جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمن از طریق رسانه ها و به ویژه شبکه های ماهواره ای به دنبال آن است که کشورهای اسلامی هویت و گذشته خود را فراموش کنند و در این بین، کشور ما به دلیل درهم آمیختگی فرهنگ و سنت با پیشینه بسیار قوی و ماندگار مورد توجه آن هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی،  در جمع کارکنان موزه های آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت توجه به اصول علمی حفظ آثار موزه ای، تاکید کرد: مسئله ای که افزون بر این ما باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشیم، انتقال هویت و کسب معرفت درباره پیشینه جوامع اسلامی از طریق این آثار و اشیاء است.

وی افزود: دشمن امروز از طریق رسانه ها و به ویژه شبکه های ماهواره ای به دنبال این است که کشورهای اسلامی هویت و گذشته خود را فراموش کنند و در این بین، کشور ما به دلیل درهم آمیختگی فرهنگ و سنت با پیشینه بسیار قوی و ماندگارمان مورد توجه آن هاست.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که هر کدام از آثار موزه های آستان قدس رضوی نشانی از عشق و دلدادگی به ساحت حضرت رضا(ع) دارند، گفت: در موزه ها نباید به نگهداری آثار ماندگار هنری از پیشینیان اکتفا کنیم و باید سیر تاریخ ملل اسلامی و هویت جهان اسلام را به گونه ای نمایش دهیم که برای امروز و آیندگان راهگشا باشد.

ضرورت بازنمایی تاریخ ادیان الهی

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری بر توجه جدی به بازنمایی تاریخ ادیان الهی و به ویژه اسلام و تشیع در موزه ها تاکید و عنوان کرد: امروز جریان مسیحیت و یهودیت صهیونیسم جنایاتی را مرتکب می شود که با اصل روح مسیحیت و یهودیت نیز مطابقت ندارد. این موضوع نشانگر آن است که آنها تنها به دنبال تحریف اسلام نیستند و انحراف سایر ادیان الهی را نیز در دستور کار دارند.

وی با اشاره به اقدامات امام رضا(ع) در زمینه گفتگوی ادیان، گفت: امروز نیز مشهد مقدس و آستان قدس رضوی باید مرکز این گفتمان باشد و موزه ها می توانند در این زمینه گام بردارند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در دوران حیات حضرت رضا(ع) وقایع بسیار مهمی رقم خورد و ایشان اقدامات بسیار گران‌قدری برای حفظ اسلام با وجود توطئه های بنی عباس انجام دادند که باید در قالب یک سیر منسجم در موزه به نمایش در بیاید و آن عصر را در ذهن بازدید کنندگان بازنمایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس به اتفاقات ویژه عصر «ابناء الرضا(ع)» اشاره و عنوان کرد: از زمان امام جواد(ع) تا میلاد حضرت حجت (عج) وقایع مهمی رقم خورده که شایسته است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد علاوه بر این ما باید هویت، جایگاه و اندیشه والای دینی در تاریخ اهل سنت را نیز در قالب یک سیر معنا دار منعکس کنیم.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي همچنین در بازديد از کتابخانه و موزه ملی ملک تهران نیز با اشاره به ضرورت تلاش مستمر براي حفظ نفائس و اشياي هنري بر توجه به تاريخ و فرهنگ اسلامي تأكيد كرد و افزود: امروز نگاه عميق به تاريخ و فرهنگ ملل اسلامي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و موزه‌هاي هنري اين فرصت را در اختيار دارند تا با معرفي مدون و با معناي آثار تاريخي و نفائس هنري، مخاطبانشان را با فرهنگ ديني غني كشورمان به‌ويژه عشقي كه در دلهاي مردم به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در طول تاريخ آن موج مي‌زده است، آشنا كنند.

براساس اعلام آستان قدس رضوي، وی، دلدادگي حاج حسين ملك به معصومين(ع) و به ويژه حضرت رضا(ع) را رمز برجستگي و ماندگاري نام و عمل او دانست و گفت: تاكنون از نام آوري حاج حسين ملك در عرصه تجارت از يك منظر و ايثار و گذشتي كه او در وقف اموال و ثروتش در منظري ديگر داشته است، حرف و سخن زياد گفته شده است، اما آنچه به ماندگاري نتيجه اعمال و وقفيات مرحوم ملك انجاميده، دلدادگي و عشق او به اهل بيت(ع) و ولي نعمتمانT حضرت رضا(ع) است تا جايي كه اين واقف بزرگ، حاصل عمرش را به گسترش فرهنگ ديني و نشر معارف اختصاص مي دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha