جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مومن

حوزه/آیت‌الله مؤمن، استادان را رکن اصلی مدارس علمیه خواهران دانست و اظهار کرد: باید ادبیات عرب را خوب فهمید. اگر طلاب در حوزه ادبیات عرب را درست بخوانند، از دانشجویان ادبیات عرب بسیار تأثیرگذارتر خواهند بود، چون برنامه دانشجویان مانند برنامه طلاب نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مومن عضو فقهای شورای نگهبان امروز درنخستین جشنواره علمی استادان حوزه های علمیه خواهران کشور در قم با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: از آغاز کار حوزه‌های علمیه خواهران مدت زمانی زیادی نمی‌گذرد. به خاطر دارم سال 70 مدیر حوزه‌ علمیه بودم و در آن زمان آنچه خواهران در اشتغال به تحصیل علوم دینی داشتند، تنها در قم بود. ما نیز به فکر افتادیم تا برای خواهران در شهرستان‌های دیگر مدارسی را تأسیس کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که آیت‌الله شرعی تنها به خدمت فکر می‌کنند، بیان کرد: ایشان در انقلاب همواره کارشان خدمت رسانی به مبارزان در سراسر کشور بود. پس از انقلاب نیز تنها به فکر خدمت بود. بنده پس از انقلاب به آقای شرعی پیشنهاد تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران را دادم و ایشان نیز ابا نکردند. در آن زمان تنها جامعه الزهرا(س) حوزه علمیه خواهران بود. در شهرستان‌ها حوزه‌ای نبود و اگر هم بود رسمیت نداشت.

آیت‌الله مؤمن تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران را کار مبارکی دانست و تصریح کرد: زمینه استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه خواهران فراهم است و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این‌که بحمدالله بردارانی که اکنون مسئولیت اداره حوزه‌های علمیه خواهران را بر عهده دارند، خوب فعالیت کرده، امکانات مادی و معنوی را تهیه می‌کنند، تصریح کرد: این افراد بسیار خوب پیش می‌روند. در مدت 20 سال بیش از 400 مدرسه تأسیس شده است و إن‌شالله در چند سال آینده بیش از هزار مدرسه علمیه خواهران خواهیم داشت.

آیت‌الله مؤمن، استادان را رکن اصلی مدارس علمیه خواهران دانست و اظهار کرد: باید ادبیات عرب را خوب فهمید. اگر طلاب در حوزه ادبیات عرب را درست بخوانند، از دانشجویان ادبیات عرب بسیار تأثیرگذارتر خواهند بود، چون برنامه دانشجویان مانند برنامه طلاب نیست.

وی پیشنهاد داد: حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌های علمیه خواهران باید با آموزش و پرورش و مراکز آموزش‌های عالی ارتباط برقرار کنند تا خواهرانی که در حوزه تحصیل می‌کنند، پس از تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها به تدریس مشغول شوند. اگر چنین همکاری وجود داشته باشد، مسلما افراد به ادبیات عرب نیز علاقه‌مند خواهد بود. باید از ظرفیت استادان و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در مدارس و دانشگاه‌ها استفاده شود.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند: «باید علمای ربانی تربیت کنیم،» اظهار کرد: علمای ربانی کسانی هستند که به خدا توجه داشته، تنها برای رضای خدا قدم بر می‌دارند. عالم ربانی کسی است که به خدا، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) توجه داشته باشد. توجه به خدا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز عمل به فرموده‌های این بزرگواران است.

وی یادآور شد: استاد باید وارسته بوده، به معنویت توجه داشته باشد. طلبه و استاد باید اسلام مجسم باشند، در این صورت دیگران نیز از او تأثیرگذار خواهند بود.

آیت‌الله مؤمن با بیان این‌که بانوان تربیت کنندگان نسل آینده هستند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران باید در تربیت طلاب توجه ویژه داشته باشند. چون این‌ها تربیت کنندگان نسل آینده هستند.

وی در پایان گفت: خواهران طلبه باید افزون‌بر کار خانه‌داری و تربیت فرزند، به بیان معارف الهی برای بانوان دیگر نیز اهتمام ویژه داشته باشند. مسلما اگر یک انسان تربیت شود، فرد نیز در عمل صالح او شریک خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha