پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان  - جامعۀ الزهرا

حوزه/ مدير جامعه الزهرا(سلام الله عليها) گفت: خواهران جامعه الزهرا(سلام الله عليها) بايد الگوي تمام عيار عفاف و حجاب باشند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمين سيد سجاد هاشميان در يازدهمين نشست  شوراي جامعه الزهرا  در سال ۹۵، با اشاره به مصادف شدن روزهاي پاياني ماه شعبان با سالگرد رحلت بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، بيان كرد: حضرت امام خميني (قدس سره) الگويي تمام عيار در زمينه هاي علمي اخلاقي و مديريتي مي باشد و اميد است با برنامه ريزي و رعايت اصول اخلاقي و مديريتي بتوانيم مسير نوراني حضرت امام را دنبال كرده و افكار مترقي، جهان شمول و مشعشع ايشان را به اجرا برسانيم.

وي ادامه داد: براي ما كه وقت و عمرمان در اشتغالات دنيايي صرف مي شود، از دست دادن ماه مبارك رمضان يك خسارت بزرگ است و لازم است هر از چند گاهي فارغ از آنچه به عنوان شغل و كار انتخاب كرده ايم، به خودمان بپردازيم و ببينيم در كجاي اين مسير كوتاه زندگي قرار داريم و چگونه بايد از فرصت ها طلايي و استثنايي كه خداوند بزرگ از باب رحمت واسعه خود در اختيارمان گذاشته است بهره مند شويم.

وي ماه مبارك رمضان را يك فرصت بزرگ براي رفع كدورت هاي دروني و بازگشت به فطرت كمال طلبي و خداجوئي دانسته و با اشاره به خطبه شعبانيه پيامبر گرامي اسلام(ص) تصريح كرد: اين خطبه يك دستور العمل جامع و در عين حال كوتاه و موجز براي برنامه ريزي در ماه مبارك رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان به جايگاه روزه در نظام تكاملي انسان پرداخت و با اشاره به مراتب روزه عام، خاص و روزه اخص گفت: براي ما كه در نظام حوزه اي هستيم، اكتفاي به روزه عام، يعني پرهيز از مفطرات ۹ گانه كافي نيست بلكه بايد وارد روزه خاص شويم و چشم و گوش و زبان و دست و ساير اعضا و جوراح را از آنچه موجب بطلان معنوي روزه مي شود بازداريم .

وي اضافه كرد: اما روزه اخص كه اصل و حقيقت روزه است همانا روزه قلب است از جميع همم و افكار دنيوي كه در اين مرحله از روزه، قلب اختصاص به خدا مي يابد و از هرچه مغاير توحيد الهي است امساك مي كند.

استاد حوزه ادامه داد: در اين مقام هيچ فعلي مشاهده نمي شود كه از جانب حق نباشد و هيچ صفت زيبايي يافت نمي گردد كه از جانب غير خدا باشد و هيچ وجودي مشاهده نمي شود جز وجود حضرت حق و قلب انسان اختصاص به خدا مي يابد و اينكه فرموده اند،الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یلْقَى رَبَّهُ وَ لَیسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ"به همين معناست.

وي  اگر حديث قدسي "الصوم لي  انا اجزي به" را اينگونه ترجمه كنيم كه خداوند مي فرمايد روزه براي من است و من جزاي آن هستم شايد بتوان گفت مقصود همين صوم اخص مي باشد كه انسان فاني في الله مي شود. يعني روزه دار دراين نوع از روزه با اتصاف به صفات ربوبي آئينه تمام نماي حضرت حق خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين هاشميان با اشاره به بررسي آئين نامه عفاف و حجاب در ادامه اين نشست، گفت: جامعه الزهرا(سلام الله عليها) مركز حجاب، عفاف و پاسداري از ارزشها و همچنين الگويي براي بانوان كشور و خارج از كشور است.

وي خاطر نشان كرد: منتسبان به جامعه الزهرا و خصوصاً مديران اين مجموعه بزرگ حوزه اي بايد الگوي تمام عيار عفاف و حجاب باشند و اين به معناي بسنده كردن به حداقل هاي احكام شرعي نيست بلكه در اين محيط  بايد احكام اخلاقي و ارزشي مورد رعايت كامل قرار گيرد.

مدير جامعه الزهرا(سلام الله عليها) عنوان كرد: ما بايد از مرزهاي فقهي به سمت مرزهاي اخلاقي و زيّ طلبگي حركت كنيم و الگوي زن مسلماني كه در فعاليت هاي اجتماعي حضور دارد و از تحصيلات علوم ديني برخوردار است و در تعاملات اجتماعي با صلابت و اقتدار و با رعايت كامل حداكثرهاي مطلوب شرع و اخلاق حركت مي كند را به جامعه عرضه كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين سيد سجاد هاشميان در پايان با اشاره به برگزاري موفق همايش هاي دانش آموختگان و مبلغان بر همكاري كامل بخش هاي جامعه در برگزاري همايش طلاب غيرحضوري كه در روزهاي ۱۲، ۱۳ و ۱۴ خرداد ماه و براي اولين بار در جامعه برگزار مي شود، تأكيد كرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha