جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، طی سخنانی در آئین شکر گذاری

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز با توجه به نظرات و نیازهای زائران، بازنگری در فرایندهای خدمت رسانی در راستای کاهش فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب، ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، طی سخنانی در آئین شکر گزاری که با حضور مدیران نهادهای فعال در زمینه خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع) برگزار شد، فرصت خدمت گزاری را سعادت و افتخاری دارای زمان محدود خواند و افزود: خدمت گزاری به زائر، صفت مشترک همه افرادی است که در آستان قدس رضوی، دولت، بخش های غیر دولتی، بخش خصوصی و ... برای تسهیل و تصویر خاطره ای ماندگار از زیارت تلاش می کنند.

وی ادامه داد: ایجاد تصاویر زیبا در مقابل دیدگان زائران، اقدام ارزشمندی است، اما مهم تر از آن نشان دادن تواضع، فروتنی، وفا و صفای برگرفته از اخلاق اسلامی و سیره رضوی به زائران است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در همه بخش ها هم چون راه، پایانه های مسافربری، اسکان، حمل و نقل و ... باید تمام تلاشمان را برای برآورده شدن خواسته های میهمانان حضرت رضا(ع) به کار ببندیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به منافع فانی و باقی اشاره و عنوان کرد: توجه، گره گشایی و دستگیری از مستمندان و زائران نیازمند و رعایت انصاف در برابر زائران، جزو منافع باقی به حساب می آیند که در فرهنگ میزبانی ما باید مورد توجه قرار گیرند.

وی خدمت رسانی مردم عراق به زائران اربعین حسینی را به عنوان نمونه ای در این زمینه مطرح و عنوان کرد: در اربعین مشاهده می کنیم که تمام شهر میزبان زائران است و همه مشاغل برای خدمت به حداقل 12 میلیون نفر فعال می شوند. در مشهد مقدس هم اگر همه پای کار بیایند، زیارتی شایسته و ماندگار در ذهن زائران رقم می خورد.

 

 خاطره ای زیبا از زیارت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری با تاکید بر این که خاطره زیارت از مبدأ تا مبدأ شکل می گیرد، اظهار کرد: باید به گونه ای رفتار کنیم که هر وقت زائران سفر مشهد را به یاد می آورند، ایثار، گذشت، وفاداری، صفا، صمیمیت، عشق، توکل به خدا و توجه به میهمان به عنوان یک ارزش در ذهنشان تصویر شود.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن بیان این که زیارت از منظر زائران یک فرایند بهم پیوسته است، گفت: در این فرایند، دولت، آستان قدس رضوی، بخش های غیر دولتی و ... همه باید با یکدیگر همراه و هم آهنگ شوند و فضایی متناسب را در مجموعه اماکن متبرکه رضوی و خارج از آن ایجاد کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نقش مجاوران حضرت رضا(ع) را در این فرایند مورد تاکید قرار داد و گفت: نمایش اخلاق کریمه و رفتاری که دارای رنگ و صبغه مهربانی و دلدادگی به امام رئوف(ع) باشد، منافاتی با فعالیت اقتصادی و کسب سود و منفعت ندارد و همه مجاوران در مقام کاسب، راننده، هتل دار و ... می توانند از این طریق رضایت زائران را جلب کنند.

وی هم چنین ضمن تقدیر از تلاش هایی که تا کنون در راستای تسهیل زیارت حضرت رضا(ع) توسط نهاد های گوناگون انجام شده است، عنوان کرد: امروز با توجه به نظرات و نیازهای زائران، یک بازنگری در فرایندهای خدمت رسانی در راستای کاهش فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب ضروری به نظر می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: ما باید به گونه ای عمل کنیم که در وهله اول بتوانیم پاسخگوی خداوند متعال باشیم و در مرحله بعد نسبت به اربابان رجوع، عموم مردم و نهادهای نظارتی عملکردی قابل دفاع داشته باشیم.

 

برنامه ریزی برای زائران تابستان

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هم چنین برنامه ریزی ویژه برای پذیرایی از زائران تابستانی حضرت رضا(ع) را خواستار شد و گفت: با توجه به حجم عظیم حضور زائران در فصل تابستان، تلاش برای ارتقای فرهنگ میزبانی و خدمت رسانی به زائران دراین ایام ضرورت دارد.

وی هم چنین برگزاری جلسات آشنایی زائران پیش از سفر به مشهد مقدس را پیشنهاد داد و افزود: این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات و مسائلی را که زائران در مسیر سفر و در مشهد مقدس با آن مواجه هستند، کاهش دهد.

 

بضاعت شهرداری در خدمت زائران

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: شهرداری مشهد در دوره مدیریت جدید، تمام بضاعت خود را برای خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع) در طبق اخلاص نهاده و اقدامات گوناگونی را در زمینه های فضا آرایی و سیما و منظر شهری، توسعه مساجد و حسینیه ها، نوسازی ناوگان عمومی، زیر ساخت های حمل و نقل، بهبود معابر اطراف حرم مطهر، توسعه پارکینگ ها و اجرای فرمان ولی امر مسلمین در راستای احداث زائر سراهای ارزان قیمت رقم زده است.

 

ما خادمانی برای میهمانان بزرگترین میزبان هستیم

محمد امین توکلی زاده، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی نیز طی سخنانی در این مراسم ضمن بیان اینکه «ما خادمانی برای میهمانان بزرگترین میزبان هستیم»، به روایت چند خاطره از جلوه های بدیع خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع) و اربعین حسینی پرداخت.

وی به مشی مرحوم آیت الله بهاء الدینی در زمان تشرف به مشهد مقدس اشاره و عنوان کرد: نقل است که ایشان وقتی به مشهد مشرف می شدند، کمتر به زیارت می رفتند و زمان بیشتری را به انجام امور مرتبط با زائران همراهشان در محل اسکان اختصاص می دادند؛ چراکه خدمت به زائران را دارای اولویت بالاتری از زیارت می دانستند.

توکلی زاده هم چنین با اشاره به فروشنده عسل مشهدی که از طریق امانت پذیری و ارائه ویلچر به زائران حضرت رضا(ع) خدمت رسانی می کرد، گفت: این ادب بسیار زیبایی است که هر شخصی در مغازه خود، ضمن انجام کار به زائران حضرت نیز خدمت رسانی کند.

وی هم چنین چند خاطره از خدمت رسانی مردم عراق به زائران اربعین حسینی نقل و عنوان کرد: در عراق شاهدیم که هر شخصی به حد توان خود و با عشق به زائران خدمت رسانی می کند. حتی آن ها که دارایی خاصی ندارند، از روش هایی هم چون در اختیار گذاشتن مبلمان و ماشین لباس شویی منازلشان، تامین برق برای شارژ تلفن همراه زائران و ... با این جریان همراه می شوند.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی تاکید کرد: این ها نمادهای "آئین میزبانی" هستند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha