جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تشکیل جنبش زکات مستقیم در حیدرآباد هندوستان

حوزه/ درحالی که کمتر از ۱۵ روز به ماه رمضان باقی مانده است، از خانواده‌ها خواسته شده که زکات را مستقیما به نیازمندان بدهند. این مسئله زمانی مورد توجه قرار گرفت که در چند سال گذشته برخی موسسات مبالغ هنگفی دریافت کرده و نمونه‌های متعدد‌ سوءاستفاده از زکات اهدایی مشاهده شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از deccanchronicle.com، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها از امور خیریه، بزرگان جامعه اسلامی در حیدرآباد هندوستان جنبش زکات مستقیم را برای کمک به فقرا و نیازمندان به تحصیلات به مردم پیشنهاد کردند. انجمن اصلاح‌ طلبان جوان به همراه جبهه اصلاح‌ طلبان هند جنبش زکات مستقیم را در شهر حیدرآباد آغاز کرده‌اند و در این راستا جلساتی در مساجد و سالن‌های اجتماعات برگزار می‌کنند.

درحالی که کمتر از 15 روز به ماه رمضان باقی مانده است، از اعضای ارشد خانواده‌ها خواسته شده که به جای اهدای پول به موسسات تحصیلی و خیریه، زکات را مستقیما به نیازمندان بدهند.

این مسئله زمانی مورد توجه قرار گرفت که در چند سال گذشته برخی موسسات مبالغ هنگفی دریافت کرده و نمونه‌های متعدد‌ سوءاستفاده از زکات اهدایی مشاهده شد.

احسان الحمامی، عضو ارشد گروه در این باره گفت: ما سعی داریم به مردم بگوییم که نیازمندان را شناسایی کرده و مستقیما به آن‌ها کمک کنند. آن‌ها می‌توانند خرج مدرسه و هزینه دانشکده آن‌ها را داده و برای فقرا کتاب، لباس و دیگر لوازم آموزشی خریداری کنند. ارتباط مستقیم اهمیت دارد و این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که از پول اهدایی به طور مناسب و درست استفاده می‌شود، در غیر این صورت ممکن است در ماه‌های آینده خبر سوءاستفاده از زکات اهدایی شنیده شود. بسیاری اهداکنندگان مالی به ما مراجعه کرده‌ و از ما می‌پرسند که زکات‌های ماه رمضان‌شان را چگونه باید بپردازند.

الیاس شمشی از جبهه اصلاح‌ طلبان هند در این باره گفت: اولویت نخست دادن زکات به نیازمندان، از همسایگان گرفته تا قوم و خویشان است. زکات امری خصوصی است و اهداکنندگان نبایستی درباره کمک‌های اهدایی‌شان تبلیغات کنند. نیاز به امر زکات مستقیم زمانی در جامعه احساس شد که با وجود کمک‌های مالی سخاوتمندانه، هنوز بخش بزرگی از مردم ما در فقر زندگی می‌کنند. بنابراین بایستی این پول را به کسانی در اطرافتان اهدا کنید که مشخصات نیازمندان را دارند.

پیشگیری از ولخرجی در ماه مبارک رمضان

در جلسات مذهبی که 2 هفته گذشته در شهرهای حیدرآباد، ابیدس ، تریمولگهری، بالاناگار، مولا علی و الوال برگزار شد، از مردم خواسته شد که وقت‌شان را صرف خرید در ماه مبارک رمضان نکنند.

عطر معین یکی از اعضای ارشد جامعه گفت: رمضان ماه خرید نیست. اما نگرش مصرف‌گرایی در جامعه باعث شده که مردم به بهانه عید فطر به خرید و فروش مشغول شوند و این پیام بسیار نادرستی برای نسل جوان مسلمان است.

خانم نسیمه بیگم درباره اهمیت 10 روز آخر ماه رمضان به زنان مسلمان گفت: این دردناک است که بسیاری از مردم این روزهای عزیز را در بازارها تلف می‌کنند. ماه مبارک رمضان ماه خودداری است، این درحالی است که بسیاری از مردم در این ماه به ولخرجی و زیاده‌خواهی سرگرم می‌شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha