شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام احمد ابوترابی _ رئیس مرکز علوم عقلی موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ به همت مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آیین رونمایی از ۸ اثر فاخر در زمینه دایرة المعارف علوم عقلی آغاز شد.

حجت الاسلام احمد ابوترابی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» اظهارداشت: مرکز پژوهشی دایرةالمعارف علوم عقلی از جمله مراکز وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می باشد که در زمینه فعالیت‌های بنیادی علوم عقلی و با هدف نهایی تألیف دایرة‌المعارف‌های رشته‌های علوم عقلی فعالیت می‌کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تدوین برخی از محصولات این مرکز بیش از 15 سال زمان به طول انجامیده است، افزود: یکی از این آثار معجم موضوعی کتاب شریف الغدیر است که اصل کتاب یازده جلد می باشد و برای تسهیل در امر پژوهش محققان و پژوهشگران این اثر در دو مجلد آماده و نرم مربوط به آن تدوین شده است.

حجت الاسلام ابوترابی به دیگر آثار در دست رونمایی اشاره کرد و گفت: اصطلاح نامه فلسفه اسلامی محصول دیگر این مرکز می باشد که در واقع نقشه جامع فلسفه اسلامی است .

وی ادامه داد: استخراج و گردآوری روابط و اصطلاحات فلسفه اسلامی در طول تاریخ تاسیس این علم در این پروژه مدنظر قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این اصطلاح نامه حاوی 13 هزار اصطلاح فلسفه اسلامی می باشد، اظهارداشت: این اصطلاح نامه به دو صورت تهیه شده است؛ نخست در قالب یک کتاب ۵ جلدی و دوم نرم‌افزار جامعی که محتوا در آن قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی موسسه امام خمینی(ره) در ادامه به تهیه « فرهنگ نامه عرفان ادبی» اشاره کرد و افزود: عرفان ادبی عارفان مسلمان در ضمن اشعار و دیوان‌های آنها بیان شده است اما برای اولین بار پژوهشگران این مرکز توانستند نظام نامه علم عرفان ادبی و ساختار آن را تعریف کنند، اصطلاحات این علم از دیوان‌های نثری، ادبی عرفان استخراج شده که مجموعاً حدود چهار اصطلاح به تصویب رسیده و این در چند جلد تهیه شده  و تا کنون جلد نخست آن که شامل 300 اصطلاح می باشد آماده شده است.

حجت الاسلام ابوترابی در پایان تصریح کرد: نوآوری و خلاقیت همراه با پشتکار رمز موفقیت این مرکز پژوهشی می باشد بطوریکه امید است تا پایان سال شاهد ارائه محصولات پژوهش محور این مرکز باشیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha