پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ امروز در کشور ما ثروت عمده در زمین و ساختمان است و اگر فقه را از زوایه محدود و شخصی نگاه نکنیم با توجه به اینکه اسلام دینی جهانی است و فقه توان حکومت داری دارد، پس راه وجود دارد که غیر از آن ۹ قلم قید شده، وجوب زکات در اموال دیگر را معین نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاس ملی زکات کشور، در سالن همایش های سازمان حج و زیارت، در تهران با بیان اینکه احیای زکات یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است، گفت: در آیات و روایات آثار بسیاری اختصاص به زکات دارد و این آثار تنها برای "زکات واجب" نیست و در مواردی که فقها و بزرگان فرموده اند که زکات مستحب است همین آثار برای آن وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرموده اند "کسی که مال دارد، اما در پرداخت زکات واجب و مستحب بخل می ورزد، اگر زکات مالش را ندهد، در قیامت حسرت خواهد خورد"، لذا باید تا عمر باقی است، برای ادای این تکلیف واجب اقدام کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که اگر در خصوص خمس و زکات کم بگذارید دو برابر آن را در برابر باطل خواهد داد.

وی افزود: بین زکات و خمس فرق هایی وجود دارد، در باب خمس امر به این است که فقیه و حاکم خمس را از مردم بگیرد و به حسب اولی مطرح نیست، اما در باب زکات رسول اکرم(ص) از جانب خداوند مامور به اخذ زکات شده است

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که آیات انفاق در قرآن کریم زیاد است، اما در اواخر حیات رسول مکرم اسلام(ص) در ماه مبارک رمضان در خصوص زکات به ایشان امر شد، افزود: در روایات آمده که اگر کسی خمس ندهد و یا نماز نخواند، نمی شود او را از مسجد بیرون کرد، اما در مورد زکات برحسب سنت پیامبر(ص) خارج کردن از مسجد جایز است.

رسانه ها وارد میدان شوند

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: مسئله زکات امری است که از اول تشرع در ادیان گذشته نیز بوده است، اما در اسلام بر آن تاکید بیشتری شده، لذا رسانه ها باید نسب به فرهنگ سازی زکات اهتمام بیشتری داشته باشند و به صورت مداوم برنامه ها در راستا ارائه نمایند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از کم توجهی به زکات در جامعه ابراز داشت: در بحث زکات جریان فقه حکومتی که رهبر معظم انقلاب در چند سال بر آن تاکید دارند، کاملا واضح مشاهده نمی کنیم. تاثیر زمان و مکان در اتحاد در بحث زکات مشهود است و مبلغان زکات باید حوزه ها علمیه و فقها را با مشاهدات نزدیک خود، در این امر یاری کنند.

توسعه موارد مشمول زکات واجب بررسی شود

وی یادآور شد: زمین، مسکن، مغازه، زینت آلات و حولی(لباس های زیبا و فاخر) جزو زکات مستحب است، اما در بحث وجوب زکات بر نه مالی که اسلام بر آنها زکات نهاده، باید بررسی فقهی کرد که آیا در چارچوب اجتهاد و فقاهت می توان دایره اموال دیگر را گسترده تر کرد، چرا که با استناد به روایات در ذیل آیات قرآن، نکات عمیقی وجود دارد که می توان امکان وجوب زکات در برخی مسائل را بررسی کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه افزود: در زمان ائمه(ع) نسبت به برخی چیزها مثل برنج هم زکات تعلق می گرفت، امروز در کشور ما ثروت عمده در زمین و ساختمان است و اگر فقه را از زوایه محدود و شخصی نگاه نکنیم با توجه به اینکه اسلام دینی جهانی است و فقه توان حکومت داری دارد، پس راه وجود دارد که غیر از آن 9 قلم قید شده، وجوب زکات در اموال دیگر را معین نماییم؛ این مسئله در بین علمای اهل سنت نیز مورد تاکید است.

وی با بیان این که در این راه مبلغان زکات باید با انتقال تجربیات خود به فقها و علما آنها را  در فتوای زکات یاری نمایند، یادآور شد: موارد تعلق زکات در اختیار ولی فقیه است و ایشان می توانند در این بحث در غیر از آن نه قلم یاد شده، در موارد دیگر نظر بدهند.

پرداخت زکات بر ادای سایر دیون مقدم است

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: در باب زکات همین بس که اگر کسی دِینی بر شخصی داشته باشد، باید برای انجام حج، آن دِین را ادا کند، اما اگر کسی به شخصی مدیون باشد و در عین حال زکات هم بر او واحب باشد، زکات دادن بر ادای سایر دیون مقدم است، و لذا باید مردم را از این مسائل آگاه کنیم.

زکات؛ بهترین راهبرد فقرزدایی

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر احکام زکات را مطابق آنچه در قرآن و روایایت و متن دین آمده، برای مردم  تبیین کنیم، با این ثروت عظیم الهی و اسلامی، نباید فقیری در کشور داشته باشیم.

تاکید بر اعتماد سازی اجتماعی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تاکید کرد: باید در زمینه زکات مدیریت دقیق و صحیحی باشد تا مردم اطمینان حاصل کنند که زکات پرداختی بصورت صحیح مصرف می شود و با خیال راحت آن را ادا نمایند.

برپایه این گزارش، در نخستین اجلاس ملی زکات، از مؤدیان و مبلغان زکات برتر 21 استان کشور تجلیل به عمل آمد.  

انتهای پیام 313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha