پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کاظم قاضی زاده در نشست اساتید حوزه با حضور آیت الله العظمی وحید خراسانی

حوزه/ بعضی از اساتید یک کانال علمی دارند ۶۰۰۰ عضو دارد این معنایش این است که به محض اینکه یک مطلبی می گذارد ۶۰۰۰ نفر سریعا می بینند یعنی ۶۰۰۰ نفر قبول کردند که تا ایشان حرف زد گوش دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین کاظم قاضی زاده در  نشست  اساتید حوزه علمیه قم که  در شب ولادت با سعادت سید الساجدین (ع) و با موضوع «وظیفه روحانیت در عصر حاضر» در بیت آیت الله العظمی وحید خراسانی برگزار شد، در  در سه محور مسئولیت علمی، تبلیغی و تهذیبی به ایراد سخن پرداخت.

*سه مسئولیت حوزه و روحانیت

وی افزود: می توان اهم رسالت هایی که ما به عنوان بخشی از نیروهای جامعه که بیشتر در سلک تدریسی و تربیت طلاب هستیم در سه بخش مسئولیت علمی، مسئولیت ترویجی و مسئولیت تهذیبی بیان کرد.

رئیس موسسه فرهنگی فهیم  با بیانی از سخنان حضرت امام (ره) بیان داشت:  این جمله را از امام راحل نقل کنم که حوزه های علمیه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل مناسب باشند چه بسا شیوه‌های رایج اداره مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کنند علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.

*جلوتر از جامعه حرکت کنیم

وی افزود:  توضیح آن این است که در حوزه مباحث علمی بعضی از اساتید یا دوستانی که سخن می گویند همواره به این نکته که ما باید شبهات را پاسخ دهیم، سوالات را پاسخ دهیم و دفع شبهه کنیم تأکید می کنند، اما ما باید یک قدم جلوتر برداریم و آن اینکه نباید صبر کنیم شبهه بیاید تا جواب دهیم، این نگاه که هر چیز جدیدی که در حوزه علمی مطرح می شود ما اسمش را شبهه بگذاریم و با یک پیش داوری همراه کنیم که ما باید زود در مقابلش گارد بگیریم و آن را مورد هجمه قرار دهیم، بالاخره واقعیت این است که دنیا تغییر کرده و خیلی چیزها در دنیای امروز عوض شده است.

*مقاله بهتر است یا کتاب؟!

این استاد حوزه ادامه داد:  یک زمانی صحبت می کردند که مقاله بهتر است یا کتاب، می گفتند؛ مقاله بهتر است، زیرا با کتاب بخواهید فکرتان را به جامعه برسانید چند سال طول می کشد، از زمان فکر برای شروع تا چاپ و رسیدن به دست عموم و شاید هم کسی نخرد، ولی مقاله چند ماهه به دست مردم می رسد، اما زمانه عوض شده است الان وضعیت به گونه ای شده است که شما به عنوان یک متفکر زمانی که اراده می‌کنید مطلبی را به جامعه عرضه کنید در عرض یک دقیقه شاید چندین هزار نفر مطلب شما را ببینند واقعیتی است که خیلی دنیا به لحاظ ارتباطات، اطلاعات و روابط عوض شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده بیان داشت: همان طوری که امام فرمودند، ما هیچ وقت به فکر این نیستیم که یک مقدار جلوتر باشیم حتی به فکر این نیستیم که با جامعه همراهی کنیم همواره دنبال این هستیم که شبهه‌هایی که دیگران ایجاد کردند چگونه جواب بدهیم، فکر می کنم در این بخش ما باید یک گام جدی برداریم مسائلی مختلفی که الان وجود دارد و اگر بخواهیم لیست کنیم بسیار زیاد است مسائلی که در حوزه سیاست مطرح است مانند حریم خصوصی مردم، حقوق فردی، حقوق اجتماعی، نحوه اداره جامعه مسائل، مربوط به هنر، مسائل مربوط به حوزه ورزش، مسائل بانکی و پیچیدگی هایی که الان وجود دارد.

وی افزود: این مسائل را باید قاعدتا کسانی که مدرس دروس سطوح عالی و خارج هستند حل کنند،  این نکته مهمی است و فکر می کنم به لحاظ روشی بد نباشد که ما در این عرصه‌ها برای شاگردانمان صحبت نکنیم، بیاییم زمینه و حوزه‌هایی فراهم کنیم که با هم مباحثه کنیم مثلا چند استاد بیایند با هم صحبت کنند و شاگردان هم بیایند چیزی که به آن مناظره علمی می گویند.

*دغدغه آیت الله العظمی سیستانی

این استاد حوزه گفت:  در  دیداری که خدمت آیت الله العظمی سیستانی بودیم در همین زمینه ها صحبت می‌کردیم ایشان فرمودند، من از جوانی در ذهنم بود که چقدر خوب است اساتید بنشینند با هم بحث کنند و طلبه ها گوش کنند، هم اساتید می فهمند که حرف آنها حرف آخر نیست و هم طلبه ها یاد می گیرند، متأسفانه ، این یک بخش در حوزه کم است که با این پیشنهاد روشی باید تلاش کنیم و در این زمینه پیش ببریم.

*ترویج دین با ابزارهای جدید

 وی افزود:  مسئولیت ترویجی با ابزارهای جدید باید رشد و توسعه پیدا کند، یک دوره ای بود که می گفتند، باید سایت داشته باشیم ولی الان دیگر تقریبا دوره سایت گذشته است، اگر چه الحمدلله خیلی از اساتید و مراجع سایت دارند و خیلی از این طریق ارتباطاتی برقرار می کنند، اما این شبکه های مجازی دیگر راه را بر اینکه کسی برود سایت را نگاه کند و روزنامه را بخواند بسته است؛ یعنی فرض کنید یک حادثه ای که در کشور اتفاق می افتد در عرض پنج دقیقه کل کشور مطلع می شوند، بد نیست که اساتید در این زمینه ها فعال باشند و فعال باشیم.

این استاد حوزه اظهارداشت:  بعضی از اساتید یک کانال علمی دارند ۶۰۰۰ عضو دارد این معنایش این است که به محض اینکه یک مطلبی می گذارد ۶۰۰۰ نفر سریعا می بینند یعنی ۶۰۰۰ نفر قبول کردند که تا ایشان حرف زد گوش دهند.

وی به  مسئولیت تهذیبی اساتید  اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک نکته اساسی که در جامعه امروز در اثر این کثرت و سرعت اطلاعات ایجاد شده است متأسفانه ما دیگر چیز مخفی در جامعه نداریم روحانیت نمی‌تواند بگوید مثلا ما یک بخش مخفی داریم یک مطلبی که گفته می شود زود نقل می شود کسانی که معلوم نیست هویتی دارند یا ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی زاده بیان داشت:  باید در این زمینه خیلی دقت کنیم در روحانیت هر کسی مقامش بالاتر باید دقتش در بیان واژه واژه‌هایش بیشتر باشد، کسانی که مسئولیت دولتی یا غیر دولتی دارند و یا ندارند بالاخره این بخشی از مسئولیت حوزوی آنها هست، ما موقعی که در این فضا آمدیم کاملا از جانب افراد فرهیخته جامعه و حتی افراد عادی جامعه نقد می شویم و باید در این زمینه خیلی دقت کنید که خدای ناکرده نکند که ذهن جامعه این باشد که در سطوح حوزه نسبت به یکدیگر مثلا دعوایی دارند، بحثی دارند، خدای نکرده به هم چیزی می گویند.

*استقلال حوزه را حفظ کنیم

 وی به استقلال حوزه اشاره کرد و گفت: مـتأسفانه این بخش  نیز در منظر همه مردم است، خیلی از متدینین الان شاید دیگر خیلی علاقه ای ندارند که حمایتی از حوزه ها بکنند اگر به آنها بگویید، می گویند ما دنبال یک فقیری، یک مستمندی هستیم اجازه آن را از آقا می گیریم و به او می دهیم، می گوییم چرا به حوزه نمی دهید؟ می گویند حوزه بودجه دارد!.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسيني IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام عليکم. چه فرمايشات نکويي، اما بنده عرض ميکنم اساتيد محترم از جامعه عقب نمانند، جلوتر حرکت کردنشان پيشکش...