جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام صالحی خوانساری

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه گفت: در ماه رمضان تنها به نخوردن و نیاشامیدن به عنوان روزه داری بسنده نکنیم، مراقب چشم، زبان، گوش، دست، پا و قلم خود نیز باشیم تا به تقوای الهی برسیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری شب گذشته درباره اهمیت روزه در کلام خداوند گفت: در سوره مبارکه بقره خداوند خطاب به مؤمنان می فرماید که روزه برای شما قرار داده شده است، همانطور که برای امت های پیشین نیز قرار داده شده است.
وی با استناد به روایات، روزه را سپری در برابر آتش جهنم برای ما در روز قیامت عنوان کرد و درباره هدف روزه گفت: خداوند هدف از روزه را در قرآن کریم، رسیدن به تقوا معرفی می کند. اسلام از جانب خدا به چهره قرآن و به دست نبی مکرم اسلام(ص) به سمت ما انسان ها رسیده تا با همان فطرت پاکی که خداوند برایمان قرار داده است، باقی بمانیم.
استاد و پژوهشگر حوزه درباره تقوا گفت: تقوا نگهدارنده انسان ها از گرفتار شدن به مسیرهای انحرافی و خطرات موجود در راه رسیدن به خداست. انسان در مسیر مستقیم به سمت خداوند، با موانع و پستی و بلندی هایی روبروست که تقوا موجب می شود که انسان ها به سلامت از این مسیر عبور نماید.
وی با اشاره به درجات روزه گفت: روزه دارای سه نوع روزه هستند، نخست، روزه عوام است که در طی روز نمی خورند و نمی آشامند، روزه دیگر، روزه خواص است که علاوه بر نخوردن و نیاشامیدن، اعضا و جوارح بدنشان نیز روزه است.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: روزه سوم، روزه کسانی هستند که علاوه بر حفظ خود از خوردنی ها و آشامیدنی ها و کنترل اعضا و جوارحشان، در ذهنشان نیز غیر از خدا راه نمی دهند؛ این روزه نشانه رسیدن انسان به تقواست.
وی در ادامه به آثار و برکات رسیدن به تقوای الهی اشاره کرد و گفت: اهل تقوا انسان هایی استوار و محکم در دین خود هستند، تقوا انسان را از حسادت و و حیله دشمن حفظ می کند، خداوند همراه اهل تقواست، تقوا انسان را از مشکلات و بن بست های زندگی نجات می دهد، تقوا موجب می شود عیوب اعمال برطرف گردد، تقوا موجب بخشودگی گناهان می شود، خدا اهل تقوا را دوست دارد، تقوا  موجب قبولی اعمال می گردد، افراد با تقوا پیش خدا عزیز و محترم هستند، خداوند به انسان های با تقوا در دنیا و آخرت بشارت داده است، اهل تقوا  از آتش جهنم نجات می یابند و اهل تقوا وارد بهشت می  شوند.
استاد و پژوهشگر حوزه با بیان این که انسان وظیفه دارد نسبت به فراگیری تعالیم دینش، تلاش کند، گفت: متأسفانه در جامعه ما برخی عوام درس نخوانده و ناآگاه به معارف دینی، وارد شده و در باره دین نظر می دهد که این اشتباه است.
وی در پایان افزود: در ماه رمضان تنها به نخوردن و نیاشامیدن به عنوان روزه داری بسنده نکنیم، مراقب چشم، زبان، گوش،  دست، پا و قلم خود نیز باشیم تا به تقوای الهی برسیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha