جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمود مظفر

حوزه/ مظفر، کم توجهی به نماز را ریشه اصلی بروز آسیب های اجتماعی دانست و تاکید کرد: ترویج فرهنگ نماز باید از مهدهای کودک آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر محمود مظفر، امروز در گردهمایی سالانه كارشناسان ستادهای اقامه نماز استان های كشور، در مجتمع سازمان نهضت سواد آموزی تهران، رسیدن به یك زبان مشترك در مسیر توسعه فرهنگ نماز را یك نیاز اساسی عنوان كرد و گفت: باید در مسیری كه قرار گرفته ایم ضمن توجه به راهبردهایی كه مقام معظم رهبری بیان فرموده اند، بتوانیم آنچه خداوند در این مسیر از ما خواسته را محور و زبان مشترك عمل خود قرار دهیم و بر این اساس به بهره مندی و استفاده بهتر از ظرفیت ها بپردازیم.

وی ضمن رو به جلو خواندن عملكرد ستاد اقامه نماز طی سال های اخیر، افزود: نماز موضوعی است كه تمام قد و تمام وقت باید برای اقامه و توسعه فرهنگ آن انرژی گذاشت و زمان كاری خادم نماز از آغازین لحظات روز یعنی اذان صبح شروع می شود و روز تعطیل و غیر تعطیل برای او نباید فرقی داشته باشد.

وی اضافه كرد: اگر تهدیدات آسیب های اجتماعی بر جامعه اثر گذار بوده، به خاطر این است كه اقامه نماز خوب انجام نمی گیرد و اگر هر مسئول و مدیری در هر موقعیتی، وقت بیشتری برای اقامه و ترویج نماز اختصاص دهد، در سایر برنامه‌ها و كارهای خود هم موفق‌تر و بهتر عمل خواهد كرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ادامه ضمن تاكید بر تحقق پیام مقام معظم رهبری به اجلاس سراسری نماز، افزود: اولویت های كاری ستاد در قالب برنامه های بلند مدت، میان مدت و كوتاه مدت بر مبنای راهبردهایی كه از پیام سالانه رهبر معظم انقلاب احصاء می شود، طرح ریزی و عملیاتی می شود و باید به صورت جدی بر این راهبردها تمركز داشت.

مظفر، اولین راهبرد را "مسئولیت همگانی خواندن نماز" عنوان كرد و  ادامه داد: با راه اندازی بحث یاوران نماز به دنبال تحقق این راهبرد هستیم. اگر بحث نماز به وسیله انسان های دلسوز و به صورت داوطلبانه توسط خود مردم مورد رسیدگی قرار گیرد، بركت و رونق بسیاری در اقامه نماز شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: باید راه برای ورود افراد مختلف به طرح یاوران نماز باز باشد و هركس به فراخور توانایی كه دارد، چه از طریق علم، زمان، پول، قلم یا تخصص خود می تواند عضوی از جامعه بزرگ یاوران نماز باشد كه این به معنی مسئولیت همگانی است و چنانچه این امر به صورت برنامه ریزی شده و دقیق ادامه یابد، سال به سال شاهد افزایش آمار یاوران نماز خواهیم بود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز، دومین راهبرد را "استفاده از ظرفیت های مادی و معنوی دستگاه ها" برشمرد و گفت: باید بتوانیم با ارائه مطالب و محتواهای به روز و مفید، محركی برای رغبت دستگاه ها جهت هزینه كردن در مسیر ترویج نماز ایجاد كنیم.

وی، گام بعدی را تحت عنوان "نماز و آسیب های اجتماعی" نام برد و بیان داشت: باید تلاش ویژه ای در مسیر ارایه تولیدات مطلوب انجام گیرد. به عنوان مثال می توان برنامه ریزی ویژه ای برای معتادان به عنوان یك آسیب اجتماعی و فهم نقش نماز در روند بهبودی آنان انجام داد، چراكه بسیاری از این آسیب ها نشأت گرفته از بی خدایی و بی نمازی است و برای برنامه ریزی دقیق تر جا دارد پژوهش كاربردی و میدانی در خصوص 2 موضوع مهم آسیب اجتماعی طلاق و اعتیاد و نقش و جایگاه نماز در زندگی این افراد بررسی و تحقیق شود.

مظفر، یكی از رسالت‌های مدیران در جوامع اسلامی را ترویج نماز خواند و عنوان كرد: مسئولان باید با استفاده از زبان هنر اقدام به تولید و انتشار محصولات و آثاری با موضوع نماز كنند، البته متاسفانه تا امروز ضعف شدیدی در خصوص تولید محتوای ارزشمند و عملیاتی داشته ایم، به طوری كه از داشتن یك كلیپ یك دقیقه ای مناسب هم غافل بوده ایم.

وی، در ادامه بر احیای نماز صبح تاکید کرد و ابراز داشت: متاسفانه چه در بحث انفرادی و چه در بهترین نحو آن یعنی نماز جماعت، نمازهای صبح خوبی نداریم و از آن رونقی كه باید برخوردار نیستند و یكی از برنامه‌هایی كه باید به صورت جدی به دنبال آن باشیم احیای نمازهای صبح است، البته با تلاش های انجام شده، درب بسیاری از مساجد برای نماز صبح باز شد و در واقع این طرح به دنبال كمك به متدینین و نماز خوان هایی است كه نماز های صبح شان ضایع می شود.

مظفر افزود: مردم باید بدانند كه نماز صبح چقدر می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی‌ آنان بركت داشته باشد، لذا ما باید موانع را برای حضور مردم در نمازهای صبح رفع و انگیزه‌های لازم را ایجاد كنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز همچنین بر تبیین مفهوم نماز در سنین پایین تاکید و خاطرنشان كرد: علت اصلی عدم توجه برخی از افراد به نماز این است كه ما به درستی اسرار و ماهیت نماز را تبیین نكرده‌ایم، یعنی آن كسانی كه نماز نمی‌خواندند و یا گاهی نماز می‌خواندند به دلیل آن است كه اطلاعات و دانش لازم و كافی را در خصوص نماز ندارند.

وی در ادامه این مطلب اضافه كرد: ما برای حل مشكل ساختاری فوق باید به صورت محكم به تبیین ابعاد نماز بر روی سنین پایین تمركز كنیم و از مهدهای كودك كار را آغاز نماییم تا بچه‌ها با خواندن شعر و نقاشی و انجام كاردستی، به بركات و آثار نماز پی ببرند و در كل بدانند كه نماز چیست و بعد كه به مقاطع بالاتر رسیدند، آرام آرام خواندن نماز را برای افراد نهادینه كنیم.

مظفر در بخش پایانی سخنان خود به تلاش در راستای نهادینه كردن اقامه نماز خلاصه و بدون اتلاف وقت حداكثر20دقیقه در ادارات، برای حضور پرشورتر مدیران و كاركنان در نمازهای جماعت اشاره کرد.

وی در پایان از برگزاری اجلاس های نماز دانش آموزی خبر داد و گفت: با آموزش و پرورش در حال مذاكره هستیم كه هر استان یك اجلاس نماز به صورت اختصاصی برگزار كند، به طوری كه محوریت همه برنامه ها دانش آموزان باشند و حتی سخنرانی برنامه هم توسط دانش آموزان صورت پذیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • تنهاترین سردار IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    تازه فهمیدید نماز بایداز بچه ها شروع بشه؟ پس این همه سال چکار می کردید؟ اون دتیا باید جواب بدید ها!!!!!!!!