جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بدحجابی

حوزه/ آلودگی به «بی‌ عفّتی» رابطه ای مستقیم با «بی ‌حجابی، برهنگی و خودآرایی» در انظار عموم دارد، حتی طبق بعضی از آمارهای مستند، هر قدر این مسئله تشدید شود، به همان نسبت آلودگی به بی ‌عفتی بیشتر می ‌شود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» یکی از مواردی که به شهوت جنسی دامن می زند برهنگی و خود آرایی زنان و مردان برای یکدیگر است، حجت الاسلام محمدمهدی فجری در پژوهشی به آثار شوم رابطه بی عفتی با بی حجابی از منظر آیات و روایات پرداخته اند که در ادامه می آید؛

«تبرّج» به معنی آشکار شدن (زینت ‌ها) در برابر مردم است و از ماده «برج» گرفته شده که در برابر دیدگان همگان ظاهر است. به همین خاطر به ساختمان های برجسته و بلند «برج» گفته می ‌شود. قرآن کریم در سوره احزاب به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) امر می ‌فرماید: «وَ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی»؛[1] و در خانه ‌هایتان قرار گیرید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم با زینت) ظاهر نشوید!»

* بدون شک این یک حکم عام است و تکیة آیات بر همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان تأکید  می ‌باشد.[2]

* دوم اینکه حضور بانوان در جامعه و بیرون از منزل نباید به گونه‌ ای باشد که همانند برج - که نگاه همگان را به سوی خود جذب می ‌کند - مردان را خیره کند.

* سوم اینکه تعبیر «جاهلیت اولی» نشان می ‌دهد که جاهلیت دیگری نیز وجود دارد که ما امروز در عصر خود آثار این پیشگویی قرآن در دنیای متمدن مادی را می ‌بینیم. در اسلام، نه ‌تنها جاهلیت و خودنمایی زنان پیش ‌بینی شده، بلکه خودنمایی مردان نیز ذکر گردیده است.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می ‌فرماید: «یَا ابْنَ مَسْعُودٍ سَیَأْتِی مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ... وَ یَتَزَیَّنُونَ بِزِینَةِ الْمَرْأَةِ لِزَوْجِهَا وَ یَتَبَرَّجُونَ تَبَرُّجَ النِّسَاءِ»؛[3] ای ابن مسعود! به زودی اقوامی بعد از من می ‌آیند... که زینت می ‌کنند همچون زنی که خود را برای شوهرش می‌ آراید، و چون زنان خودنمایی می ‌کنند.

بی ‌شک، یکی از اموری که به شهوت جنسی دامن می ‌زند «برهنگی و خودآرایی زنان و مردان» برای یکدیگر است که تأثیر آن، به خصوص در میان جوانان مجرّد، قابل انکار نیست، به گونه ‌ای که می ‌توان گفت: آلودگی به «بی‌ عفّتی» با «بی ‌حجابی، برهنگی و خودآرایی» در انظار عموم رابطه مستقیمی دارد، حتی طبق بعضی از آمارهای مستند، هر قدر این مسئله تشدید شود، به همان نسبت آلودگی به بی ‌عفتی بیشتر می ‌شود.

عدم توجه به این دستور مهم اسلامی، سبب می ‌شود که گروهی از زنان، در مسابقه بی ‌پایان خودآرایی و خودنمایی، در نشان دادن اندام خود و تحریک مردان هوس ‌باز شرکت کنند. این امر در عصر و زمان ما که به خاطر گرفتاری ‌های تحصیلی و اقتصادی، سن ازدواج بالاتر رفته و قشر عظیمی از جامعه را جوانان مجرّد تشکیل می ‌دهند، آثار بسیار زیان بارتری دارد.[4]

و باز پیروز این مسابقه، شیطان است؛ چراکه او زشتی ‌ها را زیبا جلوه می ‌دهد تا مفاسد اخلاقی را بین انسان‌ ها رواج دهد و به این سوگند خود پایبند بماند که: «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصین»؛[5] گفت: به عزّتت سوگند! تمام آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو از میان آنها!.

پاورقی:

[1]. احزاب/ 33.

[2]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و همکاران، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1374ش، ج ‌17، ص 290.

[3]. مکارم الأخلاق، طبرسی، مؤسسه اعلمی، بیروت، 1392ق، ص 449.

[4]. برگرفته از اخلاق در قرآن، ناصر مکارم شیرازی،انتشارات امام علی‌بن ابیطالب(علیه السلام)، قم، چهارم، 1387ش،ج ‌2، ص 328.

[5]. ص/ 82 –83.

منبع: معاونت تبلیغ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha