جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام یونسی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین یونسی، بازگشت به قرآن و عقلانیت را تنها راه پایان خشونت ها در جهان اسلام دانست و تصریح کرد:بزرگترین هدفی که امام(ره) تعقیب می کرد وحدت جهان اسلام بود، این نگاه ایشان برخاسته روح و حقیقت اسلام بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت اسلام و المسلمین یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت های دینی و مذهبی، امروز در همایش  بین المللی "امام خمینی(ره) و امت اسلامی"، در هتل لاله تهران، امام (ره) را به عنوان رهبری بزرگ و عالیقدر در جهان اسلام توصیف کرده و اظهار داشت: بزرگترین هدفی که امام(ره) تعقیب می کرد وحدت جهان اسلام بود، این نگاه ایشان برخاسته روح و حقیقت اسلام بود، چرا که این دین دینی جهانی است و مختص به یک قبیله، کشور و یا  مردمی خاص نیست.

وی با بیان این که اسلام دین نجات بخش همه انسان ها و برای همه زمان هاست، افزود: متاسفانه بعد از  ارتحال پیامبر(ص)، اسلام گرفتار قبلیه هایی مانند بنی امیه، بنی عباس و عثمانی شد که اسلام را قبیله ای طرح می نمودند، این اسلام نبوی نبود، چرا که اسلام پیامبر به دور از گرایش های محدود و سخت گیرانه بود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی ادامه داد: همه مشکلات امروز و همیشه جهان اسلام ناشی از این است که اسلام را محدود و منحصر و اختصاص به یک گروه، مذهب و یا سرزمین اختصاصی کرده ایم، این یعنی تبعیت از تعصب؛ دین عین حکمت و آگاهی است و با هرگونه عصبیت فرقه ای و حزبی مخالف است.

حجت اسلام و المسلمین یونسی با بیان اینکه تعصب همان مطلق گرایی، ترجیح یک تفکر و نگاه بر نگاه های دیگر و خودحق پنداری مطلق است، یادآور شد: اساس همه گرفتاری ها و جنگ های قومی و قبیله ای در طول تاریخ این است که عده ای خود را حق مطلق و دیگران را باطل می پندارند، لذا تکفیر و خشونت خلاصه همین تفکر تکفیر ی است.

وی با بیان اینکه بزرگترین ویژگی ممتاز امام خمینی (ره) جهانی نگریستن به اسلام بود، گفت: جامعه بشری جامعه ای متکثر از قوم ها و زبان ها است. در قرآن کریم بیش از هر آیه ای به تنوع و تکثر به عنوان نشانه ای که بشر را می تواند به خدا برساند، اشاره شده  و حاکی از این است که وحدت ما در کثرت ما است .

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی خاطر نشان کرد: وحدت جهان اسلام در تنوع مذاهب، فرق و قومیت ها است و ما باید آن را بپذیریم، چون اراده خداوند بر این اختلاف ها بوده و  بازگشت به خدا،  قرآن و عقلانیت راه پایان خشونت ها است.

وی در پایان با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) بر وحدت همه فرق اسلامی و جهان اسلام، گفت: هر گونه تلاش برای تضعیف تشیع و تسنن، اختلاف و نزاع  به بار می آورد، لذا  تأسی به سیره پیامبر (ص) راه رسیدن به وحدت دنیای اسلام است.

313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha