چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: در واقع بانک ها متعلق به مردم هستند، زیرا با سرمایه های عمومی ساخته می شوند؛ ولی متأسفانه شاهد هستیم که این پول در راه ساخت ساختمان های عریض و طویل و گرانقیمت قرار می گیرد؛ در حالی که این پول ها باید صرف مردم و خدمت گذاری به مردم شود و اگر ساختمانی هم ساخته می شود باید در خدمت مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له عصر امروز در دیدار با رئیس شورای هماهنگی بانک های کشور گفتند: بانک ها باید وسیله ای برای حل مشکلات مردم باشند.

ایشان افزودند: در واقع بانک ها متعلق به مردم هستند، زیرا با سرمایه های عمومی ساخته می شوند؛ ولی متأسفانه شاهد هستیم که این پول در راه ساخت ساختمان های عریض و طویل و گرانقیمت قرار می گیرد؛ در حالی که این پول ها باید صرف مردم و خدمت گذاری به مردم شود و اگر ساختمانی هم ساخته می شود باید در خدمت مردم باشد.

این مرجع تقلید بیان کردند: یکی از مشکلات بزرگ بانک ها در کشور این است که به نظر می رسد آنها عمدتا در خدمت سرمایه داران هستند و توجه زیادی به اقشار ضعیف ندارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند: یکی دیگر از مشکلات بانک ها این است که از سرمایه های موجود در راه هایی همچون تولید استفاده نمی شود؛ بلکه با ایجاد شعب متعدد به دنبال سود بیشتر از راه جذب سرمایه ها هستند.

ایشان اظهار داشتند: این فرصت، نعمتی الهی است که در اختیار بانک ها قرار گرفته که باید از آن برای خدمت به مردم استفاده کرد؛ امروزه مردم شکایت های زیادی از بانک ها دارند که به ما اعلام می کنند.

معظم له افزودند: مردم در واقع به رویه ای که بانک ها در پیش گرفته اند اعتراض داشته و در نامه هایی که به ما می رسد، مسائلی مطرح می شود که باور آنها مشکل است.

این مفسر قرآن کریم یادآور شدند: بانک ها چگونه به راحتی با استفاده از شرایط امروز، خانه های مردم را مصادره می کنند؛ در حالی که باید راهی در پیش گرفت که مردم متضرر نشده و در حق آنان ارفاق هایی انجام شود.

این مرجع تقلید گفتند: اگر روش های بازپس گیری تسهیلات به شکلی باشد که مردم را از دارایی های خود محروم کرده و با استفاده از شرایط تورم و ... اموال آنان را بگیرند، خیانت به مردم است.

*تشکیلات آسیب شناسی در بانک ها راه اندازی شود

ایشان بیان کردند: بانک ها باید تشکیلات آسیب شناسی داشته و آسیب های خود را ببیند و از هرگونه عمل خلاف دین، وجدان و انسانیت در حق مردم جلوگیری کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: جریمه دیرکرد، ساخت فاکتور های صوری، دادن برخی از تسهیلات به افراد صاحب قدرت و محروم کردن بسیاری از مردم از اعطای تسهیلات از عمده آسیب هایی است که در بانک ها مشاهده شده و باید رفع شود.

معظم له ابراز داشتند: به قول یکی از اقتصاد دان ها تا این سودهای 20 درصدی در کشور وجود دارد، چرخ های اقتصاد به راه نخواهد افتاد؛ زیرا مردم می گویند بهترین راه این است که پول های خود را به بانک بسپاریم؛ کارگاه های خود را تعطیل کرده و بدون دغدغه زندگی کنیم که در این صورت حتی سرمایه گذاران خارجی نیز به این فکر می افتند که به جای ریسک سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی، تولید اشتغال، کار و سرمایه مبادرت ورزند، سرمایه های خود را در بانک های ما سپرده گذاری کرده و سود بیشتری ببرند.

ایشان خاطرنشان ساختند: با این شکل موجود در پرداخت سود و تسهیلات، چگونه می خواهیم به اقتصاد مقاومتی و قوی برسیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در بسیاری از بانک های غربی نرخ سود بسیار ناچیز است و این مسئله نیز از سوی مدیران بانک ها اذعان می شود که باید از این سودها کاسته شده تا سرمایه های عمومی به سمت کار و تولید بروند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه جریمه دیرکردها آسیب بسیاری را در کشور ایجاد کرده است، بیان داشتند: بانکداری شرعی بهترین روش برای پیشرفت کشور و اداره امور مردم خواهد بود و نباید از بانک های غربی تبعیت کنیم؛ چراکه اگر قرار به تقلید هم باشد، باید در سودهای کم از آنان تقلید نماییم.

*مؤسسات غیرقانونی بلای اقتصادی کشور است

این استاد برجسته حوزه در پایان اظهار داشتند: مؤسسات اعتباری بدون مجوز، اختلالات بسیاری را در این سیستم اجرا کرده و بانک ها نباید اجازه دهند که رقبای نامشروع و غیر قانونی ایجاد شود؛ زیرا این مؤسسات خصوصی فاقد مشروعیت قانونی، بلای زیادی بر سر اقتصاد کشور آورده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha