پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: هویت واقعی حوزه های علمیه از اجتهاد و فقاهت شکل می گیرد و برای این که بتوانیم به نیازهای جامعه و نظام پاسخ دهیم، باید تخصص های مورد نظر را همراه با فقاهت داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با اشاره به این که پایه اصلی و هویت واقعی حوزه های علمیه از اجتهاد و فقاهت شکل می گیرد، گفت: البته این امر سطوح مختلفی شامل دین فهمی و شناخت دین دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طلبه علوم دینی نیز از همان ابتدای ورود به حوزه به دنبال فقاهت و اجتهاد است، نسبت این امر با تخصص ها را روشن و به معنی این دانست که تخصص گرایی لازمه فقاهت است.

وی درباره این موضوع که فقاهت برای پاسخگویی به نیازهای فکری، دینی و سیاسی مردم است، ادامه داد: برای این که بتوانیم به نیازهای جامعه و نظام پاسخ دهیم باید تخصص های مورد نظر را همراه با فقاهت داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه هر کسی در حوزه علمیه به دنبال فهم دین و در همان سطح خود دارای فقاهت است، به این نکته که برای تامین نیاز جامعه و نظام اسلامی به طور مثال در زمینه حقوق، فقیه حقوق دان و در عرصه اجتهاد، فقیه مجتهد لازم داریم، اشاره کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان از حمایت حوزه خراسان و آموزش مهارتی طلاب متخصص برای خدمت بهتر به مردم گفت و اظهار داشت: به طور مثال طلبه ای که می خواهد مبلغ شود و استعدادش را دارد و سطحی از حوزه را گذرانده است، دوره مهارتی مورد نیاز برای موفقیت در تبلیغ گذرانده می شود.

 وی با بیان اینکه این سنت در گذشته بوده و هم اکنون با توجه به مقتضیات زمان و شرایط موجود توسعه یافته، ابراز داشت: در گذشته نیز طلبه درس های مورد نظر را در سطحی می خوانده و سپس تدریس، تبلیغ و... را انتخاب می کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با تاکید بر اینکه امروز با توجه گستردگی قلمرو نیازها، پاسخگویی روحانی فقط به منبر محدود نمی شود، تصریح کرد: حوزه های علمیه باید پاسخگوی نیازهای نظام و جامعه، شبهه افکنی های جهانی و درخواست جامعه جهانی درباره مطالبات و حقیقت فهمی از دین و اسلام باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان تصریح کرد: امروز باید به دنبال تعریف مشخص چارچوب دار اسلامی به صورت نظری و عملی باشیم و روحانیت پاسخگو باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha