پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افق پارسایی

حوزه/ ویژه نامه اخلاق اسلامی "افق پارسایی" با نگاهی به شخصیت حضرت امام خمینی (ره) ضمیمه شماره جدید هفته نامه "افق حوزه" منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در این ویژه نامه که در 16 صفحه سامان یافته، مطالبی در قالب: سخنان امام راحل، خاطرات، کلام بزرگان در شخصیت امام امت، نکات اخلاقی و.. به خوانندگان ارائه شده است.

در قسمتی از این ویژه نامه با عنوان "آثار مدح و ثنای دوستان و عیب جویی دشمنان"، از قول حضرت امام(ره) خطاب به فرزندشان (سید احمد) آمده:

پسرم! برای ماها که از قافله ابرار عقب هستیم یک نکته دلپذیر است و آن چیزی است که به نظر من شاید در ساختن انسان که در صدد خود ساختن است، دخیل است. باید توجه کنیم که منشأ خوش آمد ما از مدح و ثناها و بدآمدنمان از انتقادها و شایع افکنی ها، حبّ نفس است که از بزرگ ترین دام ابلیس لعین است. ماها میل داریم که دیگران ثناگوی ما باشند، گرچه برای ما افعال شایسته و خوبی های خیالی را صد چندان جلوه دهند، و درهای انتقاد - گرچه به حق - برای ما بسته باشد یا به صورت ثناگویی در آید. از عیب جویی ها، نه برای آن که به ناحق است، افسرده می شویم و از مدح و ثناها، نه برای آن که به حق است فرح ناک می گردیم؛ بلکه برای آن که عیب من است و مدح من نیست، (من) است که در اینجا و آنجا و همه جا بر ما حاکم است. اگر بخواهی صحت این امر را دریابی، اگر  امر که از تو صادر می شود عین آن یا بهتر و والاتر از آن از دیگری، خصوصا آنها که همپالکی تو هستند صادر شود و مداحان به مدح او برخیزند، برای تو ناگوار است؛ و بالاتر آن که اگر عیوب او را به صورت مداحی درآورند، در این صورت یقین بدان که دست شیطان و نفس بدتر از او در کار است.

پسرم! چه خوب است به خود تلقین کنی و به باور خود بیاوری یک واقعیت را، که مدح مداحان و ثنای ثناجویان چه بسا که انسان را به هلاکت برساند و از تهذیب دور و دورتر سازد. تأثیر سوء ثنای جمیل در نفس آلوده ما، مایه بدبختی ها و دورافتادگی ها از پیشگاه مقدس حق -جل و علا- برای ما ضعفاءالنفوس خواهد بود و شاید عیبجویی ها و شایعه پراکنی ها برای علاج معایب نفسانی ما سودمند باشد، که هست، همچون عمل جراحی دردناکی که موجب سلامت مریض می شود. آنان که با ثناهای خود ما را از جوار حق دور می کنند، دوستانی هستند که با دوستیِ خود با ما دشمنی می کنند، و آنان که پندارند با عیب گویی و فحاشی و شایعه سازی به ما دشمنی می کنند، دشمنانی هستند که با عمل خود، ما را- اگر لایق باشیم- اصلاح می کنند، و در صورت دشمنی، به ما دوستی می نمایند.

برخی از عناوین این ویژه نامه عبارتند از: «نماز شب دائمی و استعمال بوی خوش»، «مهم ترین توصیه امام (ره) این بود»، «یک عمر نماز اول وقت»، «عتبه بوسی مولا علی بن موسی (ع) از آرزوهای من است»، «متأثرم چرا به حرم نرفته ام»، «ضیافتی با میزبانی خدا»، «همدردی با مردم»، «درس فقه امام، درس واقع گرایی بود»، «انقلاب امام آیتی از انقلاب پیامبر (ص)»، «امام، واجد ویژگی های یک انسان کامل»، «روایتی از روزهای پایانی..»، «بخشی از برنامه روزانه امام»، «تربیت دینی در کلام امام خمینی (ره)»، «امام از مصادیق یؤمنون بالشهادۀ بود».

«تجسم اخلاق و عرفان مثبت» عنوان مطلبی از شارح بزرگ نهج البلاغه مرحوم علامه محمدتقی جعفری که در این ویژه نامه ارائه شده است. وی دربارۀ جاذبۀ شخصیتی امام خمینی (ره) می گوید: در اولین روز حضور اینجانب در دروس اخلاق و عرفان ایشان، قیافه ای بسیار روحانی با نگاه هایی جالب دیدم که به مطالبی که در درس ابراز می نمودند، حالت توافق با آن چه در درون می‏ گذشت را ارائه می‏ نمود.

آن روزها آیات آخر سورۀ حشر را تدریس می ‏کردند. با کمال وضوح به خاطر می‏ آورم وقتی این آیۀ مبارکه «هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيم‏» را تفسیر می ‏فرمودند، جذابیت مطالب به حد عالی رسیده بود و طلاب با یک انقلاب روحی به افاضات عرفانی ایشان گوش می ‏دادند.

هیجان روحی و عمق مطالبی که ابراز می ‏شد، به خوبی اثبات می‏ کرد که مطالب ابراز شده، فوق معلومات حرفه ‏ای و رسمی است که متأسفانه عده ‏ای را به خود مشغول می‏ نماید.

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha