جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله طاهری شیرازی

حوزه/ در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی مرحوم آقاشیخ علی عرب نهاوندی، از علمای معروف آن زمان، در محله چیذر شمیرانات به دیار حق شتافتند و بهائیان با اجاره منازل آنجا، شروع به فعالیت کردند و "حظیرة القدس" ساختند و این موضوع به حضرت آیت الله العظمی بروجردی رسید ...

خبرگزاری «حوزه»/ آیت الله سیدنورالدین طاهری شیرازی از جمله عالمانی است که خود را وقف خدمت به دین و مردم کرده و با هجرت به تهران به امر آیت الله العظمی بروجردی(ره)، بیش از 50 سال است که علاوه بر تدریس و تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع)، با اقدامات فرهنگی و عام المنفعه منشاء خیر اجتماعی بوده است و با ساخت مسجد، حوزه علمیه، درمانگاه، صندوق قرض الحسنه، موسسات خیریه و احداث موقوفات، خدمت به دین و مردم را بر راحتی و آسایش خویش ترجیح داد.

در بستر بیماری

این عالم خدوم روز گذشته به علت عارضه مغزی در بیمارستان نیکان تهران بستری و هم اکنون با اعلام نظر پزشکان معالج، به کما رفته و شرایط بسیار حاد جسمی را سپری می کند و ان شاءالله با دعای خیر مردم، سلامتی و عافیت به ایشان برگردد.

آیت الله طاهری شیرازی از زبان خودش

بنده درسال 1302 هجری شمسی در شیراز در خانواده ای روحانی به دنیا آمدم، پس از اتمام دوره دبیرستان، در مدرسه آقابابا خان به همراه خاله زاده ام، آیت الله مکارم شیرازی نزد استاد آیت الله شیخ محمدعلی موحد به تحصیل علوم حوزوی مشغول و در سال 1321 هجری شمسی به لباس روحانیت ملبس شدم.

ورود به حوزه علمیه قم

در سال 1323 هجری شمسی به امر پدرم برای تحصیل در حوزه علمیه قم، به این شهر مقدس هجرت نموده و در مدرسه دارالشفاء قم مشغول به تحصیل شدم، مقداری از رسائل را نزد آیت الله سلطانی و آیت الله بهاء الدینی خواندم و جلد دوم درس کفایه را نزد آیت الله مرعشی نجفی آموختم و در اولین دوره درس خارج آیت الله محقق داماد (ره)  شرکت کردم. در همان زمان نیز از محضر آیت الله العظمی بروجردی بهره جستم.

هجرت به تهران به امر آیت الله العظمی بروجردی(ره)

در سال  1340 هجری شمسی مرحوم آقاشیخ علی عرب نهاوندی از علمای معروف آن زمان در محله چیذر شمیرانات به دیار حق شتافتند و بهائیان با اجاره منازل آنجا شروع به فعالیت کردند و حظیرة القدس ساختند و این موضوع به حضرت آیت الله العظمی بروجردی رسید و به واسطه این که بنده با ایشان روابط تنگاتنگی داشتم، بنده را انتخاب کردند تا به آن منطقه مهاجرت نمایم.

بساط بهائیان منطقه چیذر برچیده شد

در همان زمان آیت الله مرعشی نجفی با این تصمیم موافق نبودند، زیرا معتقد بودند که حضور بنده در قم بهتر است، اما با این حال بنده تولیت مسجدی را که در اختیار داشتم به فرد مطمئنی واگذار کرده و به اتفاق خانواده ام به منطقه چیذر هجرت کردم و با شش ماه فعالیت مداوم بساط بهاییان در آن منطقه برچیده شد.

سرقت از منزل

با توجه به سرقتی که از منزل بنده شد، مجبور شدم به خاطر خانواده، منزل کوچکی را در منطقه قلهک اجاره کنم، اهالی همان منطقه که از فعالیت های بنده آگاه بودند، از من خواستند که مسجدی در آن منطقه احداث کنم. لذا زمینی به مساحت460 مترمربع که روبروی منزل ما قرار داشت با کمک خیرین خریداری کرده و ساخت آن را شروع کردیم، در همان زمان حضرت امام خمینی (ره) که به واسطه بیماریشان در شمیران حضور داشتند، به منزل بنده آمدند و پس از گفت و گوها پیرامون موضوعات مختلف، از ایشان خواستم تا درخصوص فعالیتم در یکی از دو منطقه مرا راهنمایی کنند، ایشان به بنده فرمودند «ببینید کجا برای اسلام می توانی بهتر کار کنی »، لذا با این فرمایش، استخاره کرده و فعالیت های خود را در منطقه قلهک ادامه دادم و مسجد چیذر را به یکی از طلاب بسیار موفق به نام سیداصغری واگذار کردم.

تغییر محل تبلیغ پس از 22 سال

نزدیک به 22 سال از فعالیتم در منطقه قلهک می گذشت که با پیشنهاد اهالی خیابان دولت ( فرح سابق) مواجه شدم، این منطقه در زمان رژیم طاغوت به لحاظ فرهنگی دچار مشکلات عدیده ای بود، به عنوان مثال نزدیک به 17 مشروب فروشی در آن قرار داشت و پس از انقلاب نیز آن گونه که باید تغییری در وضعیت فرهنگی آن ایجاد نشده بود و مسجد حجت بن الحسن(عج) هم فعالیت رو به رشدی نداشت، لذا اهالی متدین و انقلابی به لحاظ شناختی که از بنده داشتند، به همراه آیت الله انواری، مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد آمدند و از بنده خواستند که فعالیت در مسجد آنان را آغاز کنم، ابتدا حاضر به انجام این کار نبودم، چون مشکلات بسیاری وجود داشت، در وقف نامه آن پای حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله خویی در میان بود که پس از کسب نظر آنان و تایید سپردن تولیت مسجد به بنده و انجام استخاره، درست سه ماه قبل از فوت حضرت امام(ره) به مسجد آمدم و خداوند نیز در آغاز فعالیت مرا بسیار کمک کرد

ساخت حوزه علمیه و درمانگاه

از همان زمانی که تولیت مسجد را قبول کردم به فکر ساخت مدرسه علمیه ای برای این منطقه بودم، زیرا که در منطقه چیذر نیز با ساخت مدرسه علمیه قائم این تجربه را داشتم، به هر حال  هرکاری را که می خواهم  انجام دهم به احدی نمی گویم و فقط با خدای خود درمیان می گذارم، لذا در سال 1378 هجری شمسی ساختمانی به مساحت 460 مترمربع که در کنار مسجد واقع شده بود را با تلاش بسیار و کمک و مساعدت افراد خیر خریداری کردم و به دلایل مختلف صلاح دیدم تولیتش با بنده نباشد، ولی نظارت بر آن را قبول کردم. ساختمانی بسیار مناسب، بنا شد طبقه همکف آن به مسجد اضافه و طبقه اول درمانگاه و طبقات دیگر نیز مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج)  شد و الحمدالله این مدرسه رونق گرفت و همه مخارجش نیز تامین می شود.

وقف منزل شخصی

در خیابان امام خمینی (ره) قم نیز منزلی داشتم که هنگام هجرت به تهران، آن را در اختیار طلاب قرار داده بودم، یک باره به ذهنم رسید که آن را توسعه داده و به حوزه اهدا کنم، لذا شب چهارشنبه به مسجد مقدس جمکران رفتم و با آقا صاحب الزمان نجوا کردم و این را از آیت الله العظمی بروجردی فراگرفته بودم، به خواست خدا گشایشی صورت گرفت و ساختمانی بسیار مناسب ساخته شد و به حوزه علمیه قم اهدا گردید و اکنون در اختیار مرکز تخصصی قضا جهت تحصیل روحانیون در رشته قضا قرار گرفته است. مدیر وقت حوزه علمیه قم همان زمان با ارسال تقدیرنامه ای، دستور نصب کتیبه‌ای برسردر ساختمان با عنوان اهدایی آیت الله طاهری شیرازی را صادر نمود.

اهداء دو ساختمان به حضرت بقیة الله(عج)

پس از آن نیز یک ساختمانی در منطقه راه آهن قم که دارای 11 اتاق و 4مغازه بود به واسطه تخفیفی که صاحب ملک می داد، خریداری و با مشارکت فرد خیّری به منظور اسکان طلاب شهرستانی، به شکلی مناسب ساخته شد. سند هر دو ساختمان را در دفتر ثبت اسناد با این جمله که اهدا کردم به حضرت بقیة الله(عج)، به مدیریت حوزه علمیه قم جهت تحصیل طلاب علوم دینی انتقال دادم.

موسسه عام المنفعه چند منظوره

یک موسسه خیریه با مجوز قانونی در تمام مسائل از قبیل کمک هزینه ازدواج، تهیه جهیزیه، ساخت  مسجد و حسینیه، آزاد نمودن زندانیان نیازمند با عنوان «موسسه خیریه اثنی عشریه اطهر» دایر کردم و سپس صندوق قرض الحسنه آل طاهر را با مجوز رسمی در منزل خود در قلهک فعال نمودم، البته صندوق های قرض الحسنه قبا و مرتضوی نیز از 15 سال پیش تاکنون فعال هستند.

منزلی هم در قلهک تهران دارم که تصمیم گرفته ام آن را به حضرت بقیةالله الاعظم(عج) برای استفاده حوزه علمیه قم اهداء کنم.

انتهای پیام ۳/۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha