پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 379621
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی به دو استفتا با موضوع: «حبس زوج در صورت عدم استطاعت در پرداخت مهريه» و «پخش صدای اذان و... از بلندگوهای مساجد و ايجاد مزاحمت برای همسايگان» پاسخ گفتند.

خبرگزاری «حوزه»، متن سؤال و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

* حبس زوج در صورت عدم استطاعت در پرداخت مهريه

سؤال: به استحضار مبارك می ‌رساند متأسفانه مهريه ‌های سنگين در جامعه رواج پيدا كرده كه خود باعث بر هم ‌ريختن كانون ‌های گرم خانواده شده است.

در برخی از همين خانواده‌ ها كه زوج به علّت سنگينی مهريه، توان پرداخت آن را ندارد، زوجه مهريه را به اجرا می‌ گذارد و باعث بازداشت و حبس زوج می ‌گردد. بفرماييد آيا از نظر اسلام، مجازات حبس در صورتی كه زوج استطاعت در پرداخت مهريه‌ را نداشته باشد، شرعی و جايز است؟

پاسخ: به طور كلّی چنانچه مديون (بدهكار)، قادر بر اداء بدهی خود نيست؛ مهريه باشد يا غير آن، بايد به او مهلت داده شود، و حبس او شرعاً جايز نيست.

والله العالم

* پخش صدای اذان و... از بلندگوهای مساجد و ايجاد مزاحمت برای همسايگان

سؤال: پخش كردن اذان، مناجات، دعا، قرآن و ... از بلندگوهای مساجد، در صورتی كه مزاحمت برای همسايگان ايجاد كند، از نظر شرع مقدس چه حكمی دارد؟

پاسخ: اينجانب به برگزار كنندگان مراسم در مساجد، حسينيه‌ ها و ديگر اماكن مذهبي توصيه مي ‌كنم مواردي كه مانند اذان جنبه شعاريّت دارد، از بلندگو پخش شود و در غير آن، مراقب باشند كه مردم‌ آزاري نباشد و بهانه ‌اي به دست بهانه ‌جو ندهند كه همه برنامه ‌ها را زير سؤال ببرد، و مخصوصاً رعايت حال بيماران و اشخاص سالمند را بنمايند.

و نيز توصيه و نصيحت مي‌ كنم به كساني كه از بلندگوهای مساجد و برنامه ‌هاي ديني گله و شكايت دارند؛ از كساني نباشند كه خداوند متعال در حقّ آنها مي ‌فرمايد: «وَ إذا ذُكِرَ اللهُ وَحْدَهُ إشْمَئَزَّتْ قُلُوبُ الذينَ لايُؤْمِنُونَ بِالآخرةِ و إذا ذُكِر الَّذينَ مِنْ دُونِه إذا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ»؛ كه اگر با بلندگو، اذان، قرآن و موعظه و عزاداري اهل بيت عليهم السلام را پخش مي ‌نمايد ناراحتي پيدا مي‌ كنند، ولی اگر موسيقي و ساز و آواز باشد، حرف و اعتراضي ندارند.

سعي كنند از آن گروهي باشند كه مثل حضرت ابراهيم خليل علي نبيّنا و آله و عليه السلام، وقتي بنابر بعضي روايات ذكر شريف «سبّوح قدّوس ربُّ الملائكةِ والرُّوح» را شنيد، از گوينده خواست يك بار ديگر آن را بگويد تا بخشي از گوسفندانش را به او بدهد و گوينده آن قدر تكرار كرد تا همه گوسفندانش را به او بخشيد و در آخر كار از او خواست كه خودش را در ملكيّت او قرار دهد كه يك بار ديگر اين ذكر را بگويد. خداوند متعال همگان را به انجام وظايف شرعي موفق بدارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha