پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه های علمیه، هنرو بصیرت را از مهمترین ارکان تبلیغ خواند و ابراز داشت: کسی که عبادت می کند، ولی بینش و بصیرت ندارد؛ مثل کسی است که راه را گم می کند و از مقصد دور می شود .

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین  محمد حسن نبوی در نشست تخصصی «تبلیغ و هنر» که دیشب در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد، ابراز داشت: با اطلاعات هنری کسی هنرمند نمی شود، البته می تواند دانش هنری داشته باشد همچون کسی که سبک های مختلف خط و نقاشی را می شناسد،ولی هنرمند نیست.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه   با تبیین اهمیت تبلیغ در عرصه هنر گفت: عرصه تبلیغ هنری به دو دسته نظری تربیتی و مهارتی تقسیم می شود، نظری همچون شرکت در کلاس های متعدد ولی در مهارتی تمرین و ممارست زیادی نیاز است لذا شما اگر بخواهید در هرشاخه ای پیام رسانی داشته باشید ولی کار عملی انجام ندهید کار شما محقق نخواهد شد، لذا نیازمند تمرین در هنر هستید و اگر این تمرین تحت نظر فرد خبره باشد بازدهی بهتری خواهد داشت.

وی محتوای غنی و جذاب را از شاخصه های هنر ایده آل خواند و عنوان کرد: در هرکار هنری سه ضلع لازم است، که معمولا در دنیا به یک ضلع آن توجه می شود ولی در هنر اسلامی آن دو ضلع دیگرنیز مهم است ضلع اول محتواست که ارائه می شود دوم زیبایی هنری است که برای مخاطب زیبا می کند سوم مخاطب است لذا اگر کسی بخواهد یک اثر دقیق و زیبا خلق کند باید این سه ضلع را رعایت کند بنابراین اگر محتوا خوب باشد،رعایت حال مخاطب شود شود ولی جنبه هنری ضعیف باشد ماندگاری هنر ضعیفتر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در ادامه افزود: قالب هنری باید زیبا باشد تا ماندگار شود و به این طریق می توان معارف دین را عرضه کرد همانطور که در آثار هنری ماندگار از محتوای دینی استفاده شده است.

وی با تاکید بر اهمیت مقام شعر در اسلام ابراز داشت: در منطق اسلام شعرا آنهایی هستند که ایمان و عمل صالح دارند،خدا را بسیار یاد می کنند و پیام رسان معارف الهی هستند. لذا دشمنان با القاء مفاهیم غلط در قالب ابعاد مختلف به ظاهر هنری، در صدد ضربه زدن به دین مبین اسلام می باشند و ما باید در مقابل آنها بایستیم و در انجام رسالت خود کوتاه نیاییم چرا که هنر باید در خدمت اسلام باشد تا از ارزشهای اسلام دفاع کند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: امروزه متاسفانه بعضی از هنرمندان در پی کسب علایق خویش هستند نه رضایت الهی، و دنبال این نیستند که در اثرهنری خود رضایت خدا باشد و متوجه این امر نیستند که بایستی هنرمند دینی مردم را به خدا بخواند.

وی افزود: منطق هنرمند دینی این است که می گوید، اگر دنیایی از زر و زیور به من بدهند، لحظه ای از ارزش های دینی خود روی بر نمی گردانم.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بصیرت و هنر را از مهمترین ارکان تبلیغ خواند و ابراز داشت: کسی که عبادت می کند ولی بینش و بصیرت ندارد مثل کسی است که راه را گم می کند و از مقصد دور می شود لذا ما باید در عرصه تبلیغ علاوه بر زبان هنر، دارای بصیرت باشیم و دین مبین اسلام را آنگونه که هست عرضه کنیم.

وی در ادامه افزود: بهترین کلام آن است که دارای حسن مرتب و نظام خوب  باشدو به گونه باشد که عموم و خصوص مردم آن سخن را درک کنند.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه ابراز داشت: کار مبلغین این است که دریک قالب هنری و جذاب ،خدا دوستی را در بین مردم رشد دهند تا مردم با یادآوری نعمت های بیشمار الهی پی به عظمت او برده و از دستورات الهی تبعیت کنند.

وی درپایان با اشاره به نقاط منفی بعضی تولیدات هنری ابراز داشت: متاسفانه امروزه یک خطای استراتژیک در تبلیغات و فیلم ها این است که بعضی تولیدات هنری، روحیه کفران نعمت را در مردم رشد می دهند و  نتیجه این  می شود که فعالیت ها و کار آمدی های  نظام را زیر سوال برده می شود، لذا باید در فیلم ها، آثار هنری و  سخنرانی های خود به خدمات نظام اسلامی به مردم توجه بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha