پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب "حدیث ضعیف"

حوزه/ نگارنده، در این اثر تلاش کرده است با نگاهی تاریخی - تحلیلی، ملا ک های متعدد قدما را در ارزیابی حدیث بنمایاند و در حد امکان، تصویری تاریخی و کلی از شیوه و ملا ک های قدما در تعامل با حدیث ضعیف ارائه دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب "حدیث ضعیف" اثر علمی حجت الاسلام امين حسين پوري در گروه علمی حديث، درايه و رجال که ازسوی  دفتر نشر دارالحدیث به چاپ رسیده، در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

 این نوشتار، برای پاسخ به این پرسش تدوین یافته که «تعامل قدما با حدیث ضعیف چگونه بوده؟» مؤلف، پاسخ این پرسش را در استفاده از روش بررسی و بازخوانی نگاشته های رجالی، تاریخی، حدیثی و اصولی تا روزگار علامه حلی در قرن هفتم جست وجو کرده است.

وی بر این باور است که این روش، بیشتر نگاشته های حدیثی و رجالی هفت سده نخست را پوشش داده و با استفاده از آن می توان رویکرد و چگونگی رویارویی قدما را در تعامل با احادیث ضعیف به دست آورد.

نگارنده، در این اثر تلاش کرده با نگاهی تاریخی - تحلیلی، ملاک های متعدد قدما را در ارزیابی حدیث بنمایاند و در حد امکان، تصویری تاریخی و کلی از شیوه و ملا کهای قدما در تعامل با حدیث ضعیف ارائه دهد.

کتاب حاضر، در نه فصل، به بررسی رویکرد دانشمندان متقدم شیعه در رویارویی با احادیث ضعیف می پردازد. نخست، اصطلاحاتی مانند «صحیح « ،» ضعیف « ،» مکتب حدیثی « ،» متأخران و متقدمان » را تعریف

می کند. سپس از خبر واحد و روند دیدگا ه های متقدمان شیعه درباره آن گزارش داده و تأثیرش را بر نوع قضاوت درباره حدیث ضعیف تبیین می کند.

در فصلی دیگر، عصر حضور ائمه را جداگانه بررسی و تلاش کرده است تصویری از تعامل اصحاب ائمّه با روایات راویان ضعیف فرا دید نهد.

 فصل دیگر این اثر، به تحلیل نوع تعامل مکتب های برجسته حدیثی قم، بغداد و مکتب رجالیان شیعه با این گونه روایات اختصاص یافته و در پایان، دیدگاه مکتب حدیثی حلهّ را درباره حدیث ضعیف بررسی کرده است.

در فصل پایانی نیز، شماری از نتایج فصول گذشته، همراه با پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر، ارائه شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha