چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سفر نماینده آیت الله العظمی سیستانی به لبنان و سوریه

اختصاصی حوزه / حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون از همراهان حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی در سفر به لبنان، در مصاحبه با خبرگزاری حوزه به ابعاد این سفر پرداخت و وفاق و همدلی را از مهمترین دستاوردهای آن دانست...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی چندی قبل به همراه هیئتی حوزوی به کشور لبنان سفر و با شخصیت های دینی، فرهنگی و سیاسی آن دیار دیدار و گفت و گو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد الحسون رئیس مرکز پژوهش های اعتقادی (وابسته به دفتر آیت الله سیستانی) از افراد حاضر در این سفر یک هفته ای بود.

وی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «حوزه»به ابعاد این سفر پرداخت و وفاق و همدلی را از مهمترین دستاوردهای آن دانست. آنچه در ادامه می آید روایت شیخ الحسون از سفر نماینده آیت الله سیستانی به کشور لبنان است:

جناب آقای شهرستانی سفرهای داخلی و خارجی زیادی دارد. هر ماه حداقل یک سفر دارد و هدف اصلی از این سفرها، ارتباط با علما و شخصیت های دینی اعم از مسلمان و غیر مسلمان و همچنین ارتباط مستقیم با مومنین و بررسی نیازهای ایشان است و آقای شهرستانی، ضمن ابلاغ سلام  آیت الله سیستانی، در رفع نیازهای مردمی نیز تلاش می کند. به ویژه آنکه فارغ از فضاهای رسمی، در محیطی صمیمی با مردم مینشیند و صحبت میکند. ضمن آنکه ملاقات با علما و مسئولین هم هست.

آخرین سفر آقای شهرستانی به لبنان به حدود 8 سال قبل باز می گردد که برای افتتاح مجتمع فرهنگی امام صادق علیه السلام به بیروت رفته بود. سفر اخیر 8 روز طول کشید یعنی صبح دوشنبه ساعت 8  وارد فرودگاه بیروت شدیم که برای رفتن از ساعت ساعت سه بامداد از قم حرکت کردیم. روز دوشنبه بعدی ساعت 8 شب نیز پرواز از بیروت داشتیم و تا به قم برسیم ساعت  2 سه شنبه بود.

برنامه های فشرده از نماز صبح تا نیمه شب

برنامه ایشان فشرده بود از صبح بعد از نماز شروع می شد تا ساعت 11 و گاهی 12 شب ادامه داشت. در یک روز بیش از 10 ملاقات و دیدار از مراکز و علما و مساجد داشتیم به ویژه آنکه گاهی تردد از مرکزی به مرکز دیگر به طول می انجامید.

در واقع سه هدف و برنامه در این سفر دنبال شد؛ یکی بازدید از مراکز علمی، فرهنگی، حوزه ها مراقد صالحین و دیدار با شخصیت ها . دیگری دیدار با مردم بود به طوری که آقای شهرستانی در لبنان سه روز ملاقات عمومی مردم داشت. و سومی هم که به سفر سوریه و زیارت حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما ختم شد.

صبح که به فرودگاه بیروت رسیدیم، استقبال بالایی از ایشان صورت گرفت. عده ای از علما، قضات، چند نماینده از طرف حزب الله، جنبش أمل، مفتی اهل سنت و مسیحی ها با فرقه های مختلف حضور داشتند.

ظهر هم خود شخصیت ها به دیدن آقای شهرستانی در مجتمع امام صادق آمدند. به عنوان مثال رهبر معنوی دروزیها، مسئول کلیسا، سفیر ایران، سفیر عراق، مفتی اهل سنت و دیگران آمدند و دیدارهای خوبی صورت گرفت و حاج آقا در ادامه سفر، بازدید رفتند و به شهرها و حتی گاهی روستاهای مختلف لبنان رفتیم. در این دید و بازدیدها دیدارهای خوبی صورت گرفت از جمله با شیخ عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان جلسه مفصل و علمی با هم داشتند. شیخ حسن طراد از علمای لبنان، شاعر و ادیب است که ده ها کتاب دارد و حاج آقا از ایشان عیادت کرد. همچنین دیدار خوبی بین آقای شهرستانی و جناب سیدجعفر مرتضی انجام شد. همچنانکه دیدارهایی با آقایان سیدعلی مکی دمشقی که قبلا در دمشق ساکن بود و الان در بیروت است یا شیخ عفیف النابلسی در صیدا، شیخ عبدالحسین صادق در نبطیه و همچنین شیخ محمد یزبک وکیل شرعی مقام معظم رهبری در لبنان صورت گرفت. در شهر صور هم دیدار با خانم رباب صدر (خواهر امام موسی صدر) و بازدید از موسسه امام صدر جزو برنامه ها بود که این موسسه، موسسه ای بزرگ بوده و فعالیت های زیادی دارد. در آن جلسه خانم رباب صدر و پسرانش حضور داشتند.

برنامه ها خیلی فشرده بود و حتی وعده های غذایی طوری تنظیم شده بود که طی آن، یک یا چند دیدار انجام می گرفت. خیلی ها از قبل نمیدانستند که آقای شهرستانی می آید لبنان و بعد که متوجه حضور شدند، دعوت و اصرار میکردند اما وقت نبود.

در این سفر یک هفته ای، یک روز در سوریه، دو روز در جنوب لبنان، یک روز در بعلبک و صیدا و بقیه در بیروت بودیم.

تجلیل مفتی اهل سنت لبنان از مواضع آیت الله سیستانی

حضور در دارالافتاء اهل سنت لبنان هم از برنامه های جالب توجه در این سفر بود. آقای شیخ دریان مفتی اهل سنت لبنان در آن دیدار خیلی از مواضع آیت الله سیستانی تجلیل کرد. هرجا میرفتیم ذکر آقای سیستانی به عنوان حافظ امنیت در عراق شنیده می شد.

یکی از نکات مهم در دیدارها و گفتگوها، تاکید بر روحیه و ادبیات وحدت گرایانه آیت الله سیستانی بود و تاکید شد که منهج اهل بیت همین منهج است که همه علمای ما در قم و نجف نیز به آن التزام دارند. آقای شهرستانی در دیدارها تاکید داشت که آیت الله سیستانی، سب و شتم را صحیح نمی داند. به خصوص که آیت الله وحید هم اخیرا در این زمینه موضعگیری داشتند. به طور کلی نهج علمای ما همین است که به دیگران احترام می گذاریم. در طی حضور آقای شهرستانی در لبنان هم بزرگترین شخصیت های طوائف و ادیان مختلف با ایشان دیدار کردند که سرّ این دیدارها به همان رویکرد وحدت گرایانه بر می گردد. اساسا اینکه همه افراد از طیفها و مذاهب مختلف یکجا کنار هم جمع شده بودند، از خصوصیات این سفر بود.

و شما می دانید که این روش وحدت بخش آیت الله  سیستانی از باب تقیه نیست. این عقیده ی ایشان است.  این، روش ائمه ماست و مذهب صحیح اهل بیت این است. اینکه بعضی سب و شتم دارند یک نظر شاذ و نادر است که گاهی در حوزه شنیده می شود. نظر مذهب اهل بیت این نیست رای مذهب مخالف آنهاست.

یک جلسه مفصل هم مجلس اعلای شیعیان لبنان گرفت که در آن اکثر شخصیت های ارشد شیعه، سنی و مسیحی لبنان حضور داشتند. در آن جلسه مفتی اهل سنت و رهبر معنوی دروزیها سخنرانی خوبی داشتند.

همچنین دیداری از مجتمع الزهراء بیروت که مسئولش آقای شیخ علی دعموش است داشتیم.

دیدار با سید حسن نصرالله

دیدار با آقای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم از ویژه برنامه های این سفر بود که در آن دیدار در خصوص اوضاع منطقه به ویژه مسائل عراق، یمن و به طور کلی اوضاع مسلمانان گفتگو شد. در آن نشست آقای سید علیرضا حائری داماد آقای مشکینی، سید حیدر حکیم فرزند شهید سیدباقر حکیم و حاج حامد خفاف رئیس دفتر آیت الله سیستانی در بیروت نیز حضور داشتند.

از لحاظ سیاسی یک تکریم و دعوتنامه از طرف آقای نبیه بری رئیس پارلمان لبنان داشتیم که این جلسه را داخل همان دفتر خودش تشکیل داد و در آن جلسه هم سفرای ایران و عراق و مسئولان و رهبران همه طیف ها و تشکلها و بودند. آقای نبیه بری در آن جلسه گفت که من خودم را نیازمند تعلیمات آیت الله سیستانی می دانم و آن جلسه به صورت زنده تلویزیون وابسته به حرکت امل پخش شد.

سفارت خانه های ایران و عراق در بیروت هم دعوت کردند. جامعة المصطفی بیروت هم مراسم داشت. یک دیدار هم با آقای الحسینی رئیس سابق پارلمان لبنان داشتیم.

زیارت مراقد و اماکن مقدسه لبنان

البته در لبنان به برخی مراقد علما و صالحین مشرف شدیم. از جمله در بعلبک مرقد سیده خولة بنت الحسین

و در صور مرقد شمعونِ پیامبر را زیارت کردیم. مرقد بنیامین پسر یعقوب و برادر حضرت یوسف در شهر بنت جبیل و مقام ابوذر غفاری در روستای میس الجبل هم رفتیم و شما اطلاع داریم که انتشار تشیع در لبنان به دست ابوذر بوده است و بذر تشیع در لبنان را ابوذر گذاشته است. مقام ابوذر، جای نماز و محراب دارد و مردم می آیند. قبر شیخ ابراهیم پسر محقق المیسی متوفای 945 و قبر صاحب المعالم و صاحب المدارک رفتیم که این قبر قبلا توسط آقای شهرستانی بنا شده بود.آقای شهرستانی هم در خلال این زیارتها، چند نوبت با مردم نشستند و با آنها گپ و گفت صمیمی داشت. نیازهای مردم و حوزه ها را بررسی کرد.

همچنین در این سفر به قانا که از روستاهای جنوب شرقی شهر صور در جنوب لبنان است و صهیونیستها، مردم بیگناه آنجا را موشک باران کرد، رفتیم.

حضور در لب مرز فلسطین اشغالی

منطقه هم ملیتا هم رفتیم. ملیتا یک کوه است که نزدیک اسرائیلی هاست و جوانان حزب الله، سالها زیر این کوه مقاومت کردند و ارتش اسرائیل سعی کرد این کوه و تپه را بگیرد ولی نتوانست. داخل ملیتا یک تونل هست که خود جوانان حزب الله حفاری کرده اند و مجاهدین داخل این تونل سالها اینجا مانده و در برابر اسرائیلی ها مقاومت دارند. مسئول آنجا خاطرات جالبی از مقاومت مجاهدان برای ما تعریف کرد.

ما به میس الجبل هم رفتیم که مرز با فلسطین اشغالی است و خانه هایشان را می دیدیم و بین ما و ماشینهای اسرائیلی که در خیابان تردد داشتند، چند متر بیشتر نبود در واقع تا لب مرز رفتیم. البته خطر داشت ولی الحمدلله رفتیم و مشکلی نبود و خیلی هم جالب بود.

هدیه هایی که آقای شهرستانی به شخصیت ها می داد

آقای شهرستانی هر جا رفت چند هدیه به افراد و شخصیت ها داد؛ یکی قرآن کریم با چاپ نفیس به خط المستعصمی، یکی هم یک جلد از قدیمی ترین نسخه نهج البلاغه  و یک تابلو منقش به آیات قرآنی هدیه داد. به بعضی هم انگشتر عقیق نجف می داد.

آثار این سفر بین لبنانی ها

به نظرم تاثیر این سفر اولا نزدیکی بین خود شیعه ها ثانیا بین مسلمانان و ثالثا بین پیروان ادیان و مذاهب بود. اینکه همه آقایان اصرار به دعوت و حتی دیدار 5 دقیقه ای حاج آقای شهرستانی از مرکز خودشان و مسجد خودشان داشتند، نشانه مرکزیت حوزه علمیه و مرجعیت  و مقبولیت مرجعیت نزد همه مسلمانان و غیرمسلمانان است. حتی بعضی پیشنهاد دادند سفر را یک هفته تمدید کن تا به بقیه شخصیت های علمی و موسسات برسند اما برنامه ها این اجازه نمیداد. در بدرقه فرودگاه هم نماینده از همه طوائف و سفرا و طیف ها بودند.

درباره هیئت همراه در این سفر باید عرض کنم که این افراد را خود آقای شهرستانی انتخاب کرده بود. نکته مهم این بود که همه برنامه ها زیر نظر آقای شهرستانی بود و با موافقت خودش انجام شد. حتی یک ملاقات بدون تایید خودش صورت نگرفت و این کار به خصوص در لبنان که طیف ها و طائفه های مختلفی حضور دارند، خیلی سخت است و آقای شهرستانی سعی کرد به همه اش برسد.

سفر معنوی و کوتاه به سوریه

در خصوص سفر به سوریه هم با این که اوضاع خاص امنیتی بر سوریه حاکم است، با حمایت مسئولان امنیت یک کاروان کامل رفتیم و خیلی سفر زیبا و معنوی بود به ویژه آنکه در مراقد مطهر حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما، ضریح را باز کردند و نماز حاجت داخل ضریح خواندیم. بعد به دفتر آیت الله سیستانی در منطقه زینبیه رفتیم.

به نظر بنده کل سفر یک طرف و زیارت حضرت زینب یک طرف دیگر بود یعنی اینقدر این زیارت ارزشمند بود به ویژه آنکه داخل حرم حضرت زینب یکی از افراد روضه خواند و حال همه منقلب شد و همه، حال معنوی داشتند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha