شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: ما به حوزه ای اعتقاد نداریم که نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشد؛ ما معتقد به حوزه منتقد از روی خیرخواهی هستیم؛ در واقع به دنبال حوزه ای هستیم که در کنار نظام ایستاده است ولی انتقادات خود را نیز همیشه مطرح می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شدگفت: شهر قم شهر اهل بیت(ع) است و حوزه علمیه قم به عنوان بزرگترین مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) مطرح است.

وی افزود: حوزه علمیه نجف جایگاه همیشگی خود را دارا است ولی به دلیل ظلم هایی که در حق این حوزه انجام شد شرایط خاصی پیدا کرد که امیدواریم به زودی به همان مجد و عظمت گذشته بازگردد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بار سنگین حوزه علمیه عظیم ایران و قم، بر عهده اساتید است، زیرا اگر زمزمه های نورانی و دانش پراکنی و روح معنوی اساتید نباشد، رونقی در حوزه شکل نمی گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حوزه ای که رونق علمی و اخلاقی و   فقه و اصول و کلام در آن وجود ندارد، حوزه مورد نظر امام زمان(عج) نیست، ولی امروز حوزه علمیه ما به بالندگی در عرصه های مختلف علمی و اخلاقی و .... ادامه می دهد.

وی گفت: اگر کسی مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی و فیضیه و... را بررسی کند، هر تازه واردی را مجذوب خود می کند، زیرا اگر هرانسانی سراغ هر دانشی را بگیرد در این مدارس، اساتید به تدریس مشغول هستند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: مراجع  و رهبری نظام بر لزوم حفظ اصالت های حوزه تاکید کرده اند زیرا این اصالت ها در گذشته آزمون شده و پاسخ داده است؛ حوزه مجتهد پرور و خدمت گذار پرور و پرورش دهنده مدرس و محقق و فاضل، پرور، از اصالت های این حوزه است.

حوزه نباید رنگ و لعاب دانشگاه به خود بگیرد

وی افزود: حوزه ما نباید رنگ و لعاب دانشگاه به خود بگیرد و این مساله از دغدغه های جدی رهبری و مراجع عظام است؛ ما به دنبال تخطئه دانشگاه نیستیم، زیرا دانشگاه ها نیز برنامه خود را دارند، ولی نباید به شکلی رفتار کنیم که حوزه رنگ و بوی خود را از دست بدهد و رنگ دانشگاهی به خود بگیرد البته اگر نکته مثبتی در دانشگاه وجود دارد مورد هم افزایی قرار می گیرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: خط قرمز حوزه، حفظ اصالت های ماست؛ همه اساتید باید در این زمینه تلاش کنند و اگر مشکلی نیز وجود دارد باید تذکر داده شود تا این اصالت ها حفظ شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امروزه دانشگاه هایی در اروپا وجود دارد که دارای قدمت چند صد ساله است زیرا آنها به تاریخ خود افتخار می کنند و به همین خاطر ما نیز باید به گذشته پرافتخار خود ببالیم.

نیازهای امروز با گذشته قابل قیاس نیست

وی گفت: انتظارات رهبری و مراجع، علاوه بر حفظ اصالت ها، تربیت افرادی است که علاوه بر نیازهای درون حوزوی،پاسخگوی نیازهای جهان باشند؛ حوزه علمیه، در زمینه تبلیغی تلاش گسترده ای را آغاز کرده است زیرا نیازهای امروز با گذشته قابل قیاس نیست.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امروزه جوانان ما نیازمند پناهگاه هستند و اساتید بزرگ حوزه بزرگترین پناهگاه مردم و جوانان و جامعه ما هستند؛ امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین رسالت های اساتید و طلاب در این زمینه است و این وظیفه یک وظیفه بخشنامه ای نیست، بلکه این وظیفه در قرآن و سنت به عهده ما گذاشته شده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) یک لحظه آرامش نداشت و همیشه دغدغه دردها ومشکلات و ضعف های مردم و جامعه را داشتند و این روحیه باید از سوی اساتید دنبال شود.

حوزه علمیه ما فردا نگر است

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه ما فردا نگر است نه فردنگر؛ موسسات بزرگ دنیا برای صدسال آینده خود نیز برنامه ریزی می کنند و این مساله باید در حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد و باید فردا نگر باشیم و بدانیم در آینده چه باید بکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نمی توانیم امروزه نسبت به مسایل جهانی بی تفاوت باشیم زیرا سیل بنیان شکنی علیه شیعه وجود دارد؛ آنها با هر وسیله ای سعی می کنند دشمنی خود را نسبت به شیعه و اهل بیت(ع) ابزار کنند ولی در این زمینه ما نیز در مقابل آنها، خواهیم ایستاد؛ اساتید حوزه باید برای عقبه فکری جوانان سرمایه گذاری کنند.

حوزه در کنار نظام ایستاده

وی گفت: انتظار چهارمی که از حوزه می رود، مساله توجه به استقلال حوزه های علمیه است؛ ما به حوزه ای اعتقاد نداریم که نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشد؛ ما معتقد به حوزه منتقد از روی خیرخواهی هستیم؛ در واقع به دنبال حوزه ای هستیم که در کنار نظام ایستاده است ولی انتقادات خود را نیز همیشه مطرح می کند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: حوزه های علمیه نباید هضم بشود تا بتواند هدایت گری خود را داشته باشد؛ حوزه باید هدایت گر سیاسی باشد، زیرا این حوزه، حوزه ای خواهد بود که استقلال خود را حفظ کند یعنی این حوزه باید همیشه «لا» و «نعم» داشته باشد.

وی افزود: حوزه علم محور، اخلاق محور و تکلیف محور، همان حوزه ای است که رهبری و مراجع عظام به دنبال آن هستند؛ اساتید حوزه باید در مباحث خود در زمینه ارتقای علمی و اخلاقی تلاش کنند و شاگردان را به بهترین شکل هدایت کنند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: اساتید در اظهار نظرهای خود به گونه ای اظهار نظر کنند که چهره بدی از حوزه در ذهن مردم شکل نگیرد و اگر مشکلی وجود دارد باید در کنار مزایا بیان شود و کاستی ها با داشته ها و مزایا بیان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در زمینه اخلاقی، از ماه های گذشته هیئتی را ایجاد کردیم که آسیب شناسی اخلاقی در حوزه انجام شود؛ به همین خاطر مقرر شد که درسنامه ای تنظیم شود که از اول سال آینده این مطالب را با آیات و روایات اخلاقی و تهذیبی و روحانی به اساتید داده می شود که این مباحث هر روز در ابتدا یا آخر درس بیان شود.

وی گفت: حوزه مورد انتظار رهبری و مراجع، حوزه علمیه جامع است؛ سایر علوم نباید میهمان فقه و اصول باشند؛ حوزه علمیه ما نیازمند توسعه علوم کلام و تفسیر و... است؛ خوشبختانه امروز جلسات کلامی و تفسیری متعددی در حوزه ایجاد شده است که همگی نشان از بالندگی حوزه دارد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: دشمنان به حدی در دانشگاه های ما شبهه پراکنده اند که دانشجویان ما را تحت تاثیر قرارداده اند و وظیفه طلاب این است که به این شبهات پاسخ دهند.

وی افزود: حوزه مورد انتظار، حوزه ای است که به امور مسلمانان اهتمام دارد؛ حوزه مورد انتظار، حوزه ای است که به گفتمان انقلابی و دغدغه مند امام و رهبری معتقد است؛ اگر بیانات کوبنده مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی نبود و بیانات سایر مراجع در کنار رهبری نبود این نظام شکل نمی گرفت.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه مورد انتظار حوزه مردمی است که در غم و شادی آنها شریک است؛ حوزه مورد انتظار حوزه ای است که در مقابل هجمه های دشمنان دغدغه دارد و نسبت به این مسایل دغدغه بی تفاوت نیست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha