پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل سلطان محمدی در  آیین رونمایی از کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار

حوزه/ اگر جامعه ای بخواهد گمراه نشود باید به قرآن و سنت تکیه کرده و از آنها کمک بگیرد بنابراین عدم گمراهی در سیاست و پیشرفت و سعادتمندی انسان در سیاست وابسته به مراجعه به این دو ثقل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل سلطان محمدی در  آیین رونمایی از کتاب مباحث سیاسی بحارالانوار از مجموعه کتب موسوعه روایات سیاسی شیعه  که با حضور طلاب و پژوهشگران حوزه و دانشگاه برکزار شد، با اشاره به حدیث ثقلین اظهار داشت: پیامبر(ص) دو ثقل معرفتی را به عنوان ثقل اکبر و ثقل اصغر به مسلمانان معرفی می کند در واقع هرآنچه انسان در دنیا و آخرت و در عمل بدانها نیاز دارد در کتاب و سنت مطرح شده است و موردی وانگذاشته شده که پیروان این دین خاتم جای اعتراض داشته باشند.

وی افزود: احادیثی که بر جاودانگی دین اسلام و جامعیت آن دلالت دارد، همه نیازهای بشر را تا روز قیامت تامین کرده است. در حدیث ثقلین نکته مورد توجه این است که پیامبر(ص) فرموده است که در هیچ زمینه ای گمراه نمی شوید و از جمله عرصه های زندگی انسان، زندگی سیاسی انسان است چون در حوزه سیاست دیگر نیاز انسان به قوانین و احکام، شدیدتر و مهمتر از دیگر حوزه هاست.

مولف کتاب « مباحث سیاسی بحارالانوار» ادامه داد: اگر جامعه ای بخواهد گمراه نشود باید به قرآن و سنت تکیه کرده و از آنها کمک بگیرد بنابراین عدم گمراهی در سیاست و پیشرفت و سعادتمندی انسان در سیاست وابسته به مراجعه به این دو ثقل است.

وی با اشاره به مراحل تدوین این موسوعه اظهار داشت: علامه مجلسی از علمای پرتالیف شیعه است و کتاب بحارالانوار از جلد اول تا آخر، مطالعه تفسیری گردید که مطالعه و تدوین آن ۵ سال طول کشید و مراحل ارزیابی هم همین مدت به طول انجامید.

حجت الاسلام سلطان محمدی بیان داشت: جلد اول این موسوعه بیشتر مباحث نظری و جلد دوم ناظر به مباحث عملی است و نکته دیگر در این پروژه آنکه مباحث سیاسی را موضوع بندی کردیم و بنابراین پژوهشگر و محقق در هر موضوعی، به احادیث متعددی برخورد می کند .

وی گفت: در بررسی روایات نکته ای که غفلت نشده آنست که احادیث به گونه ای چینش شده است که پژوهشگران بعدی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha