چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نخستین درسنامه دانشگاهی با موضوع امام رضا(ع) را که به بررسی دوران طلایی جامعه اسلامی در زمان این امام همام می پردازد، چاپ و منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، ساحت قدسی و ملکوتی امامان شیعه(ع) یکی از ناب ترین و الهام بخش ترین پرده های تاریخ انسانیت  و یکی از بزرگترین جلوه های ایمان و خداگرایی  و رویدادی پر از حماسه و آمیزه ای از معنویت و اخلاق، عدالت طلبی و آخرت جویی فداکاری، وفاداری و پایداری توام با معرفت و بصیرت است.

هویت ملی ما ایرانیان با آیین، فرهنگ و ارزش های شیعی به هم آمیخته است، از این رو آشنایی با حیات، آراء و مواضع این بزرگان، آشنایی با بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست. این همه ایجاب می کند شناخت تاریخ و ابعاد فکری و عملی ائمه اطهار(ع) به عنوان جریانی بالنده و میراث ماندگار و پر فروغ انسانی مورد مطالعه و بازشناسی شایسته قرار گیرد.

دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، با چنین نگاه و مقصدی و با هدف آشنا کردن هر چه بیشتر نسل جوان دانشجو با دریای بیکران معارف اهل بیت(ع) کوشیده است با اهتمام به اصول و مقاصد بیان شده و با بهره گیری از متون اندیشمندان و اسناد و منابع حدیثی و روایی معتبر، به تبیین متقن، مستدل، جامع و روشن از دوران طلایی و حیات جامعه اسلامی در زمان امام رضا(ع) و اندیشه ها و آثار و برکات مادی و معنوی ایشان برای مکتب تشیع و جهانیان بپردازد.

این اثر در 6 بخش و 32 فصل تهیه و تنظیم شده است که وصف آفتاب ولادت تا شهادت امام رضا(ع)، بیست سال امامت نگاهی به دوران امامت این امام همام، حیات علمی دانش و دانش گستری امام هشتم(ع)، سیره سیاسی و منشور سبک زندگی از منظر امام رضا(ع) و.... برخی از بخش های این کتاب است.

همچنین ولادت، نام و نشانه ها، خاندان، روزهای حجاز و خراسان، سفر به ایران،  شهات امام رضا(ع)، آغاز امامت، امامت و فردای امت، عصر عباسیان، در گذر ولایتعهدی، آثار زیارت، ارتباط با خلق و..... از موضوعاتی است که در فصل های این کتاب به آن اشاره شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: مقدار فراوانی از دانش به یادگار مانده از حضرت رضا(ع) پاسخ های مکتوبی است که این امام بزرگوار در جواب پرسش افراد فرستاده اند. برای نمونه می توان به دو مجموعه حدیثی شیعی به نام های معادن الحکمه فیض کاشانی و مکاتب الائمه از احمد میانجی، که دربردارنده گزارشی از این مکتوبات این امام همام است، اشاره کرد.

طراحی این درسنامه به همت معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)  انجام شده است و هم اکنون در این دانشگاه تدریس می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha