیا است و حقیقتاً خود نعمت بزرگی بر همه ما محسوب می شود که باید قدردان آن باشیم و از دستاوردهایش دفاع کنیم.

آیت الله مقتدایی در خاتمه سخنان خود بعثت پیامبر اکرم(ص) را بالاترین تجلی نور و رحمت برای همه بشریت دانست و بیان داشت: مبعث عید بزرگی برای همه انسان ها از هر دین و آیینی به شمار می رود چه آن که حضرت رسول(ص) خود رحمت برای همه عالمیان هستند و ما باید بیش از پیش در شناختن مقام و عظمت ایشان و در وهله بعد شناساندن آن به مردم جهان بکوشیم.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha