پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تأکید مجدد بر این که تکریم شهدا نباید تزئینی و تشریفاتی باشد، گفت: تکریم‌ها باید واقعی باشد و جایگاه ایثارگری به عنوان یک اسوه و تابلو درخشان پیش روی آیندگان جلوه‌گری کند تا هم برای نسل فعلی یادآوری و هم الگویی برای نسل آینده باشد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار با مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعي از نمايندگان تشكل‌هاي ايثارگري استان خراسان رضوی، گفت: این که امام خمینی(ره) تأکید داشتند 15 خرداد باید برای همیشه گرامی داشته شود، امری اساسی است که نباید فراموش شود و رمز این عدم فراموشی را در امتداد جریان 15 خرداد و امتداد جریان عاشورایی انقلاب می دانیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: آنچه رمز بقای شهیدان شده، این است که آنان وجه الله شدند و همه چیز به جز وجه الله از بین رفتنی است و این وجه الله بودن، می‌تواند جلوه‌های مختلفی برای وجاهت اجتماعی در جامعه ایجاد کند. یعنی توجه به شهادت، وجاهت اجتماعی در جامعه ایجاد می‌کند.

خون شهید جهل‌زدایی می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: از آثار این وجاهت در جامعه جهل‌زدایی است؛ یعنی غیر وجیهان جامعه را یا وجاهت می‌بخشد یا به حاشیه می‌راند. در زیارت اربعین می‌خوانیم که خون امام حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا از جامعه جهل‌زدایی کرد.

وی در ادامه با بیان این که آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی با بیداری گسترده در جهان اسلام همراه بود، گفت: بیداری اسلامی، در پرتو همان جهل‌زدایی بود که به برکت خون شهدا صورت گرفت. ملت‌ها امروز روی مفاهیمي همچون استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، ضدیت با استکبار، ایستادگی و مقاومت و ظلم‌ستیزی کار می‌کنند. اینها جلوه‌ها و شاخص‌های وجاهت اجتماعی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: البته خیلی از جوامع عالم، امروز با صنعت، توسعه‌ یافتگی، اختراعات و اکتشافات‌شان، وجاهت اجتماعی را ادعا می‌کنند، اما مهم‌ترین شاخصه‌ها این است که یک جامعه، خودی نشان دهد. لذا نزد جوامع وجیه، استکبار خرد است و جایگاهی ندارد. این که امام می‌فرماید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و مقام معظم رهبری سخنان مشابهی در این خصوص دارند و یا سید حسن نصرالله می‌گوید: ساختار شما عنکبوتی است، برگرفته از همین نگاه است.

وی با تأکید مجدد بر این مطلب که تجلیل ما از شهدا نباید تزئینی و تشریفاتی باشد، بیان داشت: تکریم‌ها باید واقعی باشد و جایگاه ایثارگری به عنوان یک اسوه و تابلو درخشان پیش روی آیندگان جلوه‌گری کند تا هم برای نسل فعلی یادآوری و هم الگویی برای نسل آینده باشد.

سلوک رهبری در دیدار با خانواده شهدا

وی افزود: آنچه مقام معظم رهبری در سلوک و رفتارشان انجام می‌دهند، بسیار مثال‌زدنی است؛ شاید هفته‌ای بر ایشان نگذرد که به دیدار خانواده شهدا نروند. این درسی اجتماعی برای همه مدیران و مسئولان است که باید به این جایگاه به عنوان شهادت و ایثار توجه شود. چرا که تمام داشته‌های ما از برکت خون شهداست و تکریم آنها، تکریم همه داشته‌های ملت ایران است.

تولیت آستان قدس رضوی بار دیگر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد، گفت: معتقدیم آنچه تاكنون از آثار خون شهدا ظاهر شده، هنوز از نشانه‌های سحر است و آثار اصلی آن بعدها در عالم مشخص خواهد شد و هنوز در سپیده‌دم برکاتش هستیم. آن روز که برکات واقعی این خونهای پاک و مطهر بر عالم ظاهر شود، معلوم خواهد شد که این خون ها چقدر مخلصانه و پاک بر زمین ریخته شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha