چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استاد یوسفی غروی

حوزه/ استاد حوزه گفت: امام خمینی (ره) با حرکت مردمی خود زندگی بشری را احیاء کرد و تاریخ ساز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی یوسفی غروی  امروز در آیین رونمایی از کتب تازه منتشر شده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارداشت: فکر درخشان امام راحل نه تنها زندگی بشری را احیا کرد بلکه راهگشای متفکران عصر حاضر شد.

وی با بیان اینکه تحقیق، پژوهش و تدوین چنین آثار فاخری جز از حوزه انتظار نمی رود، افزود: ترویج و تبلیغ دین الهی و معارف اسلامی به ویژه آموزه های از این حوزه توقع است که به معارف اسلام به ویژه از دیدگاه اهل بیت(ع) توجه کرده و به انحاء مختلف دین خود را ادا کند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بیان اینکه جامع ترین موسوعه احادیث اهل بیت(ع) هنوز کتاب بحارالانوار است، گفت: کتابهای تازه انتشار خوب است که نقّادی شود چون نقّادی و تضارب آراء سبب برداشت بیشتر از محتوای کتاب و زکات علم خواهد شد.

استاد حوزه به خاطره ای از ابتکار امام خمینی(ره) در برداشت حدیث « اذا مات المومن فقیه، ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شیء الّا فقیه مثله» اشاره کرد و گفت: این جمله در سرعنوان بسیاری از اعلامیه های درگذشت عالمان به مناسبتهای مختلف دیده می شد و منظور یادبود این عالم بود؛ بنده در بحث ولایت امام خمینی در نجف اشرف حاضر بودم از جمله چیزی که برای من تازگی داشت و می توان آن را از برداشتهای فقهی و استنباطی امام راحل دانست، استناد امام راحل به این حدیث به عنوان یکی از ادلّه اثبات ولایت فقیه بود درحالیکه همه این روایت را نوعی اظهار فضل نسبت به یک عالم می دانستند.

وی با اشاره به حدیث« لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور مدینه لها» از حضرت موسی بن جعفر(ع) افزود: امام خمینی(ره) می فرمود اگر قرار باشد فقیه تحت نظر و حکومت دیگران زندگی کند و با تقاضا و خواهش امر به معروف و نهی از منکر کند، این چه حصنی است؟ «حصن مدینه» و حصن هر شهر به این معناست که حافظ و نگهبان باشد و لازمه آن این است که حاکم باشد نه محکوم و لذا برداشت امام از این حدیث برای ما که ناآشنا با صدر این حدیث نبودیم، جالب بود بنابراین فکر درخشان امام راهگشایی برای بسیاری از متفکران بود.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha