شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه کتاب "فلسفه علم اصول" آیت الله آملی لاریجانی را از کتب دقیق و لازم برای حوزه در این رشته علمی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‎الاسلام والمسلمین احمد واعظی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه علم اصول» تالیف آیت الله آملی لاریجانی  که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد با اشاره انتشار این کتاب و ضرورت تالیف آن در حوزه بیان کرد: این کتاب که به فلسفه علم اصول و قواعد اصولی پرداخته است د ر مجموع در 33 جلد منتشر می‏ شود.

وی افزود: تا کنون جلد یک و پنج از آن منتشر شده است که به مباحث ارزشمندی در زمینه علم اصول نیز پرداخته است؛ به طور کلی علم اصول نیازمند بیان فلسفه این علم است و خوشبختانه این کتاب فلسفه علم اصول دارای مباحث علمی مناسب و عمیق و دقیقی است که در منظر علاقه مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: کتاب حاضر، محصول دو دوره 11 و 10 ساله علمی آیت‏‎الله لاریجانی و تحقیقات شاگردان ایشان است که زیر نظر ایشان این کار انجام شده است.

وی با ذکر این مطلب که در نظر اول ممکن است این گونه به نظر بیاید که فلسفه علم اصول تداعی کننده دانش درجه دوم است، گفت: آیت الله آملی لاریجانی با تفسیر موسعی که از علم اصول ارایه داد، به بحث‎های درجه دوم اکتفا نکرد و گستره علمی خاصی به این مباحث داد.

واعظی تصریح کرد: مولف این کتاب در مقدمه این کتاب بیان می‏‎کند که آن دسته از مباحثی که به عنوان مدخل علم اصول به حساب می‎آید و به شکل مستقیم جزو مسایل این علم نیست نیز به حسب این که عالم اصول باید روی آنها بحث کنند در این کتاب آورده شده است.

این استاد حوزه گفت: جلد اول این کتاب با موضوع شناخت علم اصول و فلسفه آن منتشر شده و جلد پنجم آن نیز به بحث علم اصول و نظریه اعتبار پرداخته است؛ این کتاب نگاهی جالب به مسایل مختلف دارد و باید این مباحث به خوبی در این کتاب رصد و مطالعه شود.

واعظی با ذکر این مطلب که یکی از ابتکارات آیت الله آملی لاریجانی تفکیک علم اصول از فلسفه علم اصول است، تصریح کرد: ایشان در این کتاب به مباحث درون علمی و حاشیه‎ای نیز پرداختهو مباحث مختلف را تجزیه و تحلیل کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: از نکاتی که باید در این رابطه بیان کرد آن است که باید در جلدهای بعدی تحقیقاتی در فعالیت علمی غربیان انجام شده است و مرتبط با علم اصول است نیز در مجلدات بعدی مورد نظر و بیان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مباحث مورد نظر این کتاب، موضوعات علمی و دانشی دیگر را نیز در بر می‏ گیرد؛ همچنین بسیاری از افراد که در حوزههای دانشی دیگر فعالیت می‎کنند نیز به دلیل گستردگی مباحث مطرح شده در این کتاب، می‎توانند ار این کتاب استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پایان به تلاش علمی و عالمانه آیت‏‎الله آملی لاریجانی در تدوین این کتاب اشاره کرد و گفت: ایشان با بیان نظرات مختلف سعی کردهتا حدامکان، انصاف علمی را رعایت کرده و با دقت نظر به مباحث و تقریرات نیز توجه کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha