شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر تحریری

حوزه/ استاد حوزه گفت: هنر ما باید این باشد که در لحظه لحظه عمرمان بکوشیم که زندگی هایمان بیش از پیش رنگ و بوی حسینی به خود بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر تحریری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تبریک فرارسیدن سوم شعبان ، سالروز ولادت امام حسین(ع) اظهار داشت: بی شک ائمه اطهار (ع) همگی متصل به نور مطلق حق تعالی هستند و با این حال هر کدام از این انوار تابناک به لحاظ ویژگی خاصی که دارند یک نوع تلالو و درخشش در این دنیا داشته اند؛ در واقع حضرات معصومین(ع) همه نور و حقیقت واحدی هستند که منتهای مراتب از حیث ظهور و بروز کمالات مختلف داشته اند.

وی افزود: از این منظر، امام حسین (ع) در یک موقعیت خاصی قرار گرفتند که توانستند کمالات گوناگونی که نبی مکرم اسلام مروج و دعوت کننده به آن بودند را تجلی ببخشند و به ویژه با شهادت خویش ، باعث و بانی حراست از نهضت و مکتب و تداوم بخش آن در همه تاریخ باشند.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که سیدالشهدا(ع) همچون سایر ائمه اطهار(ع) از ابعاد و عرصه های گوناگون ، والاترین اُسوه بشریت به شمار می روند، افزود: از نظر عبادی و معرفتی ، امام حسین(ع) در قله عبادات آن هم با آن توجهات خالص توحیدی قرار داشتند که شرح دقیق آن بسیار سخت و دشوار است؛ این که انسان از نظر روحی به آن کمال حقیقی که اتصال به ذات الهی و درک حقایق توحیدی است، در درجه عالی خود دست یافته و بعد در راه خدا و برای رضای او خود و عزیزترین افرادش را قربانی کند، بالاترین مقام و جایگاه است.

وی اضافه کرد: از نگاه تعالیم ناب اسلامی و آموزه های اهل بیت(ع) از حیث اجتماعی نیز همه دستورات شرع مقدس با محوریت نگاه توحیدی است و اساساً پس از رساندن معارف به مردم و دستورات عمومی شرع، حقایق توحیدی در جلوه های مختلف و متکثر دستورات دینی از مسایل حقوقی گرفته تا ابعاد عرفانی و اخلاقی ، همگی در تداوم همان رسالت بندگی و خداباوری است.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری ادامه داد: ظهور و حاکمیت توحید و تلاش در این مسیر اسباب و لوازمی دارد که به طور خاص ایثار و جان فشانی فوق العاده برای تحقق کلمه الله در جهان را ما در سیره و سبک زندگی حضرت اباعبدالله (ع) مشاهده می کنیم و حضرت توانستند به خوبی در ماجرای کربلا، همه این امور را در نهایت ایثار و از خودگذشتگی پیاده کنند.

وی با بیان این که سبک زندگی حسینی ، سبک زندگی توحیدی است که خداباوری در همه شئون آن تجلی بارز دارد، ابراز داشت: ایشان چه در دوران زندگی در مدینه منوره و چه حرکت به سمت کربلا و جریان نهضت خونین خود در همه ابعاد با بیان نورانی و سیره رفتاری خویش بهترین الگوی زندگی را برای همه مردم ارایه دادند که در عرصه های اخلاقی، خانوادگی ، اجتماعی، علمی و به ویژه مقابله با ظلم و ظالم و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نمود و تجلی دارد.

وی افزود: با این حال در همه این مسایل آن چه باز هم محوریت دارد همان خداباوری و زندگی توحیدی است و این که به تعبیر خود سیدالشهدا(ع) انسان به مقام آزادگی و حریت در برابر هوای نفس دست یابد.

استاد اخلاق حوزه  در ادامه با اشاره به فرمایش معروف و جاودانی امام حسین(ع) خطاب به لشکریان عمر سعد که فرمودند اگر دین ندارید، لااقل آزادمرد باشید، گفت: البته باید توجه داشت که حضرت اول تاکید بر دین داری و سپس باور به معاد می کنند و بعد می گویند که اگر این دو را ندارید، دست کم انسان باید آزادمنش و جوانمرد باشد که این هم در فطرت آدمی است.

وی افزود: حقیقت آن است که زندگی ایشان در ابعاد مختلف جنبه الگویی دارد که ما باید آن را در زندگی خود پیاده سازی کنیم؛ نه این که فقط دم از محبت ایشان بزنیم ولی خدای ناکرده زندگی مان رنگ و بوی حسینی نداشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha