پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام احمد عابدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فیلسوف و عارف بودند، افزود: در کتاب های امام خمینی (ره) ابتکار و نوآوری موج می زد.

به گزار ش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمدعابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ظهر امروز در همایش عاقبت اندیشی با رویکرد اخلاقی و کلامی، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، در مشهد، با گرامی داشت یادو خاطر امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) از شخصیتی همه جانبه با مراتب و کمال انسانی برخوردار بودند. وجهه عرفانی ایشان یکی از بارزترین ابعاد این شخصیت الهی بود.

وی با اشاره به اینک ه ذره ای هوای نفس در وجود امام خمینی (ره) نبود، ادامه داد: امام خمینی (ره) جهاد و شهادت در راه خدا را مقامی اسرار آمیز می دانند و آن ها را از مختصات انسان کامل به شمار می آورند؛ مقامی که ملکوتیان با آن فاصله ها دارند و با دیدگاه امکانی نمی توان به آن پی برد .

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فیلسوف و عارف بودند، افزود: در کتاب های امام خمینی (ره) ابتکار و نوآوری موج می زد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان این که عاقبت بخیری به شرط رها کردن هوای نفس و تمام قلب را متوجه خدا دانستن حاصل می شود، افزود: قرآن کریم داستان های فراوانی از عابدان و زاهدان در بیان کرده که با یک نگاه، یک لقمه حرام، دنیا و آخرتی که با عبادت و منجات های شبانه روزی ساخته بودند را  از بین بردند.

وی به اشعار عرفانی امام (ره) اشاره کرد و افزود: در تفکر عرفانی امام خمینی(ره) جهاد و شهادت فی سبیل الله، منطبق بر سیرو سلوک الی الله است .

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه گفت: ساده ترین تعریفی که امام(ره) از سیر و سلوک عرفانی بیان می کند، تهذیب نفس است که آن را سیر و سلوک  معنوی و حقیقت جهاد اکبر که همان مجاهده باطنی است .

وی یادآور شد: عمده ترین تعریفی که امام (ره) از سیر و سلوک عرفانی ارائه می دهند، خروج از خانه نفس و هجرت الی الله است. این هجرت به نحو درونی و بیرونی بیش از همه در میدان های جنگ و سنگرهای جهاد که به تعبیر امام(ره) مراکز علم و توحیدند، نمود دارد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha