جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: معنای "ایاک نستعین" این است که منشأ همه یاری ها، خداست، ولی این منافاتی ندارد که برای دریافت این یاری، خدا وسیله و ابزاری را قرار داده باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به آیات سوره مبارکه حمد گفت: در این سوره بیان می داریم که «ایاک نعبد و ایاک نستعین»؛ این آیه نشان می دهد که عبادت خداوند نیازمند توفیق الهی است.
وی با بیان این که بشر در هر مرحله ای که باشد، تنها باید از خدا یاری بخواهد، گفت: ممکن است این شبهه ایجاد شود که چرا با وجود این آیه، ما در برخی از امور از دیگران یاری می خواهیم؟ در پاسخ باید گفت که معنای ایاک نستعین این است که منشأ همه یاری ها، خداست، ولی این منافاتی ندارد که برای دریافت این یاری، خدا وسیله و ابزاری را قرار داده باشد.
این سخنران افزود: همانطور که مرگ در دست خداست، ولی خدا به وسیله ملک الموت این کار را انجام می دهد.  متأسفانه برخی پای ماهواره و فضای مجازی این شبهه برایشان ایجاد می شود که وقتی باید از خدا یاری بخواهیم، چرا باید به اهل بیت متوسل شد؟ این اشتباه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما استغفار را باید از خدا داشته باشیم، ولی خداوند در آیه 64 سوره نساء می فرماید: ای پیامبر وقتی مردم گناه می کنند، نزد تو بیایند و از خدا استغفار کنند یا از پیامبر بخواهند برایشان طلب مغفرت کند، توبه آنها را می پذیرم. این آیه پاسخی است برای این شبهه و نشان می دهد که توسل ریشه در آیات قرآن کریم دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که این شبهه ای است که اخیراً توسط وهابیت به وجود آمده است، گفت: با مراجعه به کتب قدیمی اهل سنت مشاهده می شود که توسل در میان مسلمانان وجود دارد؛ برخی از علمای اهل سنت در کتب خود از توسل اصحاب پس از ارتحال پیامبر(ص) به این پیامبر الهی برای برطرف شدن مشکلاتشان نقل داشته اند.
وی افزود: در دعاهایی که ما داریم، همه بیانگر این است که خدا منشأ خیرات و بخشش هاست و معصومین علیهم السلام واسطه ای برای رسیدن به این خیرات هستند. واسطه قرار دادن معصومین و امام زادگان، ارتباط با خدا را تسهیل می کند و موجب جلب عنایت خداوند می گردد.
 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه درباره آثار و برکات توسل و واسطه قرار دادن معصومین گفت: بر اساس روایات، کسی که متوسل به پیامبر و اهل بیت شود، خدا او را به وسیله فرشتگان، علیه شیاطین و دشمنان حمایت می کند.
وی اثر دوم توسل به معصومین را آمرزش گناهان برشمرد و گفت: در روایات، اثر دیگر توسل به پیامبر و اهل بیت رستگاری بیان شده است. معرفت به خدا نیز از دیگر آثار توسل به این بزرگان می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه تفسیر سوره مبارکه حمد گفت: در این سوره، بعد از اعتراف به حمد خدا، اظهار عبودیت و یاری گرفتن از خدا، انسان از خدا می خواهد که «اهدناالصراط المستقیم»؛ او را به راه راست هدایت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha