سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی فرزند نجف و قم هستند. باید آثار ایشان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، تا جایگاه آثار آن عالم برای همه مشخص شود و از مظلومیت بیرون بیاید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی  امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری نکوداشت مرحوم  آیت الله العظمی بروجردی گفتند: فعالیت هایی که  از سوی انجمن فقه اصول در زمینه  پیوند حوزه و دانشگاه و همچنین تطبیق فقه و اصول  صورت گرفته، جای بسی خوشحالی است.

ایشان عنوان کردند: این اصولی که در دست ما قرار دارد، محصول تلاش بزرگان شیعه و میراث غنی مذهب و دین  است.

این مرجع تقلید افزودند: این میراث ماندگار علمای گذشته شیعه را وقتی در کناراصول مذاهب دیگر قرار می دهید، انسان متوجه غنای آن می شود؛ پیشرفت خوب در زمینه اصول صورت گرفته،  ولی این امر نباید باعث عقب ماندگی و درجا زدن شود.

معظم له بیان داشتند:  اصولی که در دست ما قرار دارد خوب است، اما عدم نظم منطقی در بیان مسائل علمی و اصول از جمله مشکلات در این علم است. اگر این نظم برقرار شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

 ایشان افزودند: آن دسته از مسائلی که مفید است، باید پربارتر شود، آنها که مفید نیستند خلاصه تر شوند و آن دسته از مسائلی که جای آن در اصول خالی است،  باید افزایش یابد. انجام این امور در اصول ضروری است؛  زیرا تا علم اصول نباشد، علم فقه به تنهایی به جایی نمی رسد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: متاسفانه طلاب مانند سابق به مباحث اصول و فقه اهمیت نمی دهند، وجود مراکز و مؤسسات نباید مانع پرداختن به این مهم شوند، بلکه باید تلاش کنید خسارتی در بحث فقه و اصول پیش نیاید.

 معظم له بیان داشتند: در مورد آیت الله بروجرودی باید گفت افراد چند دسته اند؛ عده ای مؤسس و عده ای مکمل اند.  مرحوم آیت الله بروجردی مؤسس بود و مکتبی را در فقه و اصول و رجال تأسیس کردند، ولی متاسفانه موقعیت علمی  ایشان در حوزه و بین حوزویان ناشناخته مانده است.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: ایشان فرزند نجف و قم هستند. باید به  آثار ایشان بیشتر پرداخته شود تا جایگاه آثار آن عالم برای همه مشخص شود و از مظلومیت بیرون بیاید .

ایشان تاکید کردند: بزرگداشت بزرگان فوائدی دارد، بسیج شاگردان علما به سوی مکتب عالمان دین و چاپ آثار آنها به صورت وسیع تر و فراگیر در حقیقت تشکر و قدردانی از کسی است که این سفره را در اختیار جامعه اسلامی و حوزه گذاشته و این مسئله در بزرگداشت های دیگر هم  مشهود بوده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha