سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست

حوزه/ به همت معاونت پژوهشی مدرسه علمیه صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نوشهر، کرسی آزاداندیشی با موضوع "حجاب اسلامی بانوان و پدیده مد" در این مدرسه برگزار گردید.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مازندران، خانم عزیزی  دراین نشست درخصوص فواید و فلسفه حجاب بیان کرد: در این که حجاب محدودیت هایی دارد، بحثی نمی باشد، زیرا در قیاس با بانوانی که با پوشش آزاد هستند، قطعا حجاب مقداری محدودیت دارد ولی این نوع پوشش مصونیتش بیشتر از محدودیتش است.

وی تاکید کرد: حجاب دارای فلسفه هایی است که ازجمله آن، ایجاد مصونیت، آرامش و آسایش  برای افراد و همچنین جلوگیری از ازدواج های بی قید و... می باشد. در قرآن نیز از انواع حجاب که در رفتار بیرونی انسان تجلی می کند نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده اند. در سوره احزاب آیه 59 به مسئله حجاب اشاره شده؛ نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. این مطلب در آیه 31سوره نور آمده است. بنابراین حجاب و پوشش زن نیز به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد تصرف در حریم دیگران را دارند. همین منع و امتناع در ریشه لغوی عفت نیز وجود دارد.

استاد ارائه دهنده با اشاره به مدهایی که در جامعه اسلامی نفوذ کرده، اعلام کرد: اگر الگوگیری از این مدها با حجاب زن مسلمان در تعارض باشد، مذموم است و تبصره ای در مصادیق وجود ندارد .

عزیزی اظهار داشت: طلاب الگوی جامعه هستند، به عنوان مثال اگر من به عنوان یک طلبه مقنعه کوتاه استفاده کنم، دیگری که من را الگوی خود قرار داده، به خود اجازه می دهد تا از همین مقدار هم کمتر پوشش داشته باشد. پس ما طلاب نباید در لب مرز باشیم؛ چرا که بی توجهی به دستورات الهی مذموم است.

رواج برخی از مدها امر مذمومی است

در ادامه این جلسه  مریم تحیری به عنوان استاد منتقد بیان داشت: در مسئله بدحجابی بحث بر این است که چرا بدحجابی مثل روزه خواری و شراب که در ملاعام دارای حد است، حدی ندارد. از طرف دیگر مسئله حجاب در برخی بانوان ریشه ای نیست و چادر برای آنان ابزاری برای رسیدن به پست و جایگاه اجتماعی است. بر این اساس چون خود افراد به حقیقت این امر پی نبرده اند به مدهای متعدد دامن می زنند و از آن استفاده می نمایند.

وی افزود: رواج برخی از این مدها و به دنبال آن ناهنجاری در امر حجاب، مانند استفاده از انواع چادرهای ملی، جوراب نازک، کفش پاشنه بلند و... در بین خواهران طلبه امر مذمومی است که نباید به بهانه جوان پسند بودن این مدها، در بین طلاب رواج پیدا کند.

مد باید بر اساس تولیدات داخلی باشد

در پایان خانم شریفی استاد داور خاطر نشان کرد: از قرآن کریم استفاده میشود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. بر این اساس بی حجابی و بد حجابی یک نوع دهن کجی به دستورات خداوند می باشد که در کنار دلایل قرآنی و روایی که وارد شده، عقل نیز انسان را ملزم به پوشش و حجاب می کند. در مسئله مد باید اعتماد و باور بر تولیدات داخلی در چارچوب اسلام داشته باشیم و بدانیم که الگوگیری کورکورانه از  مد از جمله ترفندهای دشمن می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha