جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 380434
۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کتاب «کمپ ترک گناه»

حوزه/ کتاب "کمپ ترک گناه" (گناه شناسی و گناه گریزی از منظر اخلاقی)، به قلم فرج الله هدایت نیا گنجی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، عنوان این کتاب گناه ‌شناسی و گناه‌ گریزی و هدف آن، شناساندن گناه و راه ‌های گریز از آن است که با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع)، بر اساس نظمی منطقی در پنج گفتار به شرح زیر ساماندهی شده است:

گفتار اول: گناه ‌شناسی ـ در این گفتار، مفهوم واژه‌ گناه و واژه‌ های مرتبط با آن، نظیر ذنب، اثم و معصیت بیان شده؛ سپس مفهوم گناه در اصطلاح فقها و علمای اخلاق را تشریح و در ادامه، شرایط تحقق گناه را بررسی کرده ‌اند.

گفتار دوم: گونه ‌شناسی گناه ـ در این گفتار، نخست، اقسام گناه را به لحاظ ماهوی(گناه کبیره، صغیره و مانند آن) و سپس اقسام گناه را به لحاظ نحوه انتساب آن به گناهکار(معاونت و رضایت) بیان شده است.

گفتار سوم: علت ‌شناسی گناه ـ گناه به منزله معلول و لازمه مقابله مؤثر با آن، شناخت علل و زمینه ‌های آن است. در این گفتار، گناه ‌گرایی نفس، وسوسه ‌گری ابلیس و آلودگی ‌های محیط، به عنوان مهم ‌ترین علل گناه، مطالعه و بررسی می ‌شود.

گفتار چهارم: پیامدشناسی گناه ـ گرچه گناه خود معلول است، پیامدهای فراوانی دارد که در دو دسته پیامدهای دنیوی و اخروی مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتار پنجم: روش شناسی گریز از گناه ـ در آخرین قسمت، راه‌ های گریز از گناه، از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) نشان داده شده که مهم ‌ترین آنها عبارت است از: یاری طلبی از نیروهای معنوی، جایگزین ‌سازی و دوراندیشی.

این کتاب در شمارگان 500 نسخه، 112 صفحه و با قیمت 10000 تومان به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha