سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسین بابایی مجرد

حوزه/ کتاب "الگوسازي نظام كارآمد كنش سازماني"، درآمدي بر نظريه نوين سازمان به قلم دکتر حسین بابایی مجرد، به رشته تحریر درآمده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نویسنده به تازگی پژوهشی با عنوان "الگوسازي نظام كارآمد كنش سازماني، درآمدي بر نظريه نوين سازمان" را به اتمام رسانده است.

وی در یادداشتی کوتاه، فصول مختلف تحقیق خود و همچنین بخشي از تحقيق خود را برای آشنایی هرچه بیشتر علاقه مندان، تبیین نموده است.

فصول اين تحقيق عبارت است از:

فصل اول: تبيين، تحليل و نقد بوروكراسي

گفتار اول: رهيافت‌ هاي جامعه ‌شناختي مطالعه سازمان

گفتار دوم: تبيين كاركردي نظريه بوروكراسي

گفتار سوم: تحليل مبادي فرانظري بوروكراسي

گفتار چهارم: گذار مبنايي از بوروكراسي به نظريه بديل

فصل دوم: كيفيت معنابخشي و معنايابي در نظام كنش سازماني

گفتار اول: كنش بنيادي

گفتار دوم: ساختارگرايي

گفتار سوم: عامليت‌ گرايي

گفتار چهارم: پساساختارگرايي

گفتار پنجم: تلفيق

گفتار ششم: تركيب(مبتني بر نظريه فطرت)

فصل سوم: الگوي نظام كارآمد كنش سازماني

گفتار اول: مفهوم‌ پردازي نظام كارآمد

گفتار دوم: مفهوم ‌پردازي كنش سازماني

گفتار سوم: اجزاء و روابط نظام كارآمد كنش سازماني

گفتار چهارم: خرده‌ نظام ‌هاي نظام كنش سازماني

هر نظريه سازمان ابتناء بر يك فلسفه علم و يك فلسفه جامعه دارد. قاطبه نظريات سازمان برخوردار از فلسفه علم عيني‌گرا (مبتني بر رويكرد معرفت شناختي) يا پوزيتيويسم (مبتني بر رويكرد روش شناختي) و فلسفه جامعه ساختارگرا مي ‌باشند. نظريه بوروكراسي وِبر نيز متكي بر همين مبادي معرفتي، درون پارادايم كاركردگرايي جاي گرفته و به خاطر همين مبادي نيز آماج نقدهايي كه بر اساس رويكرد تعاملي به تحليل تأثير ساختار بر رفتار مي ‌پردازند قرار گرفته است.

نگارنده با اتكاء بر همين مبادي معرفتي به حل دوگانه عيني ‌گرايي ـ ذهني ‌گرايي و ساختارگرايي ـ عامليت ‌گرايي پرداخته و با معرفي رويكرد واقع گرايي توحيدي به عنوان فلسفه علم و تركيب ساختار ـ عامليت در محمل فطرت به عنوان فلسفه جامعه، مبادي نويني را براي نظريات سازمان مهيا نموده است.

اين فرايند در تحقيق با طرح كژكاركردهاي بوروكراسي آغاز شده، با استفاده از نظريه كنش به عنوان ابزار تحليل ادامه يافته و نهايتاً با ايجاد چارچوب نظام كارآمد كنش سازماني به پايان رسيده است.

كنش سازماني به عنوان موضوع علم مديريت، محور بحث بوده و معناي منظم به رفتار به عنوان محور كنش و متعلَق عمل مديريت در نظر گرفته شده است.

از آنجا كه ابعادي از معنا در مناسبات اجتماعي فراوري و انتقال مي‌ يابد نظام كنش مطمح نظر قرار گرفته و از آن ‌جا كه عنصر اراده عامل در نظام كنش مطرح است، از كارآمدي نظام كنش سخن گفته شده است.

کتاب یادشده توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زودی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha