پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

آیت الله العظمی مظاهری گفتند: با کمال تاسف افت برخی از سنت های حوزه های علمیه چون نظم مستمر در بحث و درس، پیش مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی و جایگزینی امور سطحی چون حضور گاه و بیگاه و حتی بی انگیزه طلاب، خلاصه خوانی دروس برای خلاصی از امتحان و امثال این امور، آینده حوزه های علمیه را در معرض تهدید قرار می دهد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله العظمی حسین ظاهری در بیانیه ای به ششمین جشنواره علامه حلی استان اصفهان اظهار داشتند: در انجام تحقیقات و پژوهش های دینی همانند سایر تحقیات علمی رعایت اصول و روابطی معین و مشخص ضروری است که محققین حوزوی برای آنکه پژوهششان به سرمنزل مقصود برسد باید در این غالب حرکت کنند.

ایشان تصریح کردند: هرگز نمی توان درباره موضوع علمی سخن قابل توجهی گفت بدون آنکه در آن موضوع به میزان لازم تدبر و تدبیر کرد، حرف هایی که از سر بی نیازی به مطالعه بیان می شود اغلب ماندگار نیست .

این مرجع تقلید اذعان کردند: محققین باید خود را برای مجاهدتی علمی آماده کنند و بی وقفه بر زاد و توشه خود بیفزایند؛ با کمال تاسف افت برخی از سنت های حوزه های علمیه چون نظم مستمر در بحث و درس، پیش مطالعه، مباحثه و تقریر نویسی و جایگزینی امور سطحی چون حضور گاه و بیگاه و بی انگیزه طلاب، خلاصه خوانی دروس برای خلاصی از امتحان و امثال این امور آینده حوزه های علمیه را در معرض تهدید قرار می دهد.

 آیت الله العظمی مظاهری تاکید کردند: هرگز با این روشها ، علامه حلی ها، شهیدین، صاحب جواهر و ریاض،صاحب عروه،محقق حائری و بروجردیهاو امام خمینی ها پرورش نمی یابد.

ایشان خطاب به طلاب جوان و محق جشنواره علامه حلی گفتند: عمر ما کهنسالان رو به پایان است، امید آینده حوزه های علمیه تشیع شما طلاب جوان هستید، بر این اساس از فرصت طلایی جوانی و تلاش بی پایان برای ارتقای سطح دانش آگاهی به بهترین نحو ممکن استفاده ببرید.

معظم له ادامه دادند: محققین در انجام تحقیات خود باید به این نکته توجه داشته باشند ، پژوهش باید به اموری تعلق گیرد که کاربرد آنها در جامعه و صحنه عمل بیشتر است، رسالت ما در حوزه های علمیه مسئولیتی خطیر در تبیین هرچه بهتر معارف دین برای انسان ها و روشن ساختن ابعاد متکثر دین و شیرین سازی تدین در ذائقه جوانان است

این مرجع تقلید تاکید کردند: به متصدیان جشنواره یادآوری می کنم با مطالعه و نیازسنجی فهرستی از موضوعات کاربردی و مورد نیاز را تهیه و در اختیار طلاب و محققین قرار دهند، اخلاق و اخلاص در همه امور از جمله کارهای پژوهشی و تحقیقی نباید فراموش شود.

استاد برجسته حوزه متذکر شدند: اخلاق پژوهش باید هر چه بیشتر و بهتر از سوی حوزویان رعایت شود، پرهیز از دستبرد به دست آوردهای گذشتگان، پرهیز از شتاب زدگی، عدم دخالت دادن امیال و هوس ها و به ویژه متهم ساختن دیگران به کج فهمی و بی سوادی از جمله اموری است که باید از سوی محققین مورد رعایت قرار گیرد.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان خاطر نشان کرد: اخلاص هم جزئی از اخلاق پژوهش است، اخلاص در پژوهش به این معنا است که تحقیق باید در خدمت اهداف الهی باشد؛ بدانید در فضایی که چراغ اخلاق و اخلاص افول کنند افرادی چون سید بن طاوس، سید قاضی و علامه طباطبایی پدید نمی آید.

313/38

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha