شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه / اگرچه نهضت امام خمینی به لحاظ جغرافیایی در ایران بود اما بیانات ایشان، حرف هایی انسانی و حرف مستضعفین جهان بود؛ امام(ره) دنبال وحدت در جهان اسلام بود و این رویکرد، توجه مردم الجزایر را به امام جلب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید خالد سیساوی، دکترای فلسفه وعرفان اسلامی، استاد جامعة المصطفی و از رهیافتگان به مکتب اهل بیت (ع) است. وی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه پیرامون نقش علمای جهان اسلام در مبارزه با جریان های تکفیری و تحقق وحدت اسلامی و تاثیر امام خمینی (ره) در الجزایر به گفت و گو پرداخت.

* همان طور که می دانید در شرایط کنونی، برخی از کشورهای عربی و اسلامی به دنبال سوء استفاده از شخصیت های دینی برای رسیدن به اهداف خود هستند؛ علما اعم از شیعه و سنی چه نقشی برای خنثی کردن این توطئه ها دارند؟

در زمینه عنوان علما که به چه کسانی منطبق می شود چند نکته وجود دارد. عالم بودن یک معنای کلی و یک معنای خاص دارد و باید ببینیم علمای حقیقی چه ویژگی ها و ملاک هایی دارند تا مفهوم علما در آنها صدق کند. علمای حقیقی کسانی هستند که در راه حق اند و وابسته به دنیا و ثروت نیستند و در هر شرایطی حرف راست را می زنند و عملشان منطبق بر عقیده شان است.

اما متاسفانه امروزه این عنوان کلی شده و برخی افراد که به نام علما معرفی می شوند، کسانی هستند در برخی کشورها که از طریق حکومت پشتیبانی می شوند و عنوان عالم را به دوش می کشند. در واقع این عنوان تحریف شده است و می بینیم چنین علمایی می توانند از راه باطل پشتیبانی کنند، چه سنی باشند و چه شیعه؛ که مقام معظم رهبری آنها  را تحت عنوان اسلام آمریکایی و تشیع لندنی معرفی کردند. و هرکدام از آنها مصداق هایی دارد که از طریق لندن و آمریکا پشتیبانی می شوند و  ما نمی توانیم از آنها انتظار داشته باشیم که حرف حق را بزنند و با امکانات رسانه ای که دارند علیه اسلام تبلیغ می کنند و به دنبال ایجاد تفرقه  و فتنه میان مسلمانان هستند.

 مردم عادی ممکن است حرف این دسته از علما را قبول کنند، اما شکر خدا آن قدر آنها در چاه باطل رفته و حرف های بیهوده می زنند که خردسالان هم متوجه می شوند که حرف آنها باطل است و عالم نیستند و به دنبال فتنه اند .

 

* به نظر شما گروه های تکفیری که امروزه در منطقه به وجود آمدند سابقه ای به این شکل در تاریخ اسلام داشتند و تا چه اندازه ممکن است اینها خودساخته و ابزار دست دیگران باشند؟

گروه های تکفیری در بحث های دینی دو نوع هستند، یکی عقیدتی و فقهی و دیگری عملی؛  الان هر گروه مدعی است که نماینده اسلام است و دیگران را می کشند. مثلاً داعش خودش ابزار آمریکا، اسرائیل و انگلیس است و نقشه آنها را اجرا می کنند تا به اسلام ضربه بزنند. البته این جریان های تکفیری نفس آخر را می زنند و مجاهدین ایران و حزب الله نقشه آنها را خنثی کردند .

متاسفانه در حال حاضر دو نوع از این تکفیری ها فعال اند، یک نوع با عقیده می جنگند و طرف مقابل را به عنوان کافر می دانند و نوع دیگر از تکفیری ها که به خاطر پول و امتیازاتِ دیگر می جنگند. بعضی از این گروه ها لوازم تکفیری را فراهم می کنند و گروه دیگر مخفیانه کار می کنند و عقیده دیگران را تخریب می کنند .

 

* علما در تحقق وحدت اسلامی چه جایگاهی دارند و نحوه تبلیغ دینی شما برای نزدیک شدن مسلمان ها به یکدیگر در الجزایر چگونه بوده است؟

وحدت دستور اسلامی و فرمایش خداوند است. ما باید دنبال مفهوم وحدت باشیم و آن را به دیگران منتقل کنیم. متاسفانه چیزی که در حال حاضر در ذهن برخی هست وحدت را به معنای دست برداشتن از عقیده خود و پذیرفتن مذهب دیگران  می دانند که این  اشتباه بزرگ است. 

وحدت یعنی ما هر دو یک هدف را معین می کنیم که هردو ما گروه اسلامی باید به آن برسیم که در حال حاضر هدف ما مقابله با استکبار جهانی آمریکا و اسرائیل است و جنگ اصلی ما با این دشمن واحد باید باشد و فکر نکنیم وحدت یعنی دست برداشتن از مذهب خودمان، اگر این مفهوم به خوبی به مسلمانان انتقال دهیم راه حل بهتری برای وحدت مسلمانان معرفی کرده ایم.

در الجزایر ما به عنوان مذهب صحبت نمی کنیم، بلکه حرف انسانی و کلام اخلاقی و سخنان اهل بیت(ع) را می زنیم. البته هر وقت می خواهیم بحث مذهبی کنیم جلسه باید جلسه علمایی باشد و تحقیقی بحث کنیم . اما مصداق وحدت سخن امام علی(ع) هست که فرمودند یا برادر در دین وجود دارد یا شبیه در خَلق وجود دارد، این مفهوم وحدت است که ما سعی می کنیم به دیگران هم منتقل کنیم و مقابل دشمن واحد خود بایستیم.

 

* در ایام سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران هستیم؛ شما نقش انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی (ره) را در جهان اسلام و کشور الجزایر چگونه ارزیابی می کنید؟

در واقع هر وقت از جمهوری اسلامی ایران یاد می کنیم نام رهبرکبیر انقلاب اسلامی امام راحل به ذهن متبادر می شود، امام خمینی (ره) وقتی در ایران انقلاب کرد، درست است که انقلابش به لحاظ جغرافیایی در ایران بود، اما سخنانی که فرمود حرف هایی انسانی و حرف مستضعفین جهان بود ، امام(ره) دنبال وحدت در جهان اسلام بودند و یکی از اقدامات ایشان این بود که هفته وحدت را پایه گذاری کردند که این اقدام موجب شد خیلی از مسلمان ها در الجزایر یا کشورهای  دیگر نظرشان به امام خمینی(ره) مثبت باشد و این رویکرد، توجه مردم الجزایر را به امام جلب کرد، زیرا دیدند ایشان دنبال انقلاب ایرانی نیست و دنبال انقلاب جهانی و انسانی است و باید این مهم را به مردم عادی هم آموزش دهیم که تاثیر خوبی دارد.

 

* در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامی در الجزایر چه اقداماتی انجام می دهید؟

مردم کشور ما مسلمان هستند اما چهره حقیقی اسلام در کشور ما مخدوش شده، از این رو با الگو پذیری از امام راحل سعی می کنیم که چهره واقعی اسلام را نشان دهیم همانطور که امام راحل چهره حقیقی اسلام را معرفی کردند ما نیز سعی می کنیم راه امام را ادامه دهیم.

از لحاظ فرهنگی نیز باید توجه کنیم که فرهنگ انسانیت و مفهوم حقوق انسانی را که در دین های  مختلف وجود دارد توضیح داده شود. چون در حال حاضر خیلی از جوانان ما به خاطر اینکه گروه های مختلف اسلامی چهره بدی از اسلام نشان دادند به سمت دین های دیگر می روند و یا بی دین می شوند، چون آنها نمونه واقعی حقیقی اسلام و مسلمانان واقعی را ندیدند و ما وظیفه خودمان میدانیم که نمونه واقعی اسلام را که همان اهل بیت(ع) هستند به جوانان نشان بدهیم و فرهنگ حقیقی اسلام را معرفی کنیم.

 

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha