شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: امروز محبوب ترین رهبر عالم در میان همه کشورهای دنیا و بزرگترین شخصیت سیاسی جهان، مقام معظم رهبری است و سایر شخصیت ها در مواجهه با رهبر معظم انقلاب نسبت به محبوبیت ایشان، زبان به اعتراف می گشایند که تا زمانی که ایران چنین رهبری دارد، آمریکا نمی تواند با ایران مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مصباح یزدی امروز در همایش طلاب غیر حضوری جامعه الزهرا(سلام الله علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، بیان کرد: قیام 15 خرداد آغاز نهضت روحانیت و شروع مبارزات استکبار ستیزی بود.

ایشان گفت: با توجه به اینکه عنوان انقلاب عنوانی است که توسط امام خمینی(ره) در حوزه ها و محافل روحانیت مطرح شد، قبل از آن درباره روحانیت در محافل دینی چیزی به عنوان انقلاب شنیده نشده بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: تولد انقلاب با حرکت حضرت امام خمینی(ره) که نمادی در حرکت نهضت روحانیت بود آغاز شد و بیش از 15 سال ادامه پیدا کرد تا به پیروزی رسید.

ایشان با بیان این که معرف این انقلاب، اسلامی بودن آن است، افزود: گاهی انقلاب ها با عناوینی از جمله مشروطیت بیان می شده، اما عنوان انقلاب دینی پس از سال 57 نمایان شد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: مهمترین تحولات در حوزه ها به برکت این نهضت الهی ایجاد شد زیرا بر اثر مسائل سیاسی و اجتماعی که برای جامعه روحانیت در زمان طاغوت پیش آمده بود، روحانیت در انزوای ناراحت کننده ای بسر می برد.

ایشان ادامه داد: در زمان طاغوت تشکیل مجالس روضه خوانی ممنوع بود و روحانیت در انزوا بسر می برد، حتی بسیاری از مساجد از امام جماعت خالی بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: پس از پایان جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن محمدرضا شاه که هیچ قدرتی از خود نداشت و تحت سلطه مستکبران بود، مسلمانان کمی وضعیت بهتری پیدا کردند. وی ادامه داد: وضعیت روحانیون در زمان آیت الله بروجردی تغییر کرد و روحانیت وضعیت خوبی یافتند.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: در شرایط دوران طاغوت علم پیشرفت نکرد، استعدادها جذب حوزه ها نشد و دین به سوی افول رفت.

ایشان با بیان اینکه بیش از همه چیز در دوران طاغوت خودباختگی نسبت به کفار دردناک بود، افزود: در این دوران همه در مقابل صنعت اروپایی و آمریکایی خودباخته بودند، یعنی تصور می کردند که خداوند انسان ها را به دو گونه خلق کرده است یکی اینکه انسان هایی که بزرگ و صاحب علم خلق شده اند و دیگری روستاییانی که از آنچه کشف شده استفاده کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: بالاترین قدرت علمی در دانشگاه ها در زمان طاغوت تنها ترجمه کردن کتاب های پیش پا افتاده اروپاییان و آمریکاییان بود.

ایشان گفت: با اراده خداوند، توسط امام خمینی(ره) تحولی بزرگ در عالم ایجاد شد و ابتدا در ایران و سپس در سراسر جهان تاثیری اساسی گذاشت.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: انقلاب به معنی دگرگونی وضعیت ضعیف و حقارت آمیزی است که جامعه در زمان طاغوت داشت و رسیدن به وضعیت عزت مداری که جامعه در زمان امروز دارد.

ایشان در خصوص وظایف ما در برابر انقلاب اسلامی افزود: ما موظفیم شکر نعمت ها را بجا آوریم، زیرا زمانی که نعمت ها افزایش پیدا کنند، تکلیف نیز بیشتر می شود.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: امروز محبوب ترین رهبر عالم در میان همه کشورهای دنیا رهبر معظم انقلاب اسلامی است و بزرگترین شخصیت سیاسی جهان است و سایر شخصیت ها در مواجهه با رهبر معظم انقلاب نسبت به محبوبیت ایشان زبان به اعتراف می گشایند که تا زمانی که ایران چنین رهبری دارد آمریکا نمی تواند با ایران مقابله کند.

ایشان با بیان اینکه روحانیون باید دین را به خوبی بشناسند و آن را به خوبی به مردم بشناسانند، افزود: در زمان طاغوت این امر با توجه به شرایط موجود توسط روحانیت امکان پذیر نبود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خینی(ره) با بیان اینکه اطاعت از حاکم شرع واجب است، افزود: امام خمینی(ره) بحث ولایت فقیه را مطرح کرد و بارها بیان کرد که بیش از نصف فقه ما مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است و فراموش کردن آنها به معنی فراموش کردن نصف دین است.

ایشان بیان کرد: امروز بر اثر ارتباطات فراوانی که میان کشورهای دنیا وجود دارد می توان به راحتی با مراکز مختلف در سایر کشورها  ارتباط برقرار کرد و متاسفانه القای شبهه افزایش یافته، بنابرین تنها توجه به مسائل دینی شخصی کافی نیست و باید بتوان به شبهات نیز پاسخ گفت.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر حرکت بانوان در قیام های دوران طاغوت نبود، انقلاب به پیروزی نمی رسید، افزود:‌ امام خمینی(ره) حضور زنان را کنار مردان در تظاهرات را جز وظایف سیاسی همه مسلمانان می دانست.

ایشان بیان کرد: زنان باید در جامعه حضوری فعال داشته و به شبهات دینی که به ویژه برای بانوان مطرح می شود نیز پاسخگو باشند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نباید تحصیلات تنها منحصر به بخشی از فقه شود و سایر بخش های فقه مورد توجه قرار نگیرد.

ایشان گفت: در تاریخ اسلام شخصیت امام خمینی(ره) بی نظیر است و نعمتی به بزرگی نعمت امام وجود ندارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: در گذشته افرادی عالم بودند که در علم و تقوا هیچ مشکلی نداشتند، اما بصیرت در مسائل دنیایی نیز نداشتند که دشمن از آنها بهترین استفاده را کرد و اگر امام خمینی(ره) ورود پیدا نکرده بود، مشکلاتی در جامعه ایجاد می شد که این افراد هنوز هم در حوزه های علمیه وجود دارند.

ایشان در پایان با بیان این که ضعف اخلاقی و دلبستگی به مسائل دنیوی بسیار ناهنجاری ایجاد می کند، افزود: ما ارزش های اسلامی را باید کاملا آن گونه که هست بشناسیم و برای انجام هر کاری ببینیم، خداوند از ما چه می خواهد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha