جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب  نقش باورداشت آموزه مهدويت در احيای فرهنگ و تمدن اسلامی

حوزه / ظرفیت بی بدیل رویکرد تمدنی در سنجش کارآمدی نظام های اندیشه ای، خیزش تمدنی مسلمانان دوران معاصر و ضرورت همپایی یک مسلمان با شرایط زیست محیطی امت اسلامی، از مهم ترین ضرورت های اتخاذ رویکرد تمدنی به آموزه های اسامی است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب  نقش باورداشت آموزه مهدويت در احيای فرهنگ و تمدن اسلامی، اثر علمی حجت الاسلام  اميرمحسن عرفان درگروه علمی، علوم اجتماعي  که ازسوی  دفتر نشر معارف به چاپ رسیده، در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

این پژوهش می کوشد با رویکردی توصیفی  تحلیلی و با هدف نهادینه سازی رویکرد کیفی به آموزة نجات گرایانه مهدویت، نقش آن را درفرهنگ و تمدن مسلمانان بازکاود. همچنین در صدد است این فرضیه را محک بزند که ظرفیتها و قابلیت های فرهنگی و تمدنی آموزه مهدویت، نقشی بنیادین در احیا و تجدید تمدن اسلامی دارد.

این کتاب برحسب دست آورد یا نتیجه تحقیق، از نوع توسعه ای کاربردی و به لحاظ نوع داده ها، تحقیقی کیفی است.

از دیدگاه نویسنده، ظرفیت بی بدیل رویکرد تمدنی در سنجش کارامدی نظام های اندیشه ای، خیزش تمدنی مسلمانان دوران معاصر و ضرورت همپایی یک مسلمان با شرایط زیست محیطی امت اسلامی، از مهم ترین

ضرورت های اتخاذ رویکرد تمدنی به آموزه های اسامی است.

اين نگاه، مستلزم رويکردي بومي است كه اقتضاي آن، به رسميت شناختن وحي به عنوان منبع اصلي معرفت و هدايت کننده ساير منابع معرفتي و جدا شدن از روش شناسي سكولار است.

جایگاه شناسی تمدن در نظام معنایی اسلام، آغازگاهي است كه این جستار براي ارائه تصویری روشن از بحث بر می گزيند.

تبیین اندیشه های بنیادین و مبانی فکری تمدن اسلامی، نیز شاخص ها و ملاک های تمدن سازی آموزه های اسلام از مباحث این بخش است.

به گزارش نگارنده، شواهد و قراین تاریخی برمی نمایند که «مهدویت گرایی ابزاری» و «رویکرد سطحي و عاطفي به آموزه مهدويت» از موانع کارکرد تمدنی آموزه مهدویت در گسترة تاریخ بوده است.

برخی از دیگر موضوعاتی که نویسنده در این کتاب برکاویده است، عبار ت اند از: تبیین الزامات رویکرد

تمدنی به آموزه مهدویت، کارکردهای رویکرد تمدنی به آموزه مهدویت، ملا ک های تمدن سازی آموزه مهدویت، نقش آموزه مهدویت در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی، موانع تحول زایی آموزه مهدویت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha