جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس موسسه تحقیقات فقاهت و تمدن سازی اسلامی

حوزه /رئیس موسسه تحقیقات فقاهت و تمدن سازی اسلامی، تحول در حوزه را از ضروریات روز مطرح کرد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد امروز در کرسی آزاد اندیشی که تحت عنوان حوزه انقلابی و حوزه سکولار در مدرسه دارالحکمه  برگزار شد، اظهار کرد:  برخی از اصحاب  و انصار اهل بیت(ع) توفیقاتی داشتند که انسان برای آن منزلت  غبطه می خورد، مهمترین حالت این انصار  و اصحاب  در شناخت و معرفت نسبت به امام زمانشان بوده است.

وی با اشاره به خطبه ای از امیر المومنین(ع) که فریاد "این عمار" سر می دهند، گفت:  امروز رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه زمانه، نیز همان فریاد مظلومیت  را سر می دهند و با نگرانی از انقلابی بودن حوزه های علمیه سخن می گویند.

رئیس موسسه تحقیقات فقاهت و تمدن سازی اسلامی  پیرامون  وجود جریان تحجر در حوزه های  علمیه و خطرات و ویژگی های آن، تصریح کرد:  در حقیقت معنای سکولار یعنی اینکه نهادهای معنوی و مذهبی  در حکومت دخالت نداشته باشند ، سکولاریسم حوزوی با سکولار یسم روشنفکران سیاست متفاوت است، چرا که سکولارهای روشنفکران به این قائل هستند که دین اساس شانیت و توانایی حکومت کردن راندارند ولی سکولاریسم حوزوی می گوید عالمان وظیفه ای برای برپایی حکومت در زمان غیبت امام زمان(عج) ندارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه افرادی که تحت لوای حوزه سکولار هستند، حتی معتقدند برپایی حکومت در زمان غیبت توسط عالمان، امری اشتباه  است، عمدتا این بیان از زبان متحجرین دین زده می شود.

حجت الاسلام اکبر نژاد با تاکید براینکه وجود جریان تحجر خطری است که حوزه های انقلابی را تهدید می کند،  داشتن نقاب دین را نخستین ویژگی جریان تحجر دانست و عنوان کرد: سختی مبارزه و مقابله با تحجر این است که نقاب دین داشته و چه بسا اغلب افراد متحجر ظاهر دین دار و متشرعانه دارند.

وی ابراز کرد: ضربه ای که ما در جریان مشروطیت خوردیم از همین ناحیه بود، تفرقه میان علما و دادن حکم اعدام شیخ فضل الله نوری ها بر همین اساس در تاریخ بوده است، زمانی که سخن از تحجر در حوزه های علمیه می کنیم، نباید  به دور اشاره کرد.

رئیس موسسه تحقیقات فقاهت و تمدن سازی اسلامی اذعان کرد: امروز برای ایجاد حوزه انقلابی باید بصیرت  دینی و حوزوی داشت، امروز بسیاری از طلاب و روحانیون بصیرت سیاسی خوبی دارند ولی باید بصیرت  حوزوی خود را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه امروز اسوه های اخلاق  ما شهدای مدافع حرم و رزمندگان اسلام هستند، اما برخی به غفلت به سمت عارفان به ظاهر متشرع می روند که در باطن متحجر به تمام معنا هستند و بیشترین ضربه را به اسلام و حوزه های علمیه انقلابی می زنند.

حجت الاسلام اکبر نژاد یادآور شد: دومین ویژگی جریان متحجر این است که همواره در مقابل هر نوع تغییر و تحولی از خود مقاومت نشان می دهد، رهبر معظم انقلاب از سال 74 تا کنون فریاد تحول در حوزه های علمیه  و متون درسی را سر می دهند، تحول با محافظه کاری صورت نمی گیرد.

وی افزود: سومین ویژگی  جریان متحجر  این است که متحجر دیکتاتور بوده، اما دیکتاتوری علمی دارد،ویژگی بعدی متحجر این است که  نسبت به پدیده هایی که در اطراف آنها اتفاق می افتد، حساس نبوده  و واکنشی نشان نمی دهند.

رئیس موسسه تحقیقات فقاهت و تمدن سازی اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که انقلابی هستند، باید جهانی فکر کنند  و نسبت به وقایع جهان حساس باشند، نمی توانند نسبت به وضعیت آشفته بانک ها در کشور اسلامی،آمار طلاق و فقر و فحشا بی تفاوت باشند.

وی اظهار کرد: منفعل بودن  از دیگر خصایص متحجرین است، متحجرین در قبال هر امری،ویژگی منفی آن را  بیان می کنند، متحجرین باید بدانند اگر به انقلاب اسلامی ضربه ای وارد شود و برای آن مشکلی پیش آید، قطعا پیش از آن حوزه های علمیه از سوی دشمن تخریب می شود و اثری از اسلام ناب در جهان نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha