جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام نجف لکزایی

حوزه/ مدیر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم نگاه منطقی و عقلانی در سیر پیشرفت در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در همایش هم اندیشی فرصت ها و ظرفیت های پژوهشگاه ها و دانشگاه های ایران  و جهان عرب در دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به مشترکات جهان اسلام گفت: یکی از مشکلاتی که همیشه به خصوص در عصر معاصر گریبانگیر مسلمانان بوده است، تجعیل بر رسیدن به توسعه جدیده است.
وی افزود: متاسفانه مسلمانان همیشه علاقه دارند که از فاصله موجود تا مطلوب را با سرعت تمام طی کنند که این سرعت گاهی موجب ایجاد مشکل می شود.
لکزایی با اشاره به این مطلب که قرآن کریم بیان می کند که پیامبر برای تزکیه و تعلیم ظهور کرده است، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مسلمانان به دنبال آن هستند که از راهی جز تزکیه و تعلیم به وضعیت مطلوب برسند.
رئیس  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این مطلب که افراط و تفریط نیز معنی دیگر همین مفهوم است، تصریح کرد: اگر به غیر از آن بخواهند به هدف برسند دچار مشکل می شوند.
وی افزود: کسانی که برای مسایل غیر انسانی دست به اسلحه می برند نیز همین کار را می کنند که همه را دچار مشکل می کنند؛ اینکه امروز نیازمند زندگی مناسب و پرهیز از خشونت داریم باعث شده است که گفتگو به یک ضرورت مبدل شود.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: چاره و مسیر و روشی برای رسیدن به وضعیت مطلوب به جز اصلاح اندیشه ها نداریم و این مساله از مسیر گفتگو و فرهنگ و اصلاح روش های آموزش و پژوهش و تعلیم و تربیت خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعلام آمادگی این نهاد برای تشکیل اتحادیه علمی و فرهنگی چند جانبه گفت: در این زمینه می توانیم به حل معقول مشکلات جهان اسلام کمک کنیم و اگر این اتحادیه شکل گیرد نقش آفرینی در این زمینه بیشتر خواهد شد.
وی افزود: رویکرد علمی و تمدنی و دانشی از مهمترین رویکردهای این پژوهشگاه بوده است؛ُ برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید توانمند سازی علوم اسلامی را تحت نظر داشته باشیم و به شکل جدی به آن بپردازیم.
رئیس  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از دیگر تلاش های این پژوهشگاه، کاهش وجود سکولاریستی علوم اسلامی و تلاش در زمینه توسعه علوم انسانی اسلامی بوده است که می توانیم در این مسیر با دانشگاه های علوم اسلامی نیز همکاری کنیم.
وی گفت: بخش عمده ای از تراث اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط اساتید و محققان احیا و تصحیح و منتشر شده است که از جمله آنها می توان به موسوعه های شهید اول و ثانی و علامه بلاغی و شرف الدین و.. اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهارکرد: انجام پروژه نفس و بدن در 22 جلد، پروژه فلسفه سیاسی، تلاش در جهت توسعه علوم اسلامی و انسانی از دیگر پروژه های این پژوهشگاه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha