سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام داوری - حوزه اصفهان

حوزه/ مولف کتاب "سیره نظامی پیامبر (ص) در جنگ"، با اشاره به هجمه های دشمنان علیه مکتب اهل بیت(ع)، تالیف آثار فاخر دینی را رسالت امروز حوزویان خواند.

خبرگزاری «حوزه»/ بدون شک یکی از شیوه های مبارزاتی در عصر حاضر، علیه تفکرات منحط و انحرافی به ویژه گروه های تکفیری  و سلفی که به اسم اسلام و دین دست به جنابت می زنند، تالیف کتب و آثار مستدل و مستند دینی است.

حجت الاسلام احمدرضا داوودی از محققین حوزه علمیه اصفهان و مولف کتاب «سیره نظامی پیامبر (ص) در جنگ»، یکی از افرادی که درس دانشگاه را رها کرده و با ورود به حوزه و فراگیری علوم دینی، هم اکنون تالیفاتی را در دست تدوین و انتشار دارد و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون انگیزه ورود به حوزه و ... به گفتگو پرداخته است.

ابتدا خود را معرفی کنید.

متولد سال 1359 شمسی و اهل اصفهان هستم، سال 1377 در رشته کامپیوتر دانشگاه شهرکرد پذیرفته شدم، ابتدا قصد داشتم حوزه و دانشگاه را با هم ادامه دهم، اما آن سال ها تحصیل هم زمان امکان­ پذیر نبود و شرط ورود به حوزه علمیه ترک تحصیل دانشگاه یا فارغ التحصیلی از دانشگاه بود. گرچه رشته کامپیوتر آن زمان مدت زیادی از ورودش به کشور نمی­ گذشت و به دلیل بازار کار پر رونق بسیار وسوسه برانگیز بود، با این وجود علاقه ­ام به مطالعات مذهبی موجب شد، دانشگاه را رها کنم و در حوزه علمیه اصفهان مشغول به تحصیل شوم.

عید غدیر سال 1380 بود که لباس روحانیت را به صورت دائم پوشیدم و فعالیت تبلیغی خود را به صورت رسمی آغاز کردم؛ مثل سایر روحانیون به اقامه نماز جماعت و ایراد سخنرانی مذهبی پرداختم.

از چه زمانی وارد عرصه نویسندگی شدید؟

از سال 1383 به کسب مهارت­ های نویسندگی روی آوردم و دو سال بعد با همکاری و کمک برخی از روحانیون اصفهان در چند پروژه علمی تحقیقاتی مشغول به کار شدم. با توجه به اینکه زندگی طلبگی مشکلات خاص خود را دارد و در اینجا قصد ندارم پیرامون فقر و قناعت را سحن بگویم؛ اما شاید ذکر این مطلب برای طلبه­های جدیدالورود مفید باشد که همکاری در این فعالیت­ های قلمی علاوه بر تجربیات زیادی که کسب کردم از نظر اقتصادی نیز مفید بود و کمی از سختی زندگی طلبگی را کاست. به واسطه همان تجربیات به مدت سه سال از  1387 تا 1389 نویسنده روزنامه نسل فردا بودم و مقاله­هایی را در حوزه معارف اسلامی منتشر ­کردم، بسیاری از مقاله­ ها در حوزه تفسیر قرآن، شرح نهج البلاغه، پاسخ به پرسش­ های مذهبی و معرفی شخصیت­ های علمی حوزه اصفهان بود. از بخت نیک در همین زمان معاونت پژوهش حوزه  علمیه هم راه اندازی شد و به صورت جدی فعالیت کرد.

سایت راسخون یکی از سایت­ هایی بود که با معاونت علمی پژوهشی قرارداد داشت و مقاله های طلاب را منتشر می­ کرد، از این فرصت هم استفاده کردم و مقالات متعددی را منتشر کردم، برخی از آن مقاله­ها در سایت­ های دیگر نیز بارگذاری شد، به عنوان نمونه برخی از مقاله های کاربردی را نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی و دفتر تبلیغات اسلامی پوشش خبری می داند، طی قراردادی صد صفحه خاطرات دفاع مقدس را در اختیار دفتر تبلیغات قرار دادم. در جشنواره فرهنگی هنری جایزه آورد و در چندین سایت مرتبط با دفاع مقدس منتشر شد.  

چه کتاب هایی را تالیف کرده و یاد در دست تالیف دارید؟

یک کتاب رمان در حوزه ادبیات دینی و یک کتاب تاریخی به نام "سیره نظامی پیامبر (ص) در جنگ" آماده برای چاپ دارم.

سیره نظامی پیامبر (ص) در جنگ عنوان پایان­ نامه سطح سه است که از حوزه علمیه قم اخذ شد، از آنجا که استاد راهنما و داور این پایان­ نامه هر دو دکترای تخصصی تاریخ دارند و استاد مشاور از چند مرجع اجازه اجتهاد داشت و هر سه نفر راهنمایی ­های ارزشمندی فرمودند و در نهایت کار را پسندیدند، تصور می­ کنم صلاحیت چاپ داشته باشد.

انگیزه اصلی تحقیق در این پژوهش ارزیابی دقیق، دیدگاه تئوریک و آشنایی با عملکرد پیامبر (ص) در جنگ است. به نظرم ضرورت انجام این قبیل تحقیق ­ها در زمانه کنونی چون آفتاب، آشکار است. زیرا بسیاری از گروه­ های افراطی تروریستی که در میان مسلمانان شکل گرفتند، مانند القاعده، طالبان و داعش ریشه تفکر و ایدئولوژیک خود را به اسلام و سیره پیامبر (ص) نسبت می ­دهند. گرچه با این قبیل اتهامات در بین مسلمانان غباری بر چهره تابناک و نازنین پیامبر (ص)  نمی نشیند و گروه های افراطی اند که به دلیل خفاش صفتی از همه محروم ترند.

با این وجود برای جدا ساختن سره از ناسره باید پژوهش ­هایی در این زمینه صورت پذیرد تا در بین غیر مسلمانان خلط و خبطی صورت نپذیرد.

کسانی که در محیط های دانشگاهی تنفس می کنند و با دانشجوها و اساتید دانشگاه حشر و نشر دارند به نیکی می دانند که در این زمینه پرسش هایی تازه ای شکل گرفته که باید پاسخ داده شود.

در عرصه تدریس و تبلیغ چه فعالیت هایی داشته اید؟

 از سال 1389 تدریس را در دانشگاه آغاز کردم، به دلیل علاقه ­ام به دروس حوزوی و از آنجا که قصد نداشته و ندارم که پیوندم با حوزه علمیه را قطع کنم، فعالیت خود را به صورت حق التدریس آغاز کار کردم، اساتید حق التدریس می­ توانند زمان کلاس ­ها را خودشان انتخاب کنند. کلاس­ ها را بعد از ظهرها و صبح های پنج شنبه قرار دادم تا هم در حوزه تحصیل و هم در دانشگاه تدریس کنم.

گرچه برخی از حوزویان تدریس در دانشگاه را بنا به دلایل گوناگون نمی­ پسندند و من در اینجا به تعبیر حافظ عیب کس به رندی و مستی نمی­ کنم؛ اما معتقدم در زمان کنونی فعالیت فرهنگی در دانشگاه برای کسانی که توانایی ­اش را دارند، نه تنها یک ضرورت بلکه رسالت است. در این زمینه بیشتر اطاله کلام نمی ­کنم. این بحث شاید زمان و مکان دیگری بطلبد.

چه عنوان درس هایی را در دانشگاه تدریس می­کنید؟

طلبه ­هایی که پایه ده آنها تکمیل باشد و یا سطح سه حوزه داشته باشند، می ­توانند در آزمون نهاد رهبری در دانشگا­ه ها شرکت کنند و در صورت کسب امتیاز لازم، درس­ های گروه معارف را تدریس کنند؛ این درس ­ها شامل اندیشه اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق، نهج البلاغه، دانش خانواده و.... می شود. بنده نیز ابتدا همین دروس را تدریس کردم و اکنون نیز مشغول به تدریس می ­باشم. البته از سال 1393 تدریس دروس تخصصی را هم آغاز کردم؛ مانند ادبیات عرب، فقه و اصول برای رشته­ فقه و حقوق اسلامی و فلسفه اسلامی، شناخت شناسی و روان شناسی اسلامی برای رشته روان شناسی.

گفت و گو: سید امیر حسین ابطحی     

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha