جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امر به معروف

حوزه/ امام حسین(ع)، جسم و روح بی جانِ و در حال نابودی دین خدا را با نثار خون خود و جان عزیزانش زنده و احیاء کرد، ما نیز باید تا پای جان در دفاع از اسلام و اهل بیت(ع) بایستیم و حسینی عمل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مجید علیاری، معاون تهذیب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت امام حسین(ع)، گفت: در رابطه با وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) این نکته باید همواره مد نظر باشد که یکی از مهمترین موضوعاتی که ایشان در قیام عاشورا بر آن تاکید داشتند، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود و کلام معروف ایشان که فرمودند «من برای اصلاح امت جدم رسول الله(ص) قیام کردم» موید همین مسئله است.

وی افزود: اینکه خداوند متعال امت رسول خدا(ص) را برترینِ مردم قرار داد، به علت همین فریضه مهم دینی بود و چنانچه همین مردم این فریضه مهم را ترک کنند، شرّ اُمم؛ یعنی بدترین امت ها می شوند. بنابراین باید توجه داشت که این فریضه آن قدر از اهمیت والایی برخوردار است که حضرت سیدالشهدا(ع) هدف قیام عاشورا را احیای این فریضه می خوانند.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: حضرت اباعبدالله(ع) در بیان مصداق بارز دلیل قیام خویش می فرماید «هر کس سلطان جائر و ظالمی را ببیند و درک کند و در زمان او زندگی کند و شاهد این باشد که آن سلطان ظالم حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام می کند و به قرآن عمل نمی کند، اما به بدعت ها عمل می کند و نفس محترم و مومن را به قتل می رساند و هزاران ستم دیگر؛ ولی در مقابل جنایات او سکوت کند و علیه او قیام نکند، خداوند هر گونه عذابی را که برای آن سلطان جائر مقدر کرده باشد، برای آن شخص ساکت و بی تفاوت نیز همان عذاب را نازل خواهد کرد».

*امر به معروف از خانواده شروع شود

وی با تاکید بر اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه ویژه خانواده ها قرار بگیرد، افزود: اگر در خانواده ای که دغدغه دین دارند، و فرایض واجبی همچون نماز، روزه و حفظ حجاب و عفت را بر خود تکلیف می دانند، چنانچه مسئله امر به معروف و نهی از منکر را محور زندگی خود قرار دهند، شاهد بازخورد آثار و نتایج مثبت آن در جامعه خواهیم بود. فلذا لازم است والدین بصورت کاربردی این فریضه را به فرزندان خویش یاد دهند و آنان را همواره امر به معروفی مثل نماز کرده و از منکری مثل دروغ و غیبت نهی کنند، تا این سیره تربیتی کم کم در بین آحاد مردم ترویج یابد و بچه ها از همان دوران کودکی تحت تعلیم آموزه های اسلامی قرار بگیرند.

* مصادیق امر به معروف و نهی از منکر اقتصادیِ

حجت الاسلام والمسلمین علیاری در تبیین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر اقتصادیِ، عنوان داشت: مقام معظم رهبری امسال را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامیده اند و به نظرم توجه به عنوان «اقدام و عمل» بسیار مهم است، چرا که منظور ایشان این بود که ما از دادن شعار اجتناب کنیم و بصورت جدی و با اقدام عملی به حمایت از تولید داخل بپردازیم.

وی افزود: ترغیب و تشویق مردم به خرید کالای ملی در واقع امر به معروفی است که ضمن تقویت پایه های اقتصادی کشور، مانع از سرازیر شدن ثروت ملی به جیب اجانب و بیگانگان خواهد شد، لذا باید ضمن بالا بردن کیفیت تولید کالاهای داخلی، مردم را از خرید کالاهای خارجی نهی کنیم، زیرا این کار علاوه بر افزایش بیکاری جوانان، باعث می شود تا منابع مالی که از خرید کالای خارجی به دست بیگانگان می رسد، در قالب تهاجم فرهنگی علیه جوانان کشورمان هزینه شود.

*انتقاد از کم رنگ شدنِ اهمیت برخی فرائض در جامعه

معاون تهذیب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با انتقاد از کم رنگ شدنِ اهمیت برخی فرائض در جامعه، گفت: متاسفانه امروز بیش از آن که به مسائل کیفی و رشد اخلاقی و معنوی پرداخته شود، به گسترش کمیت و تجهیز سخت افزاری داده می شود و این مسئله قطعا نتایج مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه های معاونت تهذیب حوزه علمیه امام رضا(ع) برای ارتقای سطح معنوی و تربیت دینی طلاب، ابراز داشت: حضور اساتید اخلاق و عالم عامل متعبد در بین طلاب ضروری و بسیار تاثیرگذار است، این موضوع یکی از برنامه های اصلی معاونت تهذیب حوزه امامرضا(ع) خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین علیاری ادامه داد: همچنین یکی دیگر از برنامه های جدی این معاونت دعوت از اساتید مشاور در حوزه است. به نظرم طلبه های امروزی چه از جهت تحصیلی، خانوادگی، ازدواج، تربیت فرزند، مسائل اخلاقی و... نیاز به مشاوره تخصصی دارند، تا در مسیر درست طلبگی گام بردارند.

*حسینی عمل کنیم

معاون تهذیب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران  در پایان تصریح کرد: امام حسین(ع)، جسم و روح بی جانِ و در حال نابودی دین خدا را  با نثار خون خود و جان عزیزانش زنده و احیاء کرد، ما نیز باید تا پای جان در دفاع از اسلام و اهل بیت(ع) بایستیم.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha