جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 380631
۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
آیت الله جنتی

حوزه/ آيت‌ الله احمد جنّتي‌ سوم‌ اسفند ۱۳۰۵ هجري‌ شمسي‌ در روستاي‌ لادان‌ اصفهان‌، دیده به‌ جهان‌ گشود و در دوران تحصیل در حوزه از محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی(ره)، امام خمینی(ره) و آيت‌ الله‌ العظمي‌ حجّت‌ كوه‌ كمره‌اي‌(ره‌) بهره های فراوان برد.

خبرگزاری «حوزه»/ آيت‌ الله احمد جنّتي‌ سوم‌ اسفند 1305 هجري‌ شمسي‌ در روستاي‌ لادان‌ از بلوك‌ ماربين‌، واقع‌ در سه‌ كيلومتري‌ غرب‌ شهرستان‌ اصفهان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ ملا هاشم‌ از روحانيون‌ وارسته‌ و بزرگي‌ بود كه‌ از شنبه‌ تا چهارشنبه‌ در شهر اصفهان‌ حضور داشت‌ و به‌ تدريس‌ علوم‌ حوزوي‌ مي‌پرداخت‌ و روزهاي‌ پاياني‌ هفته‌ را در روستا به‌ سر مي‌برد. وي‌ تا پايان‌ عمر رابطه‌اش‌ را با حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ قطع‌ نكرد و از محضر عالمان‌ بزرگي‌ همچون‌ حاج‌ آقا رحيم‌ ارباب‌ و حاج‌ سيد علي‌ نجف‌ آبادي‌ بهره‌ برده‌ بود.

*دوران‌ تحصيل

در زادگاه‌ آيت الله جنّتي‌ و كل‌ آن‌ منطقه‌ مدرسه‌اي‌ وجود نداشت‌، از اين‌ رو او به‌ مكتب‌ خانه‌ رفت‌ و خود، اندكي‌ از دروس‌ جديد را خواند و بعدها در قم‌، مقداري‌ زبان‌ انگليسي‌ فرا گرفت‌. دوره ادبيات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ 1324 در حوزه‌ علميه‌ اصفهان‌ خواند.

او پس‌ از تكميل‌ مقدمات‌ و طي‌ كردن‌ برخي‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ آمد تا از محضر عالمان‌ و فرزانگان‌ بهره‌ ببرد. با ورود به‌ قم‌ به‌ تكميل‌ دروس‌ ‌ سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگاني‌ همچون‌ آيت‌ الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و امام‌ خميني‌(ره‌) شركت‌ کرد‌. در اين‌ مدت‌ از شركت‌ در بحث‌هاي‌ اخلاق‌ و تفسير نيز غافل‌ نشد.

*اساتید و دوستان

آيت الله جنّتي‌ بخشي‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد پدرش‌ و بخشي‌ را نزد مرحوم‌ سيد ابوالقاسم‌ هرندي‌ خواند. او بخشي‌ از معاني‌ و بيان‌ را نزد مرحوم‌ سيد محمد باقر ابطحي‌ و بخشي‌ ديگر را نزد حاج‌ شيخ‌ احمد فياض‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ علي‌ مشكاتي‌ آموخت‌.

در قم‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد مرحوم‌ شهيد صدوقي‌ آموخت‌ و براي‌ آموختن‌ بخشي‌ از رسائل‌ و قوانين‌ به‌ نزد مرحوم‌ آيت‌ الله بهاءالديني‌ رفت‌ و مكاسب‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ سيد محمد باقر طباطبايي‌ بروجردي و حاج‌ آقا روح‌ الله كمالوند آموخت‌.‌ براي‌ آموختن‌ كفايه‌ به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شيخ‌ عبدالجواد اصفهاني‌ و مرحوم‌ مجاهدي‌ رفت‌.

با تكميل‌ دوره سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگاني‌ چون‌ آيت الله العظمي‌ بروجردي‌(ره‌)، امام‌ خميني‌(ره‌)، آيت‌ الله العظمي‌ گلپايگاني‌ و آيت‌ الله‌ العظمي‌ حجّت‌ كوه‌ كمره‌اي‌(ره‌) رفت‌ و سال ها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ايشان‌ به‌ طور جدي‌ شركت‌ كرد و در طي‌ اين‌ سال ها در بعضي‌ از درس هاي‌ اخلاق‌ نيز شركت‌ کرد تا علاوه‌ بر آموختن‌ علم‌، عمل‌ به‌ آنها را نيز فراگيرد.

آيت الله جنتي‌ در دوران‌ تحصيل‌ خود با فضلائي‌ چون‌ شهيد سعيدي‌، شيخ‌ محسن‌ حرم‌ پناهي‌، شهيد مفتح‌، سيد كرامت‌الله‌ ملك‌ حسيني‌، شيخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلي‌ و شيخ‌ محمد علي‌ موحدي‌ كرماني‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ مي‌پرداخت‌ و با بزرگاني‌ چون‌ شهيد بهشتي‌، شهيد قدوسي‌، آيت الله مصباح‌ يزدي‌، آيت الله العظمی سبحاني‌، آيت‌ الله مشكيني‌ و آيت الله اميني‌ رابطه‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.

*فعاليت هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌

او مدت‌ 14‌ سال‌ در مدرسه علميه‌ حقاني‌ به‌ تدريس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت و از جمله‌ «اثبات‌ الهداة‌»، «ايقاظ‌ الهجعه‌»، «تحف‌العقول‌» و «المواعظ‌ العدديه» را ترجمه کرد.

*فعاليت هاي‌ سياسي‌ و اجتماعی

او در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت و پيش‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، در سخنراني ها، اجتماعات‌ عمومي‌ و جلسات‌ خصوصي‌ همواره‌ به‌ افشاي‌ ماهيت‌ پليد حكومت‌ پهلوي‌ و ضرورت‌ براندازي‌ اين‌ حكومت‌ وابسته‌ مي‌پرداخت‌ و همواره‌ ديگران‌ را به‌ پيروي‌ از راه‌ امام خمینی‌(ره‌) دعوت‌ مي‌كرد و از سوي‌ ديگر در درون‌ حوزه‌، ضمن‌ ملاقات‌ با علما و مراجع‌، آنها را از آخرين‌ اخبار حركت‌ انقلابي‌ امام‌ و مردم‌ با خبر مي‌ساخت‌.

آیت الله جنتی با عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ ريزي‌ هماهنگ‌ براي‌ برپايي‌ راهپيمايي‌ها، نوشتن‌ اعلاميه‌ها و ارتباط‌ با ديگر مراكز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) ـ همانند جامعه‌ روحانيّت‌ مبارز ‌پرداخت‌.

او بارها در قم‌، رفسنجان‌ و جزيره خارك‌ مورد تهديد و تعقيب‌ رژيم‌ شاه‌ قرار گرفت‌ و چند بار در قم‌ بازداشت‌ شد و سه‌ نوبت‌ به‌ نیز زندان‌ افتاد‌ و يك‌ بار هم‌ به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعيد شد.

فعاليت هاي‌ آیت الله جنتی پس‌ از پیروزی انقلاب‌ نيز ادامه‌ يافت‌ و نخستين‌ مسئوليت‌ او پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌ هاي‌ انقلاب‌ با حكم‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود. بر كناري‌ و گاه‌ اعدام‌ قضات‌ دوران‌ حكومت‌ شاه‌، فقدان‌ قوانين‌ و آيين‌ نامه‌هاي‌ اجرايي‌ در دادگاه ها، عدم‌ آشنايي‌ افرادِ مؤمن‌ و انقلابي‌ با سير اجرايي‌ كار قضاوت‌ و مشكلات‌ متعدد ديگر، كار در دستگاه‌ قضايي‌ سال هاي‌ نخستين‌ انقلاب‌ را دشوار ساخته‌ بود، اما با وجود اين‌ مشكلات‌، بزرگاني‌ چون‌ شهيد قدوسي‌، شهيد بهشتي‌ و آيت‌ الله جنتي‌ در اين‌ عرصه‌ پاي‌ نهادند به‌ تدوين‌ و اصلاح‌ ساختار قضايي‌ كشور پرداختند.

از مسئوليت هاي‌ مهم‌ آيت الله جنتي‌ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌، از نخستين‌ روزهاي‌ تشكيل‌ اين‌ نهاد مقدس‌ است‌ و تا امروز به عنوان عضو فقها و دبیر در این شورا مشغول خدمت به نظام اسلامی است.

برخي‌ از فعاليت ها و مسئوليتهاي‌ آیت الله جنتی‌ پس‌ از انقلاب‌:

1ـ دبيري‌ شوراي‌ هماهنگي‌ تبليغات‌ اسلامي‌

2ـ رياست‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي‌

3ـ نمايندگي‌ امام(ره)‌ و رهبري‌ در اتحاديه انجمن هاي‌ اسلامي‌ دانش‌ آموزان‌

4ـ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ با حكم‌ امام‌(ره) و رهبري‌

5ـ دبيري‌ شوراي‌ نگهبان‌

6ـ امامت‌ جمعه موقت‌ قم‌، كرمانشاه‌ و تهران‌

7ـ عضويت‌ در شوراي‌ پشتيباني‌ جنگ‌

8ـ مديريت‌ در دادگاه هاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌

9ـ نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دوره اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دوره های بعدی از استان‌ تهران‌

10ـ عضويت‌ در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌

11ـ عضويت‌ در شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌

12ـ عضويت‌ در هيأت‌ مؤسس‌ جامعة‌ الزهرا (سلام‌ الله‌ عليها) با حكم‌ امام‌ (ره‌)

13ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با حكم‌ رهبري‌

14ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ تبليغات‌ خارجي‌ با حكم‌ رهبري‌

15ـ مسئوليت‌ ستاد احياي‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر

16ـ عضويت‌ در كميسيون‌ صدا و سيما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئيس‌

*ریاست خبرگان پنجم

آيت‌ الله احمد جنتي‌ هم‌ اكنون‌ عضو فقها و دبير شوراي‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعه‌ موقت‌ تهران‌ است‌ و امروز سه شنبه نیز با رأی قاطع نمایندگان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha