جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 380122
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
تصاویر/ اجلاس اساتید سطح یک حوزه

حوزه/ اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه به منظور بررسی ابلاغ نظام جدید آموزشی با ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی اساتید برجسته حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه هفته گذشته به منظور بررسی ابلاغ نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه با حضور اساتید این مقطع تحصیلی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، هر چند دو میهمان ویژه این اجلاس بنای سخنرانی نداشته، اما اهمیت  موضوع، یعنی تحول در نظام آموزشی سطح یک حوزه باعث شد، آیت الله رضا استادی و استاد محسن قرائتی نیز به ایراد دغدغه های خود بپردازند.

حجت الاسلام و السملمین فرخ فال مباحثی درباره ضرورت جایگاه جدید نظام آموزشی مطرح کرد و گفت: نظام آموزشی جدید بعد ازطراحی مورد دقت و ارزیابی کارشناسانه شورای عالی و مرکز مدیریت قرار گرفت و بالاخره به تصویب نهایی شورا رسید.

 آیت الله حسینی بوشهری نیز به دغدغه های علما و مراجع و شورای عالی از آینده  تحول در حوزه پرداخت و گفت: برنامه نظام جدید آموزشی در سال 1391 در شورای عالی حوزه علمیه به تصویب رسید، ولی به دلیل اینکه متون آموزشی آن آماده نبود به صورت آزمایشی، تنها در دوازده مدرسه علمیه قم و شهرستان ها به اجرا درآمد.اجلاس اساتید سطح یک حوزه

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: نظام جدید به معنای هویتی جدید نیست، بلکه مباحث قرآن و اعتقادی در آن پررنگ تر شده و با توجه به اینکه از سطوح مختلف تحصیلی طلبه می پذیریم برنامه به گونه ای طراحی شده که همه افراد از آن استفاده ببرند.

استاد قرائتی نیز ضمن انتقاد از تعطیلات حوزه خواستار برنامه ریزی بهتر برای استفاده از این ایام شد.

 آیت الله استادی هم در سخنانی، دوری از یاد و نام خدا را زمینه ساز همه مشکلات دانست و گفت: طلبه ای که با امام زمان(عج) عهد بسته باید به عهد خود عمل کند و آن عهد انجام رسالت های دینی و طلبگی است. هر جا مشکل است باید به سمت آن رفت و بر نامه ریزی کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین فرحانی معاون آموزش و امور حوزه های عملیه هم در سخنانی گفت: آنچه اتفاق افتاده، تغییر نظام آموزشی نیست، بلکه اصلاح برنامه آموزشی سطح یک است که از مطالبات رهبری نیز بوده است.

وی بیان داشت: بعد از آسیب شناسی وضع موجود، مانند نبودن کتاب لغت شناسی، دروس مهارتی و حدیث و قواعد شناسی و اضافه شدن دروس اقتضایی با 128 ساعت در نظام جدید، کارگرو ه هایی از اساتید برجسته حوزه برای اصلاح وضع موجود تشکیل و نهایتا با بررسی صورت گرفته به وسیله شورای عالی در طی 20 جلسه نظام جدید، در سال گذشته ابلاغ شد و با تعیین سرفصلهای آموزشی در 12 مدرسه در قم و چند شهر دیگر اجرا شد که در سال جدید در 107 مدرسه علمیه به اجر گذاشته می شود.

*نظرات چند تن از اساتید حوزه

خبرگزاری «حوزه» در حاشیه این اجلاس نظرات  چند تن از اساتید حوزه در خصوص نظام جدید آموزشی را جویا شده است.

*مدیر مدرسه علوی

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: بحث نظام آموزش و تحول در آموزش از مباحثی بود که رهبر انقلاب تاکید فراوانی بر داشتند و اگر در حال حاضر این کار می خواهد عملیاتی شود به همین دلیل است.

 حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: این طرح که بخشی از آن مربوط به کتاب است، اگر به درستی اجرا گردد، قطعا موجب رشد و شکوفایی طلاب خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم عنوان کرد: کسی مخالف طرح نیست و قطعا اگر بدرستی اجرا شود، شاهد تحول خوبی در در عرصه های مختلف خواهیم بود، ولی مشکل در مرحله اجرا است، یعنی در روند اجرایی کار ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: روال طبیعی کار جدید همین  است، باید ابتدا بازخورد گیری شود که آیا این طرح در مدارس علمیه  بازخورد خوبی داشته یا نه، نظرات همه را از استاد و طلبه  جویا شد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: باید همه تلاش کنند و جلسات متعدد با گروه های علمی بگذارند و نظرات منتقدین و موافقین را بگیرند تا در نهایت به نتیجه خوبی برسند.

*استاد مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع)اجلاس اساتی سطح یک حوزه

سید جواد حسینی که در حال حاضر استاد مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) است درباره نظام جدید آموزشی گفت:  این طرح تازه پیشنهاد شده و هنوز موافقین و مخالفین خاص خود را دارد و قطعا تا بازخوردگیری نشود، نمی شود به درستی نتیجه گیری کرد، کسی مخالف تحول در نظام حوزه نیست همه موافقند، اما اینکه به چه صورتی اجرا شود خیلی مهم است.

این استاد حوزه افزود: باید کتابهایی که در نظر گرفته اند به دست اساتید برسد، در کلاس تدریس کند و نقاط و قوت و ضعف آن بیشتر آشنا و مشخص شود و با حفظ علمیت کتابهای گذشته، دسته بندی کتابهای جدید را در کنار هم داشته باشیم، این در تحول نظام آموزشی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

*دیگر اساتید حوزه

 حجت الاسلام مهدی رضوی زاده، استاد پایه اول حوزه نیز با بیان اینکه تغییراتی که در نظام جدید ایجاد می شود، باید طوری باشد که مورد رشد و ترقی حوزه و طلاب گردد گفت: سعی کنیم محاسن و ضعفهای  متون گذشته را بررسی و شناسایی نموده و بر اساس آن نظام جدید به وجود آید.

این استاد حوزه عنوان کرد: در گذشته جای کتابهایی مانند لغت شناسی و حدیث و قواعد خالی بود، الان در نظام جدید در نظر گرفته شده، باید بررسی کرد تحول در موضوعات دیگر هم این گونه است یا نه؟ جایگاه استاد در این تغییر­کجا است، همه اینها باید مورد بررسی قرار گیرد، تا شاهد تحول خوب در نظام جدید حوزه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha