چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام حسن روحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین روحانی، مردم سالاری دینی را میراث ماندگار امام خمینی(ره) خواند و گفت: مجلس شورای اسلامی مظهر حاکمیت مردم و نظارت عمومی است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز شنبه 8 خرداد، در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نظام جمهوری اسلامی را مدیون شهیدانی دانست که در مجالس گذشته چون شهید مدرس(ره) در راه اسلام جان خود را فدا کردند، گفت: امام راحل(ره) راه مردمسالاری را به ما یاد دادند و فرمودند"میزان رأی ملت است" و بر این نکته تأکید کردند که مجلس شورای اسلامی در جایگاه رفیعی تحت عنوان رأس امور قرار دارد و همچنین مقام معظم رهبری نیز راه آن امام راحل(ره) را به خوبی ادامه داده و از انقلاب و کشور و نظام به احسن وجه حراست می کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که مردم ایران از بیش از 100 سال پیش همواره مجلسی قوی و کارآمد، مجلسی که قدرت قانونگذاری در چارچوب منافع ملی و موازین اسلامی داشته باشد و بتواند خودسری ها را مهار کند، دنبال می کردند، گفت: به یک معنا قوه مجریه و قوه قضاییه از قبل به صورتی وجود داشت، اما با انقلاب مشروطه قوه سومی تحت عنوان قوه مقننه به وجود آمد که این قوه مقننه مظهر حاکمیت مردم، مظهر نظارت عمومی و پایگاهی برای اتصال بخش های مختلف کشور، تنوع سلایق و آرا در یک مرکزیت به نام مجلس شورای اسلامی بودند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس و دولت رسالت ها و وظایف مشخص و جدا از هم دارند، بیان داشت: اما در عین حال وظایف مشترک فراوان و مسئولیت های فراوانی نیز در کنار یکدیگر دارند، گرچه معمولا اگر جامعه با مشکلی مواجه شود مردم مشکل جامعه را از آن دستگاه اجرایی و دولت می دانند و یا گاهی موفقیت های بزرگ را از آن دولت می خوانند، اما واقعیت این است که آنجا که موفقیت است، مجلس و قوه قضاییه از ارکان سهم خود را دارند و آنجا که مشکلی وجود دارد آنجا نیز مجلس شورای اسلامی به ویژه سهم خواهد داشت.

همه باید تسلیم قانون باشیم

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه بنده برای وزیر علوم 5 بار و برای ورزش و جوانان 4 بار به مجلس آمده ام، گفت: ممکن است با انتظارها منطبق نباشد، اما در عین حال ما باید تسلیم قانون باشیم و هر آنچه مقررات قانونی است ولو سخت و مشکل، آن را مجری باشیم.

وی با بیان اینکه با اجرای قانون، می توانیم از مشکلات کشور عبور کنیم، افزود: مردم ما در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رشادت فوق العاده ای و رشد عقلی و فکری  از خود نشان دادند.

هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله ای  انتخابات را تحریم نکردند

رئیس جمهور افزود: هیچ گروه و جناحی در هیچ مرحله ای  انتخابات را تحریم نکردند. هیچ کس از پیچ و خم های مربوط به مقررات انتخاباتی خسته نشد و همه از حداقل فرصت حداکثر استفاده و بهره برداری را کردند، حتی مردم در این انتخابات از جناح ها، احزاب و تشکل ها با نام های مشهور کمی پا را فراتر گذاشتند و لیست هایی درست کردند، ترکیب جناح ها و گروه ها که گویی مردم و نمایندگانی که خود را در معرض آرای مردم قرار داده بودند، این بار قبل از احزاب و جناح ها به فکر همگرایی بیشتر و همکاری بیشتری بین قوا برای حل مسائل کشور بودند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: همه به خوبی می دانند اگر مشکل بزرگی هم در این کشور باشد، با اتحاد و وحدت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین با انسجام و مقاومت می توانیم به خوبی از مشکلات عبور کنیم.

در 3 سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نبود

رئیس دولت یازدهم افزود: ما در آغاز شروع به کار دولت با مشکلات و تلاطم های اجتماعی روبرو بودیم که با همکاری مجلس و حمایت مردم توانستیم از بسیاری از آنها عبور کنیم. در طول 3 سال گذشته از تلاطم اقتصادی خبری نیست و جای آن را آرامش در بازار گرفته است.

از تورم 40درصد به 10 درصد رسیدیم

وی تاکید کرد: از ادامه تورم خطرناک دو رقمی که می توانست برای جامعه ما خطرناک باشد، گذشته ایم و امروز از تورم 40 درصدی به 10 درصد رسیده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه تلاش های دولت این بوده که به تورم به تک رقمی رسیده و از رشد منفی بگذریم، تصریح کرد: رشد منفی شایسته مردم نبود و لذا با کمک خداوند در سال 93 ما رشد 3 درصدی را داشتیم و در سال 94 علی رغم تمامی مشکلات اجازه ندادیم که به رشد منفی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: امید است در 10 سال جاری ما به رشد 5 دهم درصد رسیده و همه برنامه های بر این است که مردم و جامعه ما از لحاظ فقر و بیکاری در امان باشند.

وی افزود: هیچ دولت و مسئولی نیست که برای مردم خود فقر و بیکاری بخواهد، ما باید اشتغال و زندگی که مردم بتوانند با راحتی در آن امرار معاش کرده و درآمد قابل قبول داشته باشند فراهم کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای اشتغال و فقر ما نیاز به اختراعی نداریم، کشورهای مختلف در این زمینه تجربه های فراوانی دارند، بسیاری از کشورها هستند که از لحاظ استعداد انسانی و همچنین از لحاظ منابع مادی شرایط شان از ما پایین تر است، اما دارای رشد اقتصادی مناسبی هستند. ما برای اینکه در این کشور جوانان تحصیلکرده بیکار نداشته باشیم، راهی جز رشد اقتصادی و رونق اقتصادی نداریم.

وی افزود: در دو دهه اخیر ما کشوری سراغ نداریم که بدون تعامل با جهان به رشد اقتصادی مناسب و اشتغال کافی دست یافته باشد. ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی که اقتصادی است درون زا و برون گرا، اقتصادی که زایش و تولد او در درون است اما گرایش اون به بیرون است.

تحقق رشد اقتصادی 8درصد نیازمند سرمایه گذاری است

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در سایه اقتصاد مقاومتی و در سایه یک رشد اقتصادی مناسب اگر امسال به رشد 5 درصدی که هدف ما است دست یابیم این رشد برای اشتغال ما کافی نیست، همانطور که در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است که ما باید به سمت رشد 8 درصدی حرکت کنیم و اگر قرار است که به رشد 8 درصدی برسیم ما نیاز به سرمایه گذاری داریم.

رئیس جمهور یادآور شد: شرایط کشور ما، درآمدهای نفتی ما و قیمت نفت به گونه ای نیست که ما فکر کنیم در سال های پیش رو به راحتی به قیمت نفت بشکه ای 100 دلار دست پیدا می کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha