جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 380181
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در سیزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم در دارالقرآن علامه طباطبایی

حوزه/نباید به شکلی عمل کنیم که قرآن کریم نسبت به درس خارج کم اهمیت تر باشد؛ علم حقیقی از قرآن کریم است که هر حرف و کلمه آن دارای عمق و معنی خاص است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی  چهارشنبه شب  در مراسم سیزدهمین اجلاسیه اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه  که در دارالقرآن علامه طباطبائیی در قم  برگزار شدگفت: مبلغان و مفسران باید از آیات الهی برای تبیین مبانی دینی به خصوص مبانی مهدویت استفاده کنند.

وی افزود: حداقل نیازمند 150 تفسیر دیگر هستیم؛ اگر قرآن همچنان مهجور بماند پیامبر از ما شکایت خواهد کرد؛ تفسیر باید بیش از رسایل و مکاسب در حوزه رونق داشته باشند.

این معلم قرآن بیان کرد: قرآن باید به شکلی عرضه شود که برای همه قابل فهم و عرضه باشد و این بحث در تفسیر بیشتر خود را نشان می دهد؛ بسیاری از آیات قرآن باید به شکل شربت به مردم داده شود که برای آنها گوارا باشد و شکر آن را با این شکل بچشند.

رئیس ستاد اقامه نماز  اظهارکرد: حوزه نباید در تابستان تعطیل شود؛ باید به شهرهای سردسیر کوچ کرد یا ساعات درسی را تغییر داد و در ساعاتی آموزش انجام شود که بتوانند بهترین استفاده برده شوند.

وی گفت: دانشجویان در دانشگاه، با یک سال ونیم لیسانس می گیرند و بیشتر اطلاعات کسب می کنند؛ تفسیر باید بیش از اینکه صرف بیان اطلاعات باشد باید سازنده باشد.

استاد قرائتی افزود: امروزه باید به جامعه نکاتی را عرضه کرد که بتوانیم نوع زندگی را در بخش های مختلف به مردم آموزش دهیم؛ باید قرآن در زندگی و ساخت و ساز و ساختمان سازی و... حضور داشته باشد و مفسران باید در این زمینه اقدام کنند.

این معلم قرآن بیان کرد: قرآن علمی ترین معانی است و نباید به شکلی با تفسیر برخورد کنیم که اگر درس خارج در علوم دیگر باشد آن را بحث علمی بدانیم و وقتی که از تفسیر سخن بگوییم آن را یک عمل مستحبی بدانیم.

این مفسرحوزوی اظهارکرد: نباید به شکلی عمل کنیم که قرآن کریم نسبت به درس خارج کم اهمیت تر باشد؛ علم حقیقی از قرآن کریم است که هر حرف و کلمه آن دارای عمق و معنی خاص است.

وی گفت: بیان اقوال و احتمالات در تفسیر مشکلی حل نمی کند، بلکه باید از قرآن مطالبی بیان کنید که مشکلات مردم را حل کند؛ داستان اصحاب کهف نسخه های عظیم حکمتی را در خود دارد ولی نباید صرفا در تعداد اصحاب کهف توقف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: درجات طلاب باید بر اساس درک طلاب داده شود؛ طلاب باید از هر فرصتی از تدبر در قرآن استفاده کنند؛ باید در این فرصت یعنی فرصت تبلیغی ماه رمضان استفاده کرد و بهترین مطالعات تفسیری را در ماه رمضان انجام داد.

این معلم قرآن بیان کرد: هر آیه ای را باید به شکل تابلویی درآورد و به دیگران منتقل کرد به ویژه باید این مطالب را به جوانان اروپایی به این شکل ارایه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha